عصر خودرو

روز سه شنبه این هفته عرضه می شود

انتشار بزرگترین اوراق مشارکت نفتی در تاریخ بورس تهران

عصر بازار- روز سه شنبه این هفته طی دو مرحله در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت ملی نفت برای نخستین بار در بورس اوراق بهادار تهران منتشر و عرضه می‌شود.

انتشار بزرگترین اوراق مشارکت نفتی در تاریخ بورس تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بورس تهران، اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران در دو حجم 3500 میلیارد تومانی و 1500 میلیارد تومانی روز سه شنبه این هفته در تالار شیشه‌ای حافظ منتشر می‌شود.

    در این رابطه مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام درباره سازوکار انتشار این اوراق گفت: اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران در دو نماد معاملاتی "مپارس712" و "مغرب 9712" به ترتیب در حجم‌های 3500 میلیارد تومانی و 1500 میلیارد تومانی طی روز سه شنبه این هفته از طریق بورس منتشر و در بازار بدهی بورس تهران معاملات ثانویه آن آغاز خواهد شد.

    محمد کفاش پنجه شاهی با بیان اینکه انتشار 5 هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران بزرگترین حجم از اوراق مشارکت منتشر شده در کل تاریخ بورس تهران است، عنوان کرد: اوراق مشارکتی که از طریق بورس منتشر و معامله خواهد شد، بر خلاف اوراق مشارکت رایج در شبکه بانکی از نرخ جریمه پیش از سررسید برخوردار نیست و محدودیتی برای خریداران حقیقی و حقوقی در روز عرضه این اوراق وجود ندارد.

    وی با اشاره به مزیت انتشار اوراق مشارکت در بازار سرمایه عنوان کرد: اوراق مشارکت شرکت ملی نفت به دلیل اینکه بازار گردان برخوردار نیست می تواند بازده موثر این اوراق را به دلیل آنکه کف قیمتی مشخصی در بازار ثانویه برای این اوراق تعریف نشده تحت تاثیر قرارداده و برای خریدار اوراق منافع بیشتری علاوه بر نرخ سود پرداختی ناشر در سررسید، در بر داشته باشد.

    این مقام مسئول از تلاش برخی خریداران حقوقی در قالب کنسرسیوم برای خرید این اوراق در روز سه شنبه این هفته خبر داد و افزود: اوراق مشارکت شرکت ملی نفت در حجم‌های 1500 میلیارد تومانی و 3500 میلیارد تومانی منتشر خواهد شد که به ترتیب به منظور تامین مالی بخشی از منابع مورد نیاز اجرای پروژه میدان نفتی غرب کارون و اجرای پروژه میدان گازی پارس جنوبی از سوی این شرکت مصرف خواهد شد.

    بر اساس این گزارش،  اوراق مشارکت شرکت ملی نفت در دو حجم 35 میلیون ورقه‌ای و 15 میلیون ورقه‌ای و با نرخ سود 21 درصد منتشر می‌شوند که به مدت 3 سال از تاریخ انتشار تا تاریخ سررسید 25 اسفند ماه 97 معتبر خواهند بود.

    این اوراق متعهد عرضه و بازارگردان نداشته و ضامن آن صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است.

    عامل فروش این اوراق نیز شرکت کاگزای خبرگان سهام و عامل پرداخت سود علی الحساب این اوراق که هر 3 ماه یکبار پرداخت خواهد شد، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه است.

    بنابر این گزارش، حداقل حجم خرید اوراق مشارکت شرکت ملی نفت از یک ورقه و بدون محدودیت خواهد بود و هر یک از خریداران می بایست قبل از هر اقدامی نسبت به دریافت کد معاملاتی از کارگزار خود اقدام کنند.

    در عین حال هر یک از خریداران می بایست هنگام خرید اوراق یک شماره حساب بانکی متمرکز به همراه شماره شبا جهت واریز سود و اصل اوراق به کارگزار خود اعلام کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها