عصر خودرو

ایران قیمت نفت سبک خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد

عصر بازار- انتظار می رود ایران قیمت رسمی نفت سبک خود برای بازار آسیا را در ماه آوریل افزایش دهد و به ۲۵ سنت بالای نفت خام سبک عربستان برساند.

ایران قیمت نفت سبک خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، انتظار می رود ایران قیمت رسمی نفت سبک خود برای بازار آسیا را در ماه آوریل افزایش دهد و به 25 سنت بالای نفت خام سبک عربستان برساند. این بیشترین مابه التفاوت قیمت نفت سبک ایران با نفت سبک عربستان از سال 2011 تاکنون است و افزایشی 30 سنتی را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد.
    ایران احتمالا قیمت نفت خام سبک خود را به 50 سنت پایین تر از متوسط شاخص نفت عمان و دوبی خواهد رساند. همچنین قیمت نفت خام سنگین ایران احتمالا به 2 دلار و 60 سنت کمتر از شاخص نفت عمان و دوبی خواهد رسید.
    اما همه انواع نفت ها وضعیت یکسانی ندارند و وقتی پای نفت سنگین ایران به میان می آید، قیمت گذاری این نوع نفت همچنان به شدت رقابتی است. نفت خام سنگین اصلی ترین نوع نفت صادراتی ایران است که باید با نفت سنگین مشابه آمریکای لاتین، عراق و عربستان رقابت نماید.
    اما در زمینه نفت سبک، قیمت رقابتی ای که ایران تاکنون پیشنهاد داده بیشتر به دلایل داخلی و برای کاهش واردات بنزین بوده است.
    بسیاری از کارشناسان معتقدد ایران برای باز پس گیری سهم خود از بازار نفت تخفیف های بیشتری را پیشنهاد خواهد داد. اما ایران در حال استفاده از یک رویکرد محاسبه ای برای افزایش سهم خود از بازار است و قصد دارد رقم صادرات خود به شرکای موجودش نظیر چین، کره جنوبی و هند را در آسیا تثبیت و افزایش دهد.
    ایران انتظار دارد صادرات نفت خود به هند را از 260 هزار بشکه فعلی به 460 هزار بشکه در روز افزایش دهد. این کشور همچنین انتظار دارد صادرات به کره جنوبی را که به 203 هزار و 165 بشکه در روز رسیده باز هم افزایش دهد.
    به دلیل مشکلات بیمه ای و بانکی، تقاضا از جانب اروپا اندکی به کندی افزایش یافته است. اما اولین محموله نفت ایران به اروپا روز 6 مارس به اسپانیا رسید. 3 تانکر دیگر  در روزهای آینده به اروپا خواهند رسید.
    پیتر سند، تحلیلگر بخش کشتیرانی موسسه بیمکو در این باره گفت: «مشتریان سابق نفت ایران یعنی ایتالیا، اسپانیا و یونان که در سال 2011 وارد کنندگان اصلی اروپایی نفت این کشور بودند... احتمالا به خریداران نفت ایران اضافه خواهند شد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها