عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

افزایش امیدواری‌ها نسبت به آینده معاملات بورس

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات بورس باید به حال ِخود رها شود و با دوری از حاشیه های ایجاد شده می‌توان به آینده این بازار امیدوار بود.

افزایش امیدواری‌ها نسبت به آینده معاملات بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سعید عظیمی به بهبود وضعیت معاملات بورس در چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: در کنار روند صعودی شاخص بورس در برخی از روزها شاهد فشار فروش در بازار هستیم، بخش عمده آن ناشی از مشخص نشدن و عدم تصمیم‌گیری در زمینه قیمت‌گذاری فولاد است که این موضوع تاثیر زیادی را بر روند بازار گذاشت.

    وی اظهار داشت: گروه فلزات می‌توانند بدون روبرو شدن با فشار فروش، رشد خوبی را در بازار تجربه کنند اما اکنون به دلیل مطرح شدن بحث قیمت‌گذاری فولاد با روند منفی همراه شده است.

    عظیمی اظهار داشت: مسیر بازار از هفته گذشته بعد از مدت‌ها تغییر کرد و ارزش معاملات خرد که به صورت روزانه حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان بود، اکنون در برخی از روزها به بیش از 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    این کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: جذاب شدن قیمت‌ها، اصلاح عموم سهم‌ها و رسیدن به نقطه حمایتی باعث بازگشت رونق به معاملات بازار سهام شد.

    وی با بیان اینکه تا زمانی که ارزش معاملات خوب باشد می‌توان امیدوار به بهبود روند معاملات بازار بود،  افزود: اگر بازار مانند چند ماه گذشته از روند صعودی بازگردد و با فشار عرضه همراه شود عامل مهم آن ناشی از بحث قیمت‌گذاری‌ها است که بهتر است هر چه زودتر تکلیف آن از سوی مسوولان مربوطه مشخص شود  زیرا ممکن است ترس از نحوه قیمت‌گذاری به دیگر گروه‌ها مانند پتروشیمی و پالایشی سرایت کند.

    عظیمی خاطرنشان کرد: پیش بینی دقیق از وضعیت معاملات بازار و اعلام تداوم روند صعودی شاخص بورس کمی دشوار است زیرا اکنون هیچ یک از متغیرهای تاثیر گذار بر معاملات بازار قابلیت روند صعود را ندارند.

    این کارشناس بازار سرمایه قیمت دلار را به عنوان یکی از این متغیرهای اصلی بر روند معاملات بورس عنوان کرد و گفت: هر چند که اصلاح زیادی برای قیمت دلار پیش‌بینی نمی‌شود اما در کنار آن در مقطع فعلی کسی تصور روند صعودی این ارز را ندارد.

    عظیمی افزود: با روشن شدن تکلیف متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام، وضعیت همه سهم‌ها در بازار بهتر می شود و به مراتب معاملات بورس به سمت روند صعودی تغییر می‌کند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با اصلاح وضعیت قیمت‌گذاری فلزی‌ها، عملا روند معاملات صنعت پتروشیمی‌ و دیگر گروه‌ها در بازار بهتر می‌شود.

    وی با بیان اینکه سیاست پولی مهمترین متغیر موجود در کشور است که وضعیت آن در اواخر بهمن ماه مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: در خبرها بحث چاپ پول و افزایش نرخ بهره بانکی مطرح است ، بانک مرکزی به صراحت مخالف خود را با این دو موضوع اعلام کرده است اما از طرف دیگر عده‌ای پیگیر این خبرها هستند.

    عظیمی افزود: اگر تکلیف بحث چاپ پول و مسایلی از قبیل سیاست های پولی مشخص شود می‌توان اعلام کرد که بازار براساس تورم روند صعودی پرشتابی را در پیش می گیرد اما اکنون شاهد هیچ متغیر تاثیرگذاری بر روند صعودی بازار نیستیم.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس گفت: بحث سیاست‌های پولی می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد اما در مواردی هم می‌تواند خروجی تصمیمات اتخاذ شده منفی باشد.

    وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگر بحث قیمت‌گذاری دستوری است که می تواند به مرور بیشتر صنایع حاضر در بازار را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار داشت: تا زمانی که خیال بازار از این موضوع راحت نشود روند معاملات آن نمی‌تواند جان دوباره بگیرد زیرا این موضوع به عنوان مهمترین ریسک‌ در بازار تلقی می‌شود.

    عظیمی با اشاره به اینکه کاهش موارد تاثیرگذار بر اعتماد سهامداران به بازار سهام می‌تواند کمک‌کننده به روند صعودی بازار باشد، گفت: با توجه به اصلاح خوب همه سهم‌ها در بازار، در صورت  اعتماد دوباره سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس روند بازار می‌تواند مسیر اصلی خود را پیدا کند و به روزهای پر رونق بازگردد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار باید به حال خود رها شود و با دوری از حاشیه های ایجاد شده می توان به آینده این بازار امیدوار بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اتخاذ برخی از تصمیم گیری های غیرمنتظره، ارزش معاملات بازار کاهش پیدا نکند.

    وی گفت: در صورتی که متغیرهای تاثیرگذار بر بورس بهتر شود می‌توان روزهای خوبی را برای بازار متصور بود در غیر اینصورت اقبالی برای بازار وجود ندارد و شاخص بورس نهایتا بر روی کانال یک میلیون و 600 تا 700 هزار واحد در حرکت خواهد بود؛ بنابراین جهت تداوم رونق بازار باید اقدام هایی برای بهتر شدن وضعیت متغیرها انجام شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو