عصر خودرو

ایران بهترین منبع تأمین سنگ آهن عربستان

عصر بازار- سرمایه گذاران عاقل خارجی فرصت حضور در حوزه هایی مانند راه آهن و توسعه بنادر ایران را ازدست نمی دهند چرا که با هر متر و معیاری امتیاز کار در ایران قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه نیست

ایران بهترین منبع تأمین سنگ آهن عربستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبر آنلاین، حال و روز حوزه معدن در ایران طی دو سال اخیر اصلا خوب نبوده است؛ معدنکاران خصوصا در معادن سنگ آهن و صنایع مرتبط با آن مانند فولادسازی به علل مختلفی که مهم ترین آنها تغییرات اقتصادی و رویکرد چین در مصرف سنگ آهن و تولید فولاد است، دچار زیان های هنگفتی شده اند.

    گزارش های غیررسمی نشان می دهد بسیاری از فعالان حوزه سنگ آهن طی یک سال اخیر ناگزیر از تغییر حوزه فعالیت شده اند به گونه ای که تعداد اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران کاهش چشمگیری داشته است.

    در چنین شرایطی اجرای برجام و باز شدن مسیر ارتباطات بین المللی امیدهای جدیدی در میان فعالان این حوزه بوجود آورده است و امید است در سال آینده با برنامه‌ریزی های دقیق انجمن فوق نه تنها اعضای آن افزایش یابند بلکه اقدامات مثبتی در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه های چرخه کامل فولاد و توسعه صادرات انجام گیرد. هر چند به نظر می رسد شناخت و تحلیل دقیقی از شرایط بازار سنگ آهن در جهان و هدفگذاری کشورها برای تولید فولاد و میزان نیاز آن ها به سنگ آهن در میان فعالان معدنی کشورمان وجود ندارد. از سوی دیگر سرمایه گذاران خارجی هم که سال ها از بازار ایران دور بوده اند نیازمند دریافت اطلاعات جدید و دقیقی از شرایط داخلی کشور ما هستند.

    کیوان جعفری طهرانی رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ضمن تأیید ضرورت ارائه اطلاعات به روز و دقیق از ظرفیت های حوزه معدن در ایران به سرمایه گذاران خارجی گفت:« سرمایه گذاران عاقل خارجی فرصت حضور در حوزه هایی مانند راه آهن و توسعه بنادر ایران را ازدست نمی دهند چرا که با هر متر و معیاری امتیاز کار در ایران قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه نیست. این اتفاق البته منوط به معرفی دقیق ظرفیت های داخلی به طرف های خارجی است».

    وی افزود: « قرارداد جدیدی که به تازگی میان شرکت فولاد سازی پوسکو کره جنوبی با ایمیدرو برای تاسیس یک کارخانه فولاد جدید و یک نیروگاه برق مربوط در منطقه آزاد چابهار بسته شده است، نشان می دهد توجیه اقتصادی سرمایه گذاران خارجی با احتمال فراوان منجر به ایجاد تمایل آن ها برای سرمایه گذاری در ایران می شود».

    این فعال حوزه معدن گفت:« سرمایه گذاران خارجی باید به این باور برسند که هر کس زودتر به ایران بیاید شأنس بیشتری برای حضور موفق در بازار ما خواهد داشت. در کنار این قرارداد اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی وزارتخانه طی سفری به افغانستان برای عقد قرار داد همکاری در حوزه معدنی با وزیر معادن و پترولیوم افغانستان توافقاتی انجام داده اند که طبق آن قرار است دو کشور در توسعه فعالیت های اکتشافی در محدوده  طرفین مرز ها همکاری کنند»

    روند تولید فولاد در ایران

    وی افزود:« این اتفاقات مهم در حالی رخ می دهد که بعد از لغو قراردادهای همکاری طرف های افغانی با شرکت SAIL هندوستان ، زمینه سرمایه گذاری ایران در معادن سنگ آهن افغانستان بوجود آمده است تا معادن این کشور در صورت لزوم به عنوان جایگزین مناسبی برای بخشی از تامین ١٥٩ میلیون تن سنگ آهن مورد نیاز  برای تولید ٥٥ میلیون تن فولاد در افق 2025 مطرح شوند».

    جعفری طهرانی تأکید کرد: « فعالان معدنی ما باید تصویر دقیقی از فرصت های بالقوه صادرات و بازارهای جهانی و منطقه ای داشته باشند. به عنوان مثال ما در امارات و قطر شانسی برای صادرات سنگ آهن نداریم چرا که خطوط تولید فولاد در این کشورها بر پایه آهن قراضه طراحی شده اما می توان امیدوار بود در صورت رفع مشکلات دیپلماتیک میان ایران و عربستان بتوانیم جای برزیل، سوئد و استرالیا را در بازار ٨ میلیون تنی سنگ آهن عربستان بگیریم».

    رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن در ادامه به وضعیت کارخانجات فولاد سازی عربستان اشاره کرد و گفت:« شرکت الطوارقی متعلق به بخش خصوصی در کنار شرکت جدید زیر مجموعه سابیک (متعلق به بخش دولتی)، یکی ازشرکت های بزرگ تولید فولاد در عربستان است که  با سرمایه گذاری نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان در جده و دمام دایر شده است و فعالیت این قبیل شرکت ها امکان تعامل دو کشور را برای حضور در بازار فولاد خاورمیانه و شمال آفریقا فراهم می آورد».

    این کارشناس حوزه معدن ادامه داد: «در دیدارهای متعدد با طرف های خارجی مرتبا بر این واقعیت پافشاری می کنیم که با برداشته شدن تحریم ها و برقراری شبکه سوییفت، دنیا چشم به ایران دارد. ما از حضور سرمایه گذاران در بخش های معدنی ایران پیرو دستور مقام معظم رهبری برای جایگزینی حتی الامکان معدن به جای نفت و حداقل جبران بخشی از کاهش در آمدهای نفتی ایران از محل صادرات معدنی، استقبال می کنیم».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها