عصر خودرو

چرا بورس این روزها خوشحال است؟

عصر بازار- افزایش عرضه‌های اولیه، عرضه سهام از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی با هدف شناسایی سود و نیز قرار گرفتن در مقطع زمانی پایان سال و تسویه اعتبارات موجب رشد آهسته بازار در این روزها شده است.

چرا بورس این روزها خوشحال است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم ، منصور کریمی با اشاره به این که محدوده 78 هزار یکی از مقاومتهای شاخص بورس در معاملات روزهای گذشته بوده است گفت: بررسی روند دادوستدهای بورس نشان از این دارد که دیگر از ریزش های هیجانی و قابل توجه قیمتها و شاخص خبری نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که در دو ماه گذشته قیمت سهام در بورس افزایش داشته است، معامله گران قدری با احتیاط تر نسبت به خرید و فرش سهام اقدام کرده و در بورس سود شناسایی می کنند.

    وی اضافه کرد: در هر زمان و شرایطی معامله گران باید از رفتار هیجانی در بازار جلوگیری کنند و با تحلیل و توجه به شرایط بنیادی صنایع و شرکتها اقدام به معامله در بورس کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط بورس در روزهای اجرایی شدن برجام، نشان از ورود نقدینگی جدید به بورس دارد که این اتفاق خبری خوبی برای بازار و تامین مالی شرکتهاست.

    وی در خصوص دلیل بهبود ورود نقدینگی به بازار پس از رسیدن به توافق هسته ای اظهار داشت: از بین رفتن ریسک  سیاسی یکی از آرزوهای سالهای گذشته معامله گران بورس بوده که خوشبختانه با اجرایی شدن برجام، این ریسک رفته رفته در حال کاهش است و به طور کلی باید گفت هر جا امنیت باشد نقدینگی و سرمایه گذاری به سمت آنجا روانه می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص آینده بورس در سال 95 اذعان داشت: از نظر بنیادی با توجه به این که در دو ماه گذشته ارزش معاملات افزایش چشمگیری داشته است نمی توان رشد زیادی را برای بازار متصور بود و رشد بازار سهام در زمستان امسال نیز تنها به دلیل جو روانی مثبت ناشی از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای بود و در عمل اتفاقی برای بنگاهها نیفتاده است که تاثیر مثبتی در بازار داشته باشند.

    وی افزود: از سوی دیگر ارزش و حجم بالای معاملات نیز حکایت از این دارد که در آینده بازار در مقطعی با ثبات در نرخ های کنونی روبرو باشد و اصلاح بازار به صورت ثبات قیمت‌ها در بازه زمانی میان‌مدت نمایان شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به لحظ تکنیکی نیز وقتی به شرایط بازار نگاه می کنیم این گونه استنباط می شود که با توجه به ادامه ورود نقدینگی، بازار همچنان پتانسیل رشد دارد و بر این اساس می توان به عبور شاخص بورس از مرز 78 هزار واحد نیز امیدوار بود.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا روند رشد شاخص بورس کاهش یافته است گفت: این روزها روند معاملات بورس به گونه‌ای است که در برخی موارد در یک روز شاهد خرید و فروش میلیونی سهام شرکت‌ها هستیم که این عامل نشان می دهد سهامداران اقدام به عرضه سهام خود برای شناسایی سود می کنند و این اتفاق موجب آهسته شدن رشد بورس شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که افزایش عرضه‌های اولیه در ایجاد شرایط کنونی بازار نیز بی تاثیر نبوده است گفت: از سوی دیگر با توجه به این که لازم است تا اعتبارات در پایان هر سال تسویه شود این عامل نیز در کند شدن رشد شاخص و معاملات بورس تاثیرگذار بوده است.

    وی تاکید کرد: با این وجود و با توجه به حجم بالای معاملات، بعید است که شاخص بورس افت چشمگیری داشته باشد.

    برچسب ها