عصر خودرو

در ۹ ماهه ۲۰۲۰؛

تجارت ایران و اتحادیه اروپا ۱۱ درصد آب رفت

مواد غذایی و حیوانات زنده در صدر صادرات ایران به اروپا

عصر بازار- تجارت ایران با اتحادیه اروپا یا مجموعه صادرات و واردات حدود ۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون یورو ثبت شده که با افت ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه است.

تجارت ایران و اتحادیه اروپا ۱۱ درصد آب رفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به بررسی تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در 9 ماه میلادی پرداخته است. بر اساس آمارهای یورو‌استات؛  از ژانویه تا سپتامبر 2020 ، ایران معادل 563 میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده و در مقابل دو میلیارد و 783 میلیون یورو کالا از این منطقه وارد کرده است. آمارها نشان می‌دهد که صادرات ایران از اتحادیه اروپا طی 9 ماهه 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 13 درصد رشد کرده و واردات آن از این منطقه نیز افت نزدیک به 15 درصدی را تجربه کرده است.

    طی این بازه زمانی تجارت ایران با اتحادیه اروپا یا مجموعه صادرات و واردات حدود 3 میلیارد و 345 میلیون یورو ثبت شده که با افت 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه است.

    طی 9 ماهه 2020 ، بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا به گروه کالایی «مواد غذایی و حیوانات زنده» اختصاص داشته که معادل 222 میلیون یورو ثبت شده است دومین گروه کالایی با بیشترین ارزش صادرات نیز «مواد شیمیایی و محصولات مرتبط» بوده که صادرات آن حدود 110 میلیون یورو رقم خورده است.

    ارزش صادرات مواد غذایی و حیوانات زنده ایران به اتحادیه اروپا طی 9 ماهه 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با رشد 65 درصدی و ارزش صادرات مواد شیمیایی و محصولات مرتبط با افت 70 درصدی مواجه شده است. همچنین سومین گروه کالایی که ایران بیشترین صادرات را به اتحادیه اروپا داشته «سوخت های معدنی و روان کننده ها» هستند.

    بیشترین ارزش واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا طی 9 ماهه سال 2020 مربوط به «ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل» و معادل 887 میلیون یورو بوده است واردات ایران از اتحادیه اروپا در این گروه کالایی نسبت به مدت مشابه سال 2019 با افت 23 درصدی مواجه بوده است.

    بزرگترین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا آلمان است که طی 9 ماهه سال 2020 حدود 36 درصد ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به این کشور انجام شده که سهم آن نسبت به مدت سال 2019 با افزایش حدود 7 درصدی همراه بوده است.

    هلند در 9 ماهه سال 2019 نهمین مقصد صادراتی ایران در اروپا بود اما در مدت مشابه سال 2020 صادرات ایران به این کشور حدود 8 برابر شده و در نتیجه این کشور به جایگاه دومین مقصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا انتقال یافته است. سهم این کشور از ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در 9 ماهه 2020 حدود 19 درصد بوده است.

    متقابلاً ارزش صادرات ایران به ایتالیا و اسپانیا طی این مدت به ترتیب کاهش 35 درصد و 18 درصد را تجربه کرده است.
    همچنین آلمان و ایتالیا در صدر کشورهای صادرکننده کالا به ایران قرار دارند.

    برچسب ها