عصر خودرو

غفلت از بازار سرمایه در بودجه سال آینده

عصر بازار- کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آنچه در بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار مهم بوده و به آن توجه نشده بازار سرمایه است.

غفلت از بازار سرمایه در بودجه سال آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای بهمن آرمان کارشناس اقتصادی در خصوص اشکالاتی که در بودجه سال آینده وجود دارد، افزود: عملاً سه سال است که دولت بودجه عمرانی ندارد و پولی که به پیمانکاران داده می‌شود در حدی نیست که کاری انجام شود.

    وی در ادامه گفت: یک اتفاق مهم در اقتصاد کشور مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه محور است که متأسفانه در بودجه سال آینده به آن توجه نشده است.

    این کارشناس اقتصادی گفت: دولت می‌تواند از طریق شرکت‌های سهامی عام و عرضه سهام آن به مردم منابع، مالی مورد نیاز پروژه‌های عمرانی خود را تأمین کند و نتیجه این اقدام افزایش تولید، کاهش بیکاری، رشد اقتصادی و کنترل نرخ تورم و نقدینگی است.

    آقای آرمان افزود: در بودجه سال آینده به این امر مهم ذکر شده توجه نشده و سازمان برنامه و بودجه به روش‌های سنتی تأمین مالی روی آورده است.

    وی همچنین گفت: دولت در بودجه سال آینده سه منبع درآمد در نظر گرفته که شامل درآمد‌های نفتی، درآمد‌های مالیاتی و سایر درآمد‌ها به معنی فروش سهام و فروش دارایی‌های دولت در شرکت‌های دولتی است.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: درآمد‌ها از طریق مالیات قابل تحقق نیست، چون بخش قابل توجهی از درآمد‌های مالیاتی دولت متأثر از درآمد‌های نفتی است که به واسطه واردات با ارز‌های نفتی و کسب مالیات غیر مستقیم صورت می‌گیرد.

    آقای آرمان افزود: وقتی دولت درآمد‌های نفتی نداشته باشد در نتیجه واردات صورت نمی‌گیرد و دولت به درآمد‌های مالیاتی نیز نمی‌رسد.

    وی در ادامه گفت: میزان فروش نفت نیز محقق نمی‌شود، زیرا در بودجه سال آینده به جای فروش 2 و نیم میلیون بشکه نفت در روز 600 هزار بشکه در روز به فروش می‌رسد.

    این کارشناس اقتصادی افزود: امکان تحقق سایر درآمد‌ها از طریق فروش دارایی‌های دولت در شرکت‌های دولتی نیز محقق نمی‌شود، زیرا فروش سهام شرکت‌های دولتی نیز با مشکلات فراوانی همراه است.

    آقای آرمان با اشاره به این که هر سه منبع درآمدی دولت امکان عدم تحقق وجود دارد به همین دلیل تنها راه کسب درآمد برای دولت استفاده از مصوبه شورای عالی بورس و تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه محور برای کار‌های عمرانی و زیربنایی است.

    وی افزود: کار‌های عمرانی مثل ساخت آزادراه ها، راه آهن، تکمیل سد‌های مخزنی یک ضرورت است و مجهز کردن زمین‌های کشاورزی به آبیاری نوین و کاهش مصرف آب ربطی به تحریم‌ها نداشته و نیاز به ارز ندارد و دولت باید آن‌ها را در بودجه بگنجاند.
    بهتر است نرخ دلار در بودجه سال آینده بالاتر باشد
    این کارشناس اقتصادی در خصوص نرخ دلار در بودجه سال آینده گفت: تعیین نرخ دلار در بودجه زمانی اهمیت داشت که ما دارای درآمد‌های نفتی بودیم، زیرا که منابع ناشی از دلار‌های نفتی توسط شرکت ملی نفت به ریال تبدیل می‌شد و بخش اصلی بودجه را تشکیل می‌داد، بنابر این نرخ دلار برای تبدیل بسیار مهم بود، ولی در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت این رقم اهمیت چندانی ندارد.

    آقای آرمان ادامه داد: در بودجه سال آینده به جای صادرات 2 و نیم میلیون بشکه نفت در روز 600 هزار بشکه نفت در روز صادر شود و در این شرایط دولت مجبور است، نرخ برابری ریال در مقابل دلار را در سطحی قرار دهد تا به درآمد ریالی بالاتری دست پیدا کند.

    وی گفت: بهتر بود در بودجه سال آینده رقم بالاتری را برای دلار در نظر می‌گرفتند تا فاصله بین نرخ دلار آزاد و نرخ دلار دولتی کاهش پیدا کند.

    آقای آرمان خاطر نشان کرد: اگر نرخ دلار بالاتر در نظر گرفته شده بود می‌توانست درآمد بیشتری برای دولت به همراه داشته باشد.

    برچسب ها