عصر خودرو

سه شنبه ۴ آذر؛

کاهش ۱۸ هزار واحدی شاخص بورس تهران

ارزش معاملات ۲۸ هزار میلیارد تومان شد

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز گر چه با کاهش ۱۸۵۹۷ واحد روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

کاهش ۱۸ هزار واحدی شاخص بورس تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 4 آذر 99 با کاهش 18 هزار و 597 واحد به رقم یک میلیون و 356 هزار و 944 واحد رسید.

    همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن امروز 2963 واحد افزایش یافته و به رقم 390 هزار و 570 واحد رسید.

    ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 313هزار میلیارد تومان رسید.

    امروز معامله‌گران بورس بیش از 22.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.9 میلیون نوبت معامله و به ارزش 19 هزار و 836 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

    اگر ارزش معاملات فرابورس را که امروز به بیش از 8245 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 28 هزار میلیارد تومان رسید که این نشان می‌دهد، اکثر سهام بازار ارزنده شده و افراد حرفه‌ای و شرکت‌های حقوقی درصدد جمع‌آوری سهام ارزنده در بازار افتاده‌اند.

    از طرفی شرکت‌های بورسی می‌توانند با انتشار اوراق و جمع‌آوری نقدینگی بازار به رونق تولید در واحدهای بورسی و فرابورسی اقدام کنند.

    با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم امروز شاخص‌های هموزن قدری رشد کردند اما شاخص‌های وزنی ـ ارزشی کاهش یافته‌اند، به گونه‌ای که امروز شاخص کل بورس و شاخص قیمت سهام با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 1.3 درصد کاهش یافته‌اند، اما شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر یک 0.76 درصد رشد کردند.

    شاخص آزاد شناور 0.57درصد کاهش یافت شاخص بازار اول بورس 1.2 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.4 درصد کاهش یافت.

    امروز نمادهای شاخص‌ساز در بورس تهران شامل پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس ایران، فولاد مبارکه، شستا، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بوده‌اند.

    نمادهای پر تراکنش شامل پالایش نفت اصفهان، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، بانک تجارت، پالایش نفت تهران، سایپا و ملی مس ایران بوده‌اند.

    امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 28 واحد افزایش یافته و به رقم 16 هزار و 698 واحد رسید.

    ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 135 هزار میلیارد تومان رسید.

    امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 748 هزار نوبت معامله و به ارزش 8245 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

    امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

    نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، بانک دی، لاستیک یزد، کشاورزی ملارد شیر، برق پیوندگستر پارس، سرمایه‌گذاری پویا و پتروشیمی ارومیه بوده‌اند.

    به گزارش فارس، گرچه امروز شاخص بورس ریزشی بود، اما ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس که به بیش از 28 هزار میلیارد تومان رسیده، نشان خوبی بر این ادعاست که اکثر سهام حاضر در بازار بعد از اصلاحات صورت گرفته به قیمت کف رسیده و ارزنده شده‌اند.

    از طرفی با توجه به اینکه اکثر بورس‌های دنیا به خاطر معرفی واکسن‌های درمان کرونا و همچنین موافقت ترامپ با انتقال قدرت به بایدن رشد کردند اما بور ایران امروز روند کاهشی به خود گرفت و این نشان می‌دهد، بورس ایران از روند بورس‌های دنیا امروز تأثیر چندانی نگرفته است.

    در عین حال به توصیه مسؤولان نظارتی بورس تهران سهام شرکت‌های استانی سهام عدالت که از سه‌شنبه گذشته سهام 5 شرکت جدید وارد بورس شده و سهام این شرکت‌ها معمولا با قیمت‌های 85 تا 90 تومان به فروش می‌رسد، سهام ارزنده و کم ریسکی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و برای آینده خود سرمایه‌گذاری کنند، چون فاصله کسانی که این سهام را خریداری می‌کنند با دارندگان سهام عدالت فقط به اندازه 85 تا 90 تومان پرداخت شده برای هر سهم است.

    همچنین به توصیه کارشناسان سرمایه‌گذاری در بورس الزاماً باید از محل پس‌انداز صورت گیرد و سرمایه‌گذاران بورس باید استراتژی بلندمدت حداقل 6 ماهه یا یکساله برای خود داشته باشند و از رفتار هیجانی و پیروی از کانال‌های سیگنال‌فروش خودداری کنند بلکه اطلاعات شرکت‌ها را از سامانه کدال دریافت کرده و با توجه به ارزندگی شرکت‌ها سهام آنها را خریداری کنند.

    برچسب ها