عصر خودرو

پس از ۹ ماه انتظار روی داد

تغییر دوباره مدیریت صندوق توسعه بازار با جیب های خالی

عصر بازار: مرکز مالی ایران پس از ۹ ماه مدیریت صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه را به صاحبان دارایی های آن واگذار کرد. صندوقی که از قرار معلوم هیچ پولی برای حمایت از بازار سهام ندارد.

تغییر دوباره مدیریت صندوق توسعه بازار با جیب های خالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در پی تصمیم صاحبان دارایی و واحدهای سرمایه گذاری عمده صندوق توسعه بازار برای در دست گیری مدیریت مستقیم این صندوق در بازار سهام؛ فعالیت صندوق توسعه بازار سرمایه از اول مرداد ماه امسال متوقف شده و در انتظار تشکیل مجمع سهامداران برای تصمیم گیری در مورد تغییر اساسنامه و مدیریت جدید است.

    روح الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس  با اشاره به تغییر رویکرد راهبری صندوق توسعه گفته است: در آخرین جلسه صاحبان واحد های سرمایه گذاری این صندوق مقرر شد مدیریت صندوق توسعه بر عهده مرکز مالی ایران و یا بورس ها نباشد و مدیریت آن از ابتدای مرداد ماه امسال از طریق  دارندگان واحد های سرمایه گذاری این صندوق شامل بانک های پاسارگاد، تجارت،ملت ،ملی و نیز بیمه ایران به طور مشترک مدیریت و راهبری شود.

    بر اساس این گزارش، دارندگان واحد های سرمایه گذاری صندوق توسعه اکنون با این تقکر که این صندوق از جمله دارایی های آنها به شمار می رود معتقدند که باید خودشان سکان هدایت آنرا در دست بگیرند.  این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد صندوق توسعه بازار سرمایه برای ادامه کار و خرید سهام فاقد نقدینگی است.

    یکی از صاحبان عمده دارایی های صندوق توسعه با بیان اینکه در هیچ یک از بازارهای سرمایه دنیا چیزی به نام صندوق توسعه با این سبک و سیاق عجیب وجود ندارد، عنوان کرد: تا کنون بیش از 700 میلیارد تومان پول نقد در این صندوق واریز شده و به سهام تبدیل شده است، اما حتی 20 درصد بازدهی نیز عایدی نداشته است.

    وی با بیان اینکه در اساسنامه صندوق توسعه عدم فروش سهام قید و تاکید شده است ، می گوید: سهام و دارایی های صندوق توسعه با توجه به نامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر اینکه سرمایه گذاری و خرید سهام بانک ها از طریق این صندوق های سرمایه گذاری به عنوان سبد سرمایه گذاری های بانک ها محسوب نمی‌شود، نگرانی از بابت فروش سهام از سوی بانک ها را حذف کرده است.

    وی افرود: مرکز مالی ایران از ابتدای مرداد ماه جاری به درخواست صاحبان دارایی های صندوقتوسعه فقط نظاره گر بازار بوده و فعالیتی ندارد . از این رو تا قبل از پایان مرداد ماه پس از تغییر اساسنامه و برگزاری مجمع اعضای جدید هیات مدیره آن انتخاب و به دنیال آن مدیریت صندوق به طور ترکیبی با حضور اعضا راهبری خواهد شد.

    بنابر این گزارش،  صندوق توسعه بازار سرمایه  در حالی برای مدیریت شرایط بحرانی بازار سهام در اواخر دولت دهم راه اندازی شد که  قرار بود صندوق توسعه ملی بخشی از منابع خود را به آن تخصیص دهد که البته تا به امروز یک ریال تزریق نشده است.

    صندوق توسعه بازار سرمایه در تاریخ 17 بهمن ماه 1391با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢۰ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤، فعالیت خود را آغاز کرد. این صندوق با سرمایه 30 میلیارد تومانی به شماره 11130 نزد سبا به ثبت رسید.

    این صندوق با11 موسس از نهادهای مالی مختلف آغاز به کار کرد که از همان ابتدا شرکت تامین سرمایه امین به عنوان مدیر این صندوق سکان آنرا به منظور پوشش ریسک بازار در شرایط بحرