عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر  است:

    بورس؛ بهترین گزینه برای تامین مالی بنگاه ها/برخورد با مدیران متخلف

    دژپسند، واگذاری اموال دولتی را از روش‌های تامین مالی دولت، بیان و اضافه کرد: صندوق‌های (ETF) و فروش دارایی‌های دولت به آحاد مردم با کارت ملی و به صورت برابر از جمله این روش‌ها بود که حدود 5 و نیم میلیون نفر در خرید این صندوق‌ها مشارکت کردند و مردم با این روش صاحب سهام و دارایی شدند و توزیع عادلانه ثروت انجام شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تلاش کردیم بازار سرمایه نقش محوری خود را در تامین مالی اقتصاد، ایفا کند، گفت: در کل پارسال از بازار سرمایه 264 هزار میلیارد تومان تامین مالی کردیم، اما این رقم فقط در شش ماه نخست امسال 320 هزار میلیارد تومان بوده است.

    اولین نماد اوراق گام در بازار سرمایه به بانک سپه تعلق گرفت

    مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد: اولین نماد اوراق گام در بازار سرمایه به دنبال پذیرش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران و با درخواست بانک سپه، به این بانک تعلق گرفت. امیر هامونی ادامه داد: اوراق گام یا "گواهی اعتبار مولد"، اوراق بهاداری که بر مبنای عقد ضمان به عاملیت و ضمانت بانک‌های منتخب و داری مجوز از بانک مرکزی صادر می‌شود و قابل معامله در بازار سرمایه است.

    21 مدیر بورسی سلب صلاحیت شدند/ احراز تخلف 189 مدیری که زیر بار مصوبه بازارگردانی نرفتند

    معاون حقوقی سازمان بورس گفت: طبق احکام صادره از مرجع انتظامی در ادامه اقدامات نظارتی سازمان بورس،  21 نفر دیگر از مدیران به سلب صلاحیت 6 ماهه و جریمه نقدی و 4 شرکت به اخطار کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. سیاوش وکیلی مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس اظهار داشت: تعداد مدیرانی که به دلیل عدم اجرای مقررات بازارگردانی تاکنون متخلف شناخته شده اند به 189 نفر رسید.همچنین 37 ناشر (شخص حقوقی نیز تاکنون) اخطار کتبی دریافت کرده اند.

    دستورالعمل افزایش سرمایه شرکت ها از محل صرف سهام ابلاغ شد

    علی بیگ زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس دستورالعمل اجرایی قانون افزایش سرمایه شرکت های بورسی و فرابورسی را از محل صرف سهام با سلب حق تقدم به کلیه شرکت ها ابلاغ کرد. براین اساس، به پیوست دستورالعمل های اجرایی قانون افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم که در اجرای ماده 5 قانون افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم(مصوب 29 مرداد مجلس) توسط سازمان بورس تدوین و در 21 آبان به تصویب شورای عالی بورس رسید، تقدیم و ابلاغ می‌شود.

    انجام معاملات الگوریتمی تخلف است / بحث افزایش دامنه نوسان مطرح نیست

    محسن خدابخش در خصوص شایعه افزایش دامنه نوسان گفت: از طرف سازمان بورس، شرکت بورس و نیز فرابورس پیشنهادی در جهت افزایش دامنه نوسان مطرح نشده است. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، انجام معاملات الگوریتمی را به جز در موارد خاصی تخلف عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر اگر معاملات الگوریتمی به جز برای بازارگردان ها که مشخص هستند، در موارد دیگری استفاده شود، به طور قطع از طرف سازمان بورس با آن برخورد می شود.

