عصر خودرو

روز دوشنبه سهام شرکت تولید برق دماوند در فرابورس به فروش می‌رسد

قرعه آخرین عرضه سال به نام «دماوند» افتاد

عصر بازار- بانک دی به‌عنوان سهامدار عمده بزرگ‌ترین‌ نیروگاه حرارتی کشور در نظر دارد دوشنبه این هفته سهام نیروگاه تولید برق دماوند را با نماد «دماوند» در فرابورس عرضه کند.

قرعه آخرین عرضه سال به نام «دماوند» افتاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سهام نیروگاهی که به گفته مدیران آن 4 درصد ظرفیت تولید برق کشور را به خود اختصاص داده و ارزش جایگزینی آن امروز بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان است. مدیرعامل نیروگاه تولید برق دماوند همچنین از افزایش سرمایه دو مرحله‌ای و هزار درصدی این شرکت پس از عرضه اولیه آن در فرابورس خبر داد و گفت: این افزایش سرمایه با هدف اصلاح ساختار مالی شرکت و از محل سود انباشته و اصلاح ساختار مالی انجام می‌شود. مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق دماوند با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت بزرگ‌ترین‌ نیروگاه حرارتی کشور با ظرفیت 2 هزار و 868 مگاوات ظرفیت نصب شده است، افزود: این نیروگاه نزدیک به 4 درصد ظرفیت تولید برق کشور را در اختیار دارد و در سال 93 نیز با 2/ 5 درصد، بیشترین سهم تولید برق در کشور را به خود اختصاص داده است.

    جمال‌الدین عزیزی با بیان اینکه این برای اولین بار است که سهم یک نیروگاه سیکل ترکیبی در فرابورس عرضه می‌شود، اظهار کرد: بانک دی به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت با 9/ 99 درصد سهم، عرضه‌کننده این سهام است. وی با اشاره به مزیت‌های بهره‌گیری از روش سیکل ترکیبی برای تولید برق نسبت به نیروگاه‌های گازی شامل مصرف سوخت کمتر به ازای تولید هر واحد انرژی و راندمان بالاتر، آلودگی زیست محیطی کمتر، پایداری بیشتر و اولویت بالاتر شبکه در بهره‌برداری از این واحدها اظهار کرد: استفاده از این روش سودآوری زیادی را برای شرکت به دنبال دارد. وی تاکید کرد: کاهش مصرف گازوئیل در سال 94 نسبت به سال‌های قبل نیز از دیگر مزایای این نیروگاه است که تاثیر زیادی در کاهش استهلاک فنی تجهیزات دارد. وی همچنین موقعیت مناسب نیروگاه از نظر نزدیکی به پایتخت و دسترسی به شمال و جنوب کشور، دارا بودن پرسنل متخصص، ارائه خدمات دانشی و مهندسی به سایر نیروگاه‌ها و نزدیکی به کارخانه‌های سازنده تجهیزات نیروگاهی را از جمله مزیت‌های این نیروگاه برشمرد و افزود از آنجا که تهران تقریبا 20 درصد کل مصرف برق کشور را در اختیار دارد نزدیکی به پایتخت مزیت مهمی به حساب می‌آید.


    پیش‌بینی رشد 16 درصدی تولید برق

    عزیزی با اشاره به عملکرد شرکت در سال‌های 93 و 94 تصریح کرد: درسال 93 رشد خوبی در تولید برق شرکت نسبت به سال‌های قبل وجود داشته است که پیش‌بینی‌ ما این است در سال 94 نیز نسبت به 93 بیش از 16 درصد رشد تولید انرژی داشته باشیم. وی این رشد تولید در سال‌های 93 و 94 را ناشی از تلاش پرسنل نیروگاه در رفع مشکلات فنی و خرید قطعات مورد نیاز، تغییر استراتژی شرکت در نحوه تامین قطعات و واگذاری فعالیت‌ها، تکمیل واگذاری به بخش خصوصی و بهبود ساختار مدیریتی شرکت عنوان کرد. وی همچنین رشد EPS شرکت از سال 93 تا 94 و پیش‌بینی 95 را نیز ناشی از این عوامل و افزایش شاخص «آمادگی» دماوند عنوان کرد.

    وی با اشاره به اهمیت شاخص «آمادگی» در نیروگاه‌های برق اظهار کرد: بر اساس این شاخص در صورت محرز شدن آمادگی نیروگاه برای شبکه برق کشور نیروگاه می‌تواند مبالغی را از شبکه برق کشور دریافت کند که این مبالغ هزینه‌های ثابت که حدود 35 تا 40 درصد مجموع درآمد شرکت است، را پوشش می‌دهد. وی ادامه داد: بر این اساس شرکت تولید نیروی برق دماوند موفق شد در سال 94 بیش از 16 درصد شاخص «آمادگی» را افزایش دهد. مدیرعامل این شرکت، با بیان اینکه نسبت تولید به آمادگی در صنعت برق «ضریب بهره‌برداری» است و این ضریب نشان می‌دهد شرکت موفق شده چند درصد از ظرفیت خود را به تولید برساند، افزود: ضریب بهره‌برداری دماوند در سال 94 حدود 88 درصد بوده است.

