عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد

ایفای به موقع تعهدات دولت به دارندگان مرحله نخست اسناد خزانه اسلامی

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران از پرداخت مبلغ اسمی مرحله نخست اسناد خزانه اسلامی از ‏سوی دولت، یک روز پیش از سررسید خبر داد و این امر را گام موثری در راستای اثبات انضباط مالی دولت به اهالی بازار سرمایه عنوان کرد.

ایفای به موقع تعهدات دولت به دارندگان مرحله نخست اسناد خزانه اسلامی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  فرابورس ایران، امیر هامونی با اشاره به واریز به‌موقع مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی به حساب پیمانکاران و دارندگان نهایی این اسناد اظهار کرد: دولت توانست بدهی خود به پیمانکاران بخش خصوصی را به‌موقع و یک روز پیش از سررسید پرداخت کند.
    مدیرعامل فرابورس ایران گفت: 380 میلیارد تومان از مجموع هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی مرحله نخست از مهرماه تاکنون در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مورد مبادله قرار گرفت و روز جاری، مبلغ اسمی آن به حساب پیمانکاران و دارندگان نهایی آن واریز شد.
    وی با بیان اینکه دولت با اعتماد به سازوکار بازار سرمایه و بهره‌گیری از شفافیت آن، شاهد رونق معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران بود، افزود: کشف نرخ بازده موثر اوراق بدون ریسک در نظام مالی کشور از طریق عرضه و تقاضا و ایجاد قابلیت نقدشوندگی بالای اسناد برای طلبکاران دولت و در نهایت استمرار فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی از جمله مزایای معاملات این اسناد در فرابورس ایران به شمار می‌رود.
    کشف نرخ بدون ریسک در اقتصاد
    مدیرعامل فرابورس ایران تنظیم سیاست‌های پولی و مالی دولت و کمک به رشد غیرتورمی اقتصاد را از دیگر مزایای راه‌اندازی معاملات اسناد خزانه اسلامی دانست و ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ سود بین بانکی و نرخ سود سپرده‌های بانکی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و نیز پیش‌بینی‌ها از ادامه کاهش نرخ سود در آینده متناسب با کاهش نرخ تورم، انتظار ما این است که استقبال بیشتری از معاملات اسناد خزانه اسلامی صورت بگیرد.
    هامونی تاکید کرد: علاوه بر این به کمک این اسناد، شاهد کشف نرخ بدون ریسک در اقتصاد کشور هستیم که به عنوان شاخص مناسبی از نرخ اوراق بدون ریسک تلقی می‌شود، ضمن آنکه قابلیت نقدشوندگی بالای این اسناد نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت این اوراق به شمار می‌رود.
    به گفته وی با انتشار اسناد خزانه اسلامی به صورت همزمان، دولت از طریق مدیریت بدهی‌ها، بانک مرکزی از طریق کنترل نقدینگی و مردم و فعالان بازار به واسطه استخراج نرخ بدون ریسک در یک بازار رقابتی و شفاف منتفع می‌شوند.
    اسناد خزانه اسلامی؛ دریچه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه
    هامونی با بیان این مطلب که اسناد خزانه اسلامی تنها ابزار بازار سرمایه در فرابورس ایران محسوب می‌شود که دولت پرداخت مبلغ اسمی آن را در سررسید ضمانت کرده و از این منظر در زمره اوراق کم‌ریسک تلقی می‌شود، گفت: این ویژگی مثبت که در کمتر اوراق دیگری وجود دارد، بر جذابیت معاملات اسناد خزانه اسلامی برای سرمایه‌گذاران خارجی افزوده و موجب ورود آنها به معاملات این اسناد شده است.
    به گفته وی در این مدت، سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد این بازار شده‌ و به معاملات اسناد خزانه اسلامی پرداخته‌اند.
    لازم به یادآوری است رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز یکی از بهترین‌های فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشورمان را در پسابرجام، ورود سرمایه‌گذاران خارجی به معاملات اسناد خزانه اسلامی عنوان و پیش‌بینی کرده این اسناد دریچه ورود بیش از پیش سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه خواهد بود.
    فطانت در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت فردا اظهار کرده، برای خارجی‌هایی که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را دارند برای آنکه با این بازار بهتر آشنا شوند در وهله اول توصیه می‌کنم منابع خود را در اوراق صکوک سرمایه گذاری کنند و در اوراق صکوک نیز، پیشنهاد می‌کنم سرمایه‌گذاری خود را در اسناد خزانه اسلامی شکل دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها