عصر خودرو

تحلیل‌گر «جی‌پی‌ مورگان» پاسخ داد

کدام بازار آسیایی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

عصر بازار: آدریان مووات، استراتژیست ارشد سهام بازارهای نوظهور در شرکت «جی پی مورگان اند چیس» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» درباره موقعیت‌های نو سرمایه‌گذاری در منطقه آسیا سخن گفت و فیلیپین را یکی از بهترین بازارهای این منطقه برشمرد.

کدام بازار آسیایی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مووات در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ، شرایط کنونی بازار چین را این‌گونه برآورد کرد:‌ به عقیده من دولت چین نگران ثبات بازار مالی است و توقع ما از آنها کاهش دادن نرخ بهره بازار است. بازار چین در روز 26 ژوئن بزرگ‌ترین سقوط را داشت و دولت موفق شده از آن روز به بعد نرخ بهره بازار را تا 2.5 درصد کاهش دهد اما ما انتظار داریم آن را تا زیر 2 درصد بکشاند.

    مووات در ارتباط با احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در سال جاری و تأثیر آن بر بازارهای نوظهور آسیا اظهار کرد: در حال حاضر بازار جهان با چالش‌هایی از قبیل سقوط سهام کالاهایی مانند پتروشیمی، تقاضای کم تکنولوژی و کاهش قیمت نفت ظرف یک سال اخیر روبرو است. یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، مشکلات مالی برزیل است.

    به گفته مووات، برزیل در حال حاضر به خاطر یارانه‌های زیاد دولتی دچار مشکلات مالی شده و از طرفی با تورم نیز گلاویز است و علاوه بر آن اکنون باید با سقوط شدید قیمت کالا نیز مقابله کند.

    وی افزود: حتی بدون اشاره به فعالیت‌ نیروهای تکفیری داعش و اقلیت کرد در ترکیه، عوامل بسیاری وجود دارد که نظم دنیا را به هم ریخته و تعادل بازارهای نوظهور را به هم زده است.

    مجری «بلومبرگ» خاطر نشان کرد که در جنوب شرق آسیا، کاهش قیمت‌ کالا برای بسیاری از کشورها سودمند بوده است. برای مثال به گفته آکینو، نخست وزیر فیلیپین، کشور طی دوران صدارت او از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.

    آدریان مووات در این خصوص تصریح کرد: فیلیپین یک مورد فوق‌العاده است و عملکرد خوبش هنوز ادامه دارد. اقتصاد فیلیپین با رشد اسمی 10 درصدی و نرخ بهره بسیار پایین و متوسط نرخ ده‌ساله تورم فقط 4 درصدی، پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

    مووات ادامه داد: فیلیپین از مازاد تراز پرداخت و کاهش قیمت‌ کالاها بهره‌مند است. دولتمداری ارتقاء یافته و مشاهده می‌کنیم که کارخانجات محلی در ابعاد سنگین سرمایه‌گذاری می‌کنند که البته در دولت قبلی این‌طور نبود. این تحولات باعث شده تا فیلیپین به یکی از بهترین بازارهای نوظهور تبدیل شود.

    وی تصریح کرد: اما برخی مناطق دیگر آسیا، مثلا مالزی، تحت تأثیر کاهش قیمت نفت که منجر به افت قیمت گاز شده، به چالش کشیده شده‌اند. ما فکر می‌کنیم بهتر است دولت اجازه دهد رینگت، پول رایج مالزی، کمی ضعیف‌تر شود.

    مووات ضمن تأکید بر اینکه اقتصاد مالزی به شدت تحت تأثیر مشکلات بازار کالا قرار گرفته، گفت: علاوه بر این، رسوایی سیاسی که به تازگی به وجود آمد نیز تصمیم‌گیری را دشوارتر می‌کند. هم‌چنین صادرات لوازم الکترونیکی نیز در ابعاد جهانی ضربه خورده است، در نتیجه پول ضعیف‌ می‌تواند مفید واقع شود.

    برچسب ها