    وی ادامه داد: بر این اساس شاخص آزمون ناموفق ظرفیت نیز از اهمیت زیادی برای تولیدکنندگان برق برخوردار است که بر پایه آن شرکت‌هایی که نتوانند در بازار برق به تعهدات ظرفیت و آمادگی اعلام شده، عمل‌کننده از سوی مدیریت برق شبکه مجبور به پرداخت جریمه هستند که شرکت دماوند در سال 94 موفق به کاهش رقم آزمون ناموفق ظرفیت شده است. عزیزی همچنین با اشاره به تاثیر بسیار مثبت کاهش زمان تعمیرات اساسی نیروگاه در درآمدزایی این مجموعه، اظهار کرد: این مجموعه دارای 12 واحد گازی و 6 واحد بخاراست وکاهش هر روز overhaul به‌طور متوسط با نرخ فعلی برق در بازار برق ایران باعث افزایش درآمد به میزان 180 میلیون تومان می‌شود. وی با تاکید بر اینکه شرکت تولید نیروی برق دماوند موفق شده است با همت وتلاش کارکنان شرکت بهره‌برداری نیروگاه (شرکت مدیریت تولید برق دماوند) و بهره‌گیری از توان تخصصی شرکت‌های سازنده تجهیزات و سایر شرکت‌های توانمند مدت زمان تعمیرات نیروگاه را از 200 روز در سال 91 به 50 روز در سال 94 کاهش دهد، تصریح کرد: همچنین در نظر داریم این عدد را در سال 95 بیش از این کاهش دهیم که این موضوع منجر به رشد تولید و سودآوری شرکت خواهد شد.


    «دماوند» بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده بورس

    عزیزی با اشاره به نحوه فروش برق در کشور و حضور این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده برق در بورس انرژی اظهار کرد: بیش از 90 درصد برق تولیدی این شرکت در بازار برق ایران که مدیریت آن بر عهده شبکه برق کشوراست، به فروش می‌رسد و 10 درصد آن نیز در بورس انرژی عرضه می‌شود. او ادامه داد: شاخص‌ها و عوامل «میزان تولید و آمادگی»، «آزمون ناموفق ظرفیت» و «سایر درآمدها» که متعاقب عواملی همچون سلب فرصت، کنترل فرکانس و... به‌وجود می‌آید، درآمد ماهانه یک شرکت تولید‌کننده برق را تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: متوسط نرخ کل فروش این شرکت که متشکل از نرخ‌های آمادگی، انرژی، بورس انرژی و تولید است در 9 ماه سال 93 مبلغ 64 تومان و در مدت مشابه امسال مبلغ 72 تومان بوده است. عزیزی با اشاره به اینکه عقد قرارداد فروش دو‌جانبه فی مابین مصرف‌کننده و تولید‌کننده فرصت جدیدی است که وزارت نیرو به تولید‌کنندگان برق برای فروش داده است، افزود: این روش جدیدی برای فروش برق تولیدی شرکت دماوند است و این شرکت در حال مذاکره با چند مصرف‌کننده عمده برق در کشور به منظور عقد قرارداد دو جانبه است.


    افزایش سرمایه هزار درصدی «دماوند»

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند با اشاره به پیشنهاد هیات‌مدیره مبنی بر افزایش سرمایه این شرکت بعد از عرضه اولیه سهام در بازار فرابورس، گفت: این افزایش سرمایه از 46 میلیارد تومان به 506 میلیارد تومان و در دو مرحله از محل سود انباشته و اصلاح ساختار مالی شرکت است. وی با تاکید بر اینکه این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت، بهبود نسبت و ارزش جایگزینی، انجام می‌شود، ادامه داد: 50 درصد آن تا زمان مجمع عمومی سال آینده و 50 درصد مابقی را طی یکسال براساس برنامه محقق خواهیم کرد. عزیزی گفت: ارزش جایگزینی این نیروگاه برای 12 واحد گازی و 6 واحد بخار و سایر تاسیسات جانبی نیروگاه امروز حداقل 7 هزار میلیارد تومان است. وی در پایان اظهار کرد: دماوند به‌عنوان اولین سهم نیروگاه سیکل ترکیبی در بازار سرمایه خواهد بود و تنها سهم نیروگاهی موجود در بازار سرمایه مربوط به نیروگاه گازی عسلویه است که نیروگاهی با قرارداد فروش تضمینی و خارج از بازار برق ایران است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها