عصر خودرو

حضور گلنکور در میادین نفت کردستان عراق با ۳۰۰ میلیون پیش پرداخت

عصر بازار- به رغم اختلالات و بی‌ثباتی سیاسی در کردستان عراق شرکت گلنکور برای رقابت با ویتول و پتراکو در زمینه تجارت پرسود در این منطقه ۳۰۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت برای نفت این منطقه پرداخت کرده است.

حضور گلنکور در میادین نفت کردستان عراق با ۳۰۰ میلیون پیش پرداخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گلنکور که از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده در روزهای اخیر پیش پرداخت 300 میلیون دلاری به دولت نیمه‌مختار کردستان عراق که از اواسط امسال عرضه نفت به این شرکت را شروع خواهد کرد، پرداخت کرده است.

    کردستان عراق فروش مستقیم نفت به بازارهای جهانی را در اواسط 2015 شروع و اعلام کرد که دولت مرکزی عراق به قرار‌داد بودجه این منطقه احترام نگذاشته و دولت منطقه کردستان را از صندوق پرداخت حقوق ارتش و دولت محروم کرده است.

    بغداد نیز می‌گوید: دولت کردستان عراق به قرار‌داد انتقال نفت به بغداد عمل نکرده است.

    ویتول یکی از بازیگران کلیدی نفت کردستان در ماه‌های اخیر بوده و در ماه ژانویه 12 محموله نفتی این منطقه را صادر کرده است در حالیکه سهم پتراکو هفت محموله و سهم شرکت سوییسی ترافیگورا یک محموله در ماه بوده است.

    این در حالی است که پس از کاهش قیمت فلزات و زغال سنگ که باعث کاهش سود بخش معادن این گلنکور شده، بخش تجارت نفتی این شرکت برای سوددهی بیشتر تحت فشار قرار گرفته است.

    نفت نسبتا ارزان‌قیمت کردستان عراق به یک نفت مطلوب برای پالایشگاه‌های اروپایی طی سال گذشته تبدیل شده و به پالایشگاههای رژیم صهیونیستی، کرواسی، لهستان و آلمان منتقل شده است.

    کاهش قیمت نفت طی یک سال گذشته باعث بروز یک بحران بودجه‌ای در منطقه کردستان عراق شده و به رغم افزایش فروش نفت که از بندر جیهان ترکیه صورت می‌گیرد، این منطقه را به کاهش هزینه‌ها مجبور کرده است.

    منطقه کردستان عراق با تضمین صادرات نفت سه میلیارد دلار از ترکیه و تجارت خانه‌ها قرض گرفته اگر چه بازپرداخت این بدهی به دلیل کاهش قیمت نفت کندتر از حد انتظار صورت می‌گیرد.

    منطقه کردستان بدون اشاره به نام منبع خاصی اعلام کرد که در ماه فوریه 100 میلیون دلار در قالب یک تعهد پیش پرداخت جدید دریافت کرده است.

    پس از آنکه ترکیه خط لوله صادرات نفت را به دلایل امنیتی و انجام یک حمله علیه شبه نظامیان کرد مسدود کرد، این منطقه طی سه هفته گذشته با اختلالات شدید صادراتی روبرو شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها