عصر خودرو

ضعف دلار به نفع طلا تمام شد

عصر بازار- وضعیت اقتصادی و ارزی بازارهای جهانی در هفته گذشته حاکی از تضعیف ارزش دلار بود که این موضوع موجب گرانی طلا شد. بازار نفت نیز با افزایش قیمت در هر سه گروه نفت برنت، خام پایه آمریکا و اوپک همراه بود.

ضعف دلار به نفع طلا تمام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تحولات بازارهای ارزهای عمده در هفته منتهی به ششم مارس 2016 (18 اسفندماه)، حاکی از کاهش ارزش دلار به میزان 0.18 درصد مقابل ین، 0.67 درصد یورو، 0.38 درصد فرانک و 2.59 درصد برابر پوند است. آمار کاهش دستمزد در ایالات متحده عامل اصلی افت ارزش دلار محسوب می‌شود.

    اما در تحولات اخیر بازار جهانی ارز، ین ژاپن در مقابل سایر اسعار(ارزها) تقویت شد، به طوری که هر دلار در دامنه 112.69 تا 114 ین در نوسان بوده است.

    آنطور که بانک مرکزی گزارش داده است، افزایش نااطمینانی نسبت به رشد اقتصاد جهانی و واگرایی در سیاست‌های پولی میان اقتصادهای بزرگ دنیا موجب ایجاد تردید در تمایل فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره سیاستی شد. همچنین تقویت تقاضا برای ارزهای مطمئن، به افزایش ارزش ین منتهی شد. بنابراین در هفته گذشته، ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده کاهش یافت.

    سودبری طلا از دلار

    بنابر این گزارش، در هفته گذشته بهای طلا حدود 3.21 درصد رشد داشته است. نوسانات هفته اخیر قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1235.96 تا 1260.80 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شده است.

    اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت طلا، تضعیف دلار و همچنین حجم بالای ورود سرمایه به صندوق‌های نگهدارنده این فلز ارزشمند نسبت داده شده است.

    چرا نفت گران شد؟

    بهای نفت برنت و امریکا در هفته قبل نسبت به هفته ماقبل آن افزایش یافت. این در حالی است که بهای نفت خام پایه آمریکا که با رشد 9.58 درصدی همراه بود، هر بشکه به طور متوسط در سطح 34.66 دلار قرار گرفت. همچنین نفت برنت با رشد 10.41 درصدی به طور متوسط37.10 دلار معامله شد. در عین حال که متوسط هفتگی هر بشکه نفت خام اوپک 31.25 دلار بوده که بیانگر رشد 2.83 درصدی آن است.

    تشدید سیاست های پولی انبساطی در چین، کاهش تعداد سکوهای استخراج و تولید نفت و در مقابل افزایش تقاضای نفت در امریکا، انتشار شایعات در مورد جلسه مشترک اعضای اوپک و روسیه در بیستم ماه مارس برای تثبیت تولید در سطوح ماه ژانویه گذشته و کاهش تولید اوپک در ماه فوریه در مقایسه با سطوح حداکثری ماه ژانویه، از مهم ترین دلایل افزایش بهای نفت در هفته گذشته بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها