عصر خودرو

وقتی یک استارتاپ ایرانی پیشگام فناوری می‌شود:

به شهر سه‌بُعدی «میلیون» خوش آمدید!

عصر بازار- چند وقتی است که موج استارتاپ ها در ایران به راه افتاده است و در این بین ایده ها و کسب و کارهای ارزشمندی خلق شده‌اند که برخی از آنها پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی و کمک به رشد اقتصاد و حتی ارزآوری دارند.

به شهر سه‌بُعدی «میلیون» خوش آمدید!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، کسب و کارهای نوپای اینترنتی در ایران عمدتا کپی برداری یا برداشت آزادی از استارتاپ های موفق خارجی هستند که البته این امر در دنیای فناوری به هیچ وجه محل ایراد نیست و حتی گاهی لازم است. اما استارتاپ ایرانی «میلیون» (http://melyon.ir) این بار تلاش کرده تا جریان کپی برداری را برعکس کند! این استارتاپ با ایده‌ای نو و به شدت فنی و پیچیده پا به میدان گذاشته و در صورت موفقیت می تواند نه تنها الگویی در فضای کسب و کار ایران باشد بلکه زمین بازی جدید در کسب و کارهای اینترنتی دنیا تعریف کند. کسی چه می داند شاید شرکت بعدی که شنیدید گوگل یا مایکروسافت خواهان خرید آن هستند یک استارتاپ ایرانی باشد!

    یک تجربه کم نظیر در فضای وب!
    «میلیون» چیست؟ به طور خلاصه میلیون یک شهر و فروشگاه آنلاین سه‌بُعدی است (http://Melyon.ir). اگر با وبسایتی مثل SecondLife که زمانی رقیب اصلی فیسبوک بود آشنا باشید حتما از جذابیت های یک فضای سه بعدی مطلع هستید. اما میلیون با تلاش نخبه‌ترین برنامه‌نویسان ایرانی، از نظر فنی حتی از SecondLife هم پیشرفته تر است. برخلاف SecondLife که نیاز به نصب فایل اجرایی حجیمی دارد، در میلیون می توانید بدون نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای در شهر قدم بزنید، وارد پاساژها و فروشگاه های برندهایی بشوید که در این شهر شعبه‌ای افتتاح می‌کنند و از آنها خرید کنید یا جدیدترین و برجسته‌ترین محصولاتشان را به صورت سه بعدی ببینید و برانداز کنید. در واقع می توانید در فضای مجازی مثل فضای واقعی با اشیاء و محیط تعامل کنید!
    شهر سه بعدی میلیون در حقیقت شکل تبلیغات، بازاریابی و خرید و فروش اینترنتی را به کلی دگرگون می‌کند. اکنون بسیاری از برندهای مطرح داخلی و خارجی می توانند فارغ از محل فیزیکی خود، در شهر میلیون نمایشگاه و فروشگاه برپا کنند و مشتریانشان از هر نقطه جغرافیایی بدون محدویت و بدون صرف زمان و هزینه به این شهر بیاییند و محصولات را به صورت سه بعدی و با بالاترین کیفیت مشاهده کنند. فقط تصور کنید که مشتریان و کاربران دیگر مجبور نباشند برای مشاهده و حتی بررسی امکانات و آپشن های آخرین مدل خودروی یک شرکت تولیدی یا آخرین خودروی لوکس یک شرکت واردکننده، به صورت حضوری به فروشگاه این شرکت ها مراجعه کنند. در این شهر کاربر می تواند مدل سه بعدی خودرو را بچرخاند، امکانات و آپشن های مختلف آن را فعال کند، داخل خودرو بنشیند، آن را روشن کند، به صدای موتور گوش کند، سیستم صوتی را روشن کند، رانندگی کند و تقریبا هر کار دیگری انجام دهد که یک مشتری وقت خرید یک خودرو انجام می دهد. فوق العاده نیست؟
    حالا تصور کنید این شیوه جدید تبلیغات و فروش چقدر برای کاربران جذاب، سرگرم کننده و جدید خواهد بود.  تصور کنید این فناوری منحصربفرد چه کالاها و محصولات متنوعی را می تواند پوشش دهد! از خودرو و لوازم دیجیتال مثل لپتاپ و گوشی موبایل گرفته تا مبلمان و دکوراسیون و املاک و لوازم خانگی و جواهرات و هزاران کالای دیگر. در حال حاضر چند فروشگاه در شهر میلیون افتتاح و محصولات آنها به صورت سه بعدی مدلسازی شده است که می توانید از آنها دیدن کنید.

    نوآوری آسان نیست!
    اما این فناوری چطور به دست آمده است؟ رضا اسدی مدیر و بنیانگذار استارتاپ میلیون می گوید: «ایده میلیون دو سال پیش به ذهن ما رسید. آن زمان پشتیبانی از قابلیت گرافیکی WebGl به تازگی به مرورگرهایی مثل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس اضافه شده بود و ما می دانستیم که دیر یا زود آینده فناوری وب تغییر خواهد کرد. WebGl قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد بدون نصب هیچ گونه افزونه یا فایل اجرایی، به فضا و امکانات سه بعدی بر روی مرورگرشان دسترسی داشته باشند.» او می افزاید: «ما میتوانستیم مثل همیشه دست روی دست بگذاریم تا ابتدا شرکت های بزرگ خارجی نظیر گوگل یا آمازون دست به کار شوند و ما هم طبق معمول بعد از چندسال تازه به دنبال آنها برویم اما تصمیم گرفتیم ایده ی یک شهر سه بعدی را اجرایی کنیم که فضاهای مختلفی داشته باشد از جمله شهربازی برای برگزاری بازی های رایانه ای و جام های دیجیتال، فضاهای فروشگاهی برای فروش کالاها و محصولات به صورت سه بعدی، فضاهای تبلیغاتی نظیر بیلبوردها و بنرها، فضاهای جمعی فرهنگی و آموزشی.» اسدی با اشاره به مشکلات پیش روی توسعه این شهر سه بعدی ادامه می دهد: «اما چالش های این کار اصلا آسان نبود. در حال حاضر در دنیا دو موتور بزرگ و اصلی برای ساخت فضاهای سه بعدی بر پایه WebGl وجود دارد: BabylonJs و ThreeJs متعلق به گوگل و مایکروسافت. بزرگترین چالشی که در چندماه اول داشتیم حجم بالایی بود که فضاها و آبجکت های سه بعدی‌ در این دو موتور به دست می آوردند. استفاده از این موتورها چند مشکل عمده برای ما داشت یکی حجم بسیار بالای شهر بود که باعث می شد نه تنها با سرعت اینترنت در ایران که حتی با استانداردهای جهانی نیز استفاده از آن تا حد زیادی دشوار شود، مشکل بعدی ناکارآمدی این موتورها در زمینه مدل سازی و بافت گذاری بر روی برخی آبجکت ها بود زیرا خود این موتورها نیز هنوز به طور نهایی توسعه پیدا نکرده اند و مشکلات و کمبودهایی دارند که هنوز رفع نشده است و ما این مشکلات و کمبودها را در موتور ایرانی که نوشتیم، رفع کردیم. چالش دیگری که وجود داشت احتمال تغییر در سیاست ها و برنامه های مایکروسافت و گوگل برای توسعه یا از دور خارج کردن این موتورها بود که باعث می شد اختیار و آینده شهر سه بعدی میلیون عملا از دستان ما خارج و به این دو شرکت خارجی سپرده شود. بنابراین تصمیم گرفتیم بر پایه این دو موتور اولین موتور ایرانی رندر سه بعدی به نام MelyonJs را توسعه دهیم که هم بومی باشد، هم کبودهای موجود در موتورهای مایکروسافت و گوگل را رفع کند و هم با محدودیت های سرعت اینترنت کاربران ایرانی همخوانی مناسبی داشته باشد. خوشبختانه و با افتخار باید بگویم که بعد از حدود یک سال و نیم تحقیق و توسعه، برنامه نویسی، برخورد با مشکلات پش بینی نشده نهایتا موفق شدیم اولین موتور رندر سه بعدی ایرانی را توسعه دهیم و اکنون فاز اول شهر سه بعدی میلیون با نیرو گرفتن از این موتور افتتاح شده است.»
    اسدی درباره چالش های نوآوری در کسب و کارهای جدید می گوید: «در کسب و کارهای نو همیشه دو چالش وجود دارد یکی چالشی درونی و ذهنی است که به شما می گوید صبر کن اول دیگران انجام دهند و آنها هزینه و انرژی را صرف کنند بعد تو استفاده و تقلید کن.» و دیگری چالشی بیرونی و مربوط به سیستم های حمایتی است که باعث دلسردی فعالان کسب و کار و از بین رفتن ایده های ناب می شود. ما تا به اینجای کار که ایده خود را عملی و به صورت تجاری راه اندازی کرده ایم از حمایت هیچ نهاد یا سازمانی برخوردار نبوده ایم. ما اگر در برابر این دو چالش تسلیم می شدیم امروز اولین شهر سه بعدی دنیا که به صورت تجاری راه اندازی شده و بدون نیاز به نصب افزونه و فایل اجرایی کاربر را وارد فضای جدیدی میکند، در ایران افتتاح نشده بود و ایران در این زمینه حرفی برای گفتن نداشت. اما حالا به جرأت می توانیم بگوییم که ما در دنیا اولین هستیم و از این پس در سال های آینده موج کسب و کارها، فروشگاه های اینترنتی و شهرهای سه بعدی در دنیا به راه خواهد افتاد و چه بسا  این بار آنها از شهر ایرانی «میلیون» تقلید و الگوبرداری کنند. چرا که فناوری مورد استفاده در شهر میلیون بسیار بهینه، کم حجم و مقرون به صرفه است.»
    برای مشاهده و گشت و گذار در شهر سه بعدی میلیون بهتر است از روی رایانه و از نسخه های جدید مرورگر کروم استفاده کنید، گفتنی است در اولین بازدید ممکن است بارگذاری بسته به سرعت اینترنت کاربر بین 15 ثانیه تا 1.5 دقیقه طول بکشد اما در دفعات بعدی وبسایت ظرف چند ثانیه بارگذاری می شود.
    می توانید از این آدرس از شهر سه بعدی میلیون دیدن کنید: http://melyon.ir

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها