عصر خودرو

پایان استخراج نفت در دانمارک تا ۳۰ سال دیگر

عصر بازار- دولت دانمارک استخراج نفت از دریای شمال را در سال ۲۰۵۰ خاتمه خواهد داد و هشتمین دور مجوز را که اوایل امسال اعلام شده بود را لغو می کند.

پایان استخراج نفت در دانمارک تا ۳۰ سال دیگر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هر چند صدور مجوز مذکور چندان متقاضی نداشت و پس از کنار کشیدن شرکت فرانسوی توتال فقط یک تقاضا وجود داشت.

    دانمارک تولیدکننده بزرگ نفت و گاز نیست و متوسط تولید روزانه امسال این کشور 83 هزار بشکه نفت و معادل 20 هزار بشکه نفت بوده است. با این حال بدون در نظر گرفتن نروژ و انگلیس که از سال آینده عضو اتحادیه اروپا نیست، بزرگترین تولیدکننده این بلوک به شمار می رود.

    این کشور کوچک اسکاندیناوی همچنین بلندپروازانه ترین طرح اقلیمی را دارد. دانمارک قصد دارد میزان آلایندگی را تا سال 2030 به میزان 70 درصد از سطح سال 1990 کاهش دهد و تا سال 2050 از نظر تولید کربن به سطح خنثی برسد.

    دان یورگنسن، وزیر اقلیم دانمارک اظهار کرد کارمندان صنعت نفت و گاز که با تعطیلی استخراج، کارشان را از دست می دهند، کمکهای لازم را از طریق آموزش برای یافتن اشتغال جدید دریافت می کنند. وی گفت: میادین نفت و گاز برای نگهداری کربن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

    پایان استخراج سوخت فسیلی از دریای شمال شامل لغو هشتمین مجوز، برای دانمارک 2.1 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، دانمارک در عرصه گذار به انرژی تجدیدپذیر پیشتاز بوده و 30 درصد از انرژی این کشور با استفاده از منابع تجدیدپذیر شامل نیروی بادی و زیست توده تامین می شود. این کشور بالاترین سرانه تولید نیروی بادی را در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) دارد اما حدود دو سوم از انرژی تجدیدپذیر این کشور از طریق زیست توده تولید می شود.

    دولت دانمارک همچنین روز جمعه با قراردادی با پارلمان برای ورود حداقل 775 هزار خودروی برقی یا هیبریدی به جاده های این کشور تا سال 2030 موافقت کرد. دولت دانمارک برنامه ورود یک میلیون خودروی پاک به جاده های این کشور تا سال 2030 را اعلام کرده بود اما توافق اخیر فاینانس 775 هزار دستگاه نخست را تامین خواهد کرد. در حال حاضر حدود 20 هزار خودروی برقی در دانمارک وجود دارد که در مقایسه با 2.5 میلیون خودرو در کل این کشور رقم اندکی محسوب می شود.

    برچسب ها