عصر خودرو

در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی تاکید شد

دولت هرچه سریع‌تر تکلیف تک‌نرخی شدن ارز را مشخص کند

عصر بازار- جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

دولت هرچه سریع‌تر تکلیف تک‌نرخی شدن ارز را مشخص کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، بعد از ظهر امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

    در این جلسه که وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت نیز حضور داشت، تعدادی از پیشکسوتان اتاق بازرگانی به بیان طرح‌های خود در زمینه چگونگی جذب سرمایه گذاری خارجی و راهکارهای عملیاتی برای کوچک سازی دولت پرداختند.

    اعلام آمادگی جنرال الکتریک برای همکاری با ایران

    محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به اعلام آمادگی جنرال الکتریک برای همکاری با ایران، بر لزوم رشد نوآوری در میان مدیران صنعتی تاکید کرد و گفت: مدیران امروز باید نوآور باشند و با دانش خود کشتی اقتصاد کشور را پیش ببرند. آن‌ها باید توانایی‌های خود را به اندازه ای افزایش دهند تا بتوانند با مدیران بین المللی شرکت های مختلف و قدرتمند پای میز مذاکره بنشینند و مشارکت نامه‌های خوبی منعقد کنند.

    وی با اشاره به رتبه اقتصادی ایران بین کشورهای منطقه با بیان اینکه میان 27 کشور منطقه، ایران دارای رتبه‌های اقتصادی 17 تا 21 است اظهار کرد: از لحاظ سرمایه گذاری خارجی ایران جزو تجدیدی‌ها محسوب می‌شود. در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید تلاش کنیم که رتبه‌های اقتصادی‌مان را با تشکیل کمیته‌هایی برای اصلاح شاخص‌ها ارتقا دهیم.

    او همچنین با تاکید بر لزوم کوچک سازی دولت از پیشگامی دولت در اجرای این طرح خبر داد و گفت: دولت حاضر است که نصف پرسنل خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از افزایش حجم دولت در دوره گذشته انتقاد و اظهار کرد: در دولت قبل 550 هزار نفر کارمند به دولت اضافه شد که هزینه‌های سنگینی بر دوش دولت گذاشت.

    نعمت زاده با بیان اینکه سطح اعتباری بخش خصوصی اصلا جوابگوی اجرای طرح کوچک سازی دولت نیست اظهار کرد: امیدواریم با شرایط بین المللی به وجود آمده بتوانیم بخش سرمایه گذاری خارجی را چاشنی کار کنیم.

    لزوم تصمیم گیری واحد در عرصه اقتصاد

    محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به عزم موجود در کشور برای حضور فعالانه بخش خصوصی در اقتصاد اظهار کرد: طی سال‌های گذشته صدمات بسیاری را به خاطر طی نکردن این مسیر متحمل شده‌ایم، اما امروز خوشحالیم که کشور به این نتیجه رسیده است که اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی تنها راه پیش روی اقتصاد و خروج از رکود است.

    وی با تاکید بر اینکه امروز به یک استراتژی واقعی درباره باید‌ها و نبایدهایی که در اقتصاد کشور وجود دارد نیازمندیم اظهار کرد: امروز یک استراتژی واقعی برای کشور در مورد بایدها و نبایدهایی که بعد از دهه‌ها علاقه به صنعت و توسعه کشور نشان داده‌ایم نداریم و نمی دانیم که در چه زمینه‌هایی نباید اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

    رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امکان پذیر نیست که با یک توان و ظرفیت محدود در همه زمینه‌ها و نقاط کشور سرمایه گذاری کنیم خاطرنشان کرد: خواسته اصلی بخش خصوصی از دولت و تصمیم گیران عرصه اقتصاد این است که طی آیین‌نامه‌ای تعیین کنند که کشور در آینده در چه زمینه‌هایی قصد توسعه و سرمایه گذاری دارد.

    جلال پور با اشاره به رفت و آمدهای تجاری اخیر شرکت های خارجی به ایران اظهار کرد: بعد از دولت و وزارت خارجه، بیشترین زمان را اتاق بازرگانی با این هیات‌ها گذرانده‌اند و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند. در این شرایط می‌گویم که عزم لازم در این هیات‌ها مشاهده می‌شود و تنها باید محیط را برای سرمایه گذاری آن‌ها در ایران فراهم کنیم.

    وی با تاکید بر لزوم تصمیم گیری واحد در عرصه اقتصاد کشور اظهار کرد: انتظار بخش خصوصی این است که همان طور که همه ما به عنوان بخش خصوصی کشور به همه نهادهای کشور احترام کامل گذاشته ایم و به آن‌ها اعتماد کاملی داشته ایم و هیچ گاه در امور آن‌ها اظهار نظر و دخالت نکرده‌ایم در اقتصاد نیز از یک جا صدا بیاید و سایر نهادهای نامربوط دخالتی در این حوزه نداشته باشند.

    رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از طرف بخش خصوصی به دولت اطمینان می دهیم که بخش غیردولتی برای توسعه کشور و نیز برون‌رفت از وضعیت فعلی عزمی جدی دارد.

    جلال پور با بیان اینکه امروز همه بخش خصوصی با یکدیگر همدل شده‌اند و احساس می‌کنند که توسعه کشور وظیفه‌ اصلی‌شان است خاطرنشان کرد: امروز برای نخستین بار طی 30 سال گذشته اتاق های بازرگانی اصناف، تعاون و ایران یک صدا در خدمت نظام و کشور هستند.

    این فعال اقتصادی تصریح کرد: به عنوان نماینده بخش غیردولتی اقتصاد ایران می‌گویم که اگر مسیر مشخص باشد و برنامه‌ها نیز معین باشند، حتما آینده خوبی خواهیم داشت و در این مسیر نیز بخش خصوصی قطعا پشت سر دولت گام به گام حرکت خواهد کرد.

    دولت هرچه سریع‌تر تکلیف تک‌نرخی شدن ارز را مشخص کند

    رییس اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به میزان بدهی دولت به پیمانکاران اظهار کرد: گرچه دولت همت زیادی در تسویه بدهی خود به پیمانکاران انجام داده است، اما پیشنهاد می شود که از محل افزایش قیمت سوخت در سال آینده قسمتی از بدهی دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران پرداخت شود.

    مسعود خوانساری با بیان اینکه به خاطر مهار تورم باید از دولت تشکر کنیم اظهار کرد: در دو سال اخیر شاهد بودیم که به دور از هرگونه هیجان اقتصادی موضوع تورم راهبری شد و نرخ تورم از 40 درصد به کمتر از 20 درصد کاهش یافت. در همین راستا باید از دولت تشکر کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی تهران به دنبال تعامل با دولت در عین بیان انتقاد از دولت است اظهار کرد: می دانیم که دولت با مشکلات زیادی سر و کار دارد و چه اتفاقاتی برای کشور افتاده است. همچنین می‌دانیم که بزرگترین معضل دولت بودجه و سرمایه است.

    رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رفت و آمدهای هیات های تجاری خارجی در دوران پسابرجام اظهر کرد: آنچه که در طول چند ماه اخیر به ویژه در دوران پس از برجام مشاهده می کنیم، رفت و آمد هیات های خارجی است که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند. در این شرایط چنانچه بتوانیم مشکلات داخلی را برطرف کنیم، قطعا شاهد جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به اقتصاد کشور خواهیم بود.

    خوانساری در بخشی از صحبت های خود فساد،‌ بروکراسی اداری و عدم شفافیت قیمت ارز را از جمله معضلات اقتصادی دانست که نیاز است دولت به آن‌ها توجه ویژه داشته باشد.

    وی همچنین بر لزوم نظرخواهی از بخش خصوصی و توجه و به کارگیری تجربیات فعالان اقتصادی بخش غیردولتی در تصمیمات اقتصادی کلان کشور تاکید کرد.

    خوانساری با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم بحث تک نرخی شدن ارز را به طور واقعی در دستور کار قرار دهد اظهار کرد: در سال های گذشته نرخ تورم کاهش یافت اما قیمت ارز همانند روزی که دولت یازدهم کشور را در اختیار گرفت بالای 3000 تومان است.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه نگران تکرار صدور دستورالعمل‌ها و بخش‌های یک شبه در دولت هستیم اظهار کرد: در دولت قبل همه نگران بودیم که با صدور دستورالعملی یک شبه کالایی ممنوع یا آزاد می‌شد. امروز نیز از مسئولان دولتی خواهش می کنیم که با صدور دستورالعملی به وزارتخانه ها آن‌ها را موظف به رعایت این موضوع کنند تا دیگر شاهد صدور بخشنامه صدور بخش‌نامه یک شبه نباشیم.

    درخواست از معاون اول رییس جمهور برای عضویت در شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی

    میرمحمد صادقی، رییس شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی در این جلسه با اشاره به تجربیات اعضای این شورا اظهار کرد: شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی با بیش از 50 عضو برجسته و صاحب نام با هدف انتقال تجربیات و دانش خود برای تحقق اهداف و برنامه های اقتصادی ایران و پیشبرد و توسعه اقتصاد کشور فعالیت خود را از مهرماه سال جاری آغاز کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: تاکنون دو جلسه با حضور رییس دفتر رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در این شورا برگزار شده است.

    صادقی همچنین در صحبت‌های خود از اسحاق جهانگیری درخواست کرد که به عضویت شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی درآید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها