عصر خودرو

مدیرکل دفترصادرات کشاورزی سازمان توسعه تجارت:

بازگشت ارز حاصل از صادرات تسریع می‌شود

عصر بازار- مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت از تلاش‌ برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با ضوابط جدید بازگشت ارز تسریع شود.

بازگشت ارز حاصل از صادرات تسریع می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، محمود بازاری،  مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت در مورد انتقادهایی که به عدم بازگشت ارزصادراتی توسط برخی از صادرکنندگان مطرح است، خاطرنشان کرد: برای بازگشت ارز صادراتی به کشور از سال 97 چارچوب و ضوابط معینی پیش‌بینی شده است که البته متناسب با شرایط، تغییراتی در آن اعمال شده است. سازمان توسعه تجارت همواره این رویه را دنبال کرده است که ارز صادراتی چه در شرایط تشدید تحریم‌ها و چه فارغ از آن باید به کشور بازگردد.

    وی افزود:‌  تقاضا برای استفاده از ارز صادرات افزایش یافته است و دولت و به ویژه بانک مرکزی در تلاش است تا موانع را از سر راه بردارد اما مشکلاتی هم وجود دارد. از سال 97 بسترسازی مناسبی برای افزایش تولید صادراتی در کشور آغاز شده است و اکنون بهترین زمان است تا از تولیدات صادرات‌محور برای افزایش درآمدهای ارزی استفاده کنیم.

    وی افزود: کشور با محدودیت‌های ناشی از درآمدهای نفتی مواجه است و طبیعی است که در این شرایط بانک مرکزی تاکید بیشتری بر بازگشت ارز حاصل از صادرات دارد و ضوابط و مقرراتی را وضع می‌کند تا ارز حاصل از صادرات با در نظر گرفتن این ملاحضات با روند تسهیل‌شده‌تری به کشور برگردد.

    مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت اظهار کرد:‌ بخشی مهمی از صادرکنندگان که تولید صادراتی دارند و تولید آنها با محوریت صادرات به کشورهای هدف صورت می‌گیرد به بازگشت ارز حاصل از صادرات نیازمند هستند و برای ادامه روند تولید به طور حتم این ارز را به کشور برمی‌گردانند.

    وی اضافه کرد:‌ خرید مواد اولیه و تدارک لازم برای ادامه روند تولید در کشور نیازمند بازگشت ارزحاصل از صادرات است اما رویه‌های کشور در حوزه تجارت خارجی دچار محدودیت‌هایی است که باید در نظر گرفته شود و نمی‌توان در کشور به گونه‌ای سیاستگذاری کرد که مطابق با شرایط اقتصادی کشور نباشد.

    بازاری تاکید کرد:‌ اگر می‌خواهیم ارز به کشور بازگردد و تامین ارز حاصل شود باید روش‌هایی به کار بسته شود که مشوق توسعه صادرات باشد و این انگیزه را در صادرکنندگان ایجاد کند که برای ادامه تولید ارز حاصل از صادرات را سریعتر برگردانند.

    مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد:‌ با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیم‌های خوبی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اتخاذ شده است تا بازگشت ارزحاصل از صادرات سرعت بیشتری پیدا کند؛ البته ممکن است سرعت لازم وجود نداشته باشد اما با تغییرات و اصلاح سامانه‌ها می‌توان به تسریع در بازگشت ارزحاصل از صادرات به کشور امیدوار بود.

    وی خاطرنشان کرد:  رویه صادرات در مقابل واردات یکی از راهکارها برای برگشت روان‌تر ارز به چرخه اقتصادی است و این امیدواری وجود دارد که با ضوابط اخیر که ازسوی بانک مرکزی و وزارت صمت لحاظ شده است بتوان ارز حاصل از صادرات را با سرعت بیشتری به کشور برگرداند.

    برچسب ها