    راه‌اندازی بازار هدف در آینده نزدیک / پذیرش مشروط اولین استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل

    مدیر پذیرش فرابورس ایران، از راه‌اندازی بازار جدیدی با نام بازار هدف خبر داد و گفت: آخرین دستورالعمل و شرایط پذیرش در این بازار، در آینده نزدیک به فعالان بازار سرمایه اطلاع‌رسانی می‌شود. مونا کابلی از پذیرش مشروط تپسی خبر داد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات، اولین استارتاپ با نام تجاری «تپسی» با عنوان شرکت پیشگامان فناوری دانش آرامیس پس از ارزیابی کارشناسی و جلسات متعددی که با این متقاضی پذیرش صورت گرفت، به صورت مشروط در بازار دوم پذیرش شد که نظر هیات پذیرش بر حسابرسی ویژه روی صورت‌های مالی شرکت بود.

    بهبود نقدشوندگی سهام به مدد ظرفیت‌های قانونی برای بازارگردان‌ها

    مدیر عملیات بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به ظرفیت قانونی موجود برای فعالیت بازارگردان‌ها در بازار سهام گفت: این بستر و ظرفیت قانونی منجر به بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام قابل معامله در تابلوهای معاملاتی مختلف در بازار پایه خواهد شد. سیده هاجر میرخوشحال با اشاره به تبصره 6 بند 11 ماده 10 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران گفت: بر اساس این تبصره "بازارگردان می‌تواند قیمت مرجع نماد معاملاتی را ضمن اعلام به فرابورس تعیین کند".

    افزایش نرخ بهره بانکی؛ چالشی برای اقتصاد

    مدیرعامل کارگزاری آگاه، افزایش نرخ بهره بانکی را چالشی جدید برای کل اقتصاد دانست و گفت در شرایط فعلی الزامی برای مصوبات جدید در این رابطه نیست. محمد رضا سرافراز یزدی به مقایسه نرخ بدون ریسک و با ریسک بهره پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاران در کشور به چند دسته تقسیم می شوند و هر کدام بازارهای مختلفی را از آن خود کرده اند، اما افرادی هم هستند که خواهان بازدهی مطلوب همراستا با میزان سرمایه خود هستند؛ در مقایسه با بازار پول و سرمایه باید گفت هم اکنون تعداد زیادی از شرکت‌ها که به لحاظ بنیادی فعالیت و عملکرد خوبی دارند نرخ سهامشان در حالت ارزنده قرار دارد که بازدهی بیشتری از بهره بانکی را به سرمایه گذار می‌دهد.

    ریل توسعه از بازار سرمایه می گذرد

    به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، گزارش های شش ماهه شرکت ها در بیشتر موارد رشدهای خوبی را نشان می دهد که ناشی از عوامل مختلفی است. همایون دارابی اظهار داشت: نخست بحث تورم در اقتصاد کشور است که رقمهای متفاوتی از آن گزارش شده است؛  در همین حال نرخ ارز نیمایی نیز با جهش زیادی از مرز 26هزار تومان گذشت، ضمن اینکه با خروج رقبای خارجی از بازار ایران،  سهم بازار شرکتهای ایرانی افزایش یافته است .

    پتانسیل رسیدن به روزهای اوج وجود دارد

    مدیرعامل بانک انصار با مثبت ارزیابی کردن وضعیت گزارش شش ماهه شرکت های بورسی، این وضعیت را نشان دهنده سودآوری شرکت‌ها و صنایع دانست و گفت: در خصوص پتانسیل سودآوری بازار به نظر می‌رسد برای سال جاری انتظار افزایش میزان سود شرکت‌ها به محدوده بالاتر وجود داشته باشد، چرا که در نیمه نخست سال جاری سود محقق شده برای شرکت‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته تقریبا 50 درصد رشد داشته است. مهدی رضایی نوسان را جزو ذات بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: بازار در سیکل تازه، پس از یک دوره روند صعودی مدتی است که با تاثیر عوامل درونی و بیرونی اقتصاد، وارد فاز استراحت شده است، اما اکنون بررسی وضعیت کامودیتی‌ها و همچنین نرخ رشد ارز نیمایی این نوید را می‌دهد که بازار توان رسیدن به روزهای پر رونق و همچنین قله‌های پیشین را دارد.

    تاثیر مستقیم گشایش‌های اقتصادی بر رونق بورس

    به گفته مدیرعامل سبدگردان پاداش سرمایه، تغییرات رویکردهای سیاسی تاثیر مثبتی در تعاملات بین‌المللی اقتصادی دارد که تاثیر مستقیمی بر رونق بازارسرمایه خواهد داشت. کوروش شمس، با توجه به موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس بیان کرد: با توجه به میانگین P/E بازار و حجم نقدینگی کلی، باید گفت در بازارهای موازی با بازار سرمایه قابلیت سرمایه‌گذاری مطلوب تقریبا اصلا وجود ندارد، اما در بازار سهام با توجه به پایین بودن P/E  و نزدیک شدن به فصل مجامع، بورس قابلیت سرمایه‌گذاری مطلوبی خواهد داشت.

    عملکرد فروش مقداری شرکت ها فراتر از انتظار / پتانسیل رشد صنایع بورسی فراهم است

    مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان، وضعیت فروش مقداری شرکت ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به طور کلی گزارش های شش ماهه نشان از وضعیت مناسب فروش مقداری شرکت ها دارد و در تعدادی از صنایع، عملکردها فراتر از حد انتظار بوده است. محمد گرجی آرا اظهار داشت: در گروه پتروشیمی و صنایع شیمیایی که در واقع تولید کننده محصولات پایه هستند، وضعیت بسیار خوبی را شاهدیم. همچنین در گروه لاستیک و پلاستیک هم تعدادی از شرکت ها، فروش های مقداری خوبی داشته اند .در حوزه صنایع غذایی هم شرکت ها کارنامه موفقی ارائه دادند.

    آینده بازارسرمایه در گرو ارزش واقعی شرکت ها

    کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت در خصوص روند آتی بازار سرمایه تا پایان سال، گفت: آینده بازار سرمایه به بحث ارزش واقعی شرکتها گره خورده است. هرچند ممکن است گاهی به نظر برسد که این طور نبوده اما حتی در بهار سال جاری آنچه باعث جذب نقدینگی بالا به بدنه بازار شد موضوع ارزشمندی نسبی سهام شرکتها بود. در آن زمان  بر اساس چشم اندازهایی که از نرخ دلار و نرخ فروش شرکتها داشتیم نسبت به سایر بازار ها و نسبت به قیمت های روز ارزش بالاتری را برای قیمت سهام شرکتها قائل بودیم. الهه ظفری تصریح کرد: بازار سرمایه طی دو ماه اخیر خودش را اصلاح کرد و در مقایسه با با دیگر بازارها جذاب‌تر شده است. همچنین صورت‌های مالی مناسبی از شرکت‌ها منتشر شده است. از سوی نرخ‌های جهانی محصولات شرکت‌ها هم برای قیمت‌گذاری با رشد همراه بودند.

    اعلام روش های اجرایی ادغام نمادهای معاملاتی

    مدیرعامل شرکت بورس تهران طی نامه ای به رئیس اداره نظارت بر بورس های سازمان بورس در خصوص نحوه ادغام نمادهای معاملاتی شرکت بورس، اطلاع رسانی کرد. بر اساس این روش، ادغام طی دو مرحله صورت می پذیرد. در مرحله اول؛ نمادهای معاملاتی کارگزاران و نهادهای مالی ادغام و در یک نماد مورد معامله قرار می گیرند.

    کفه ترازوی خرید به سمت سهامداران حقیقی یا حقوقی؟

    بررسی روند خرید و فروش های سهامداران بورسی در دومین ماه پاییز، نشان از سبقت بازیگران عمده در سمت خرید سهام دارد. به طوری که در این ماه حقوقی ها با حمایت قابل توجه خود و جمع آوری سهام توانستند بیش از 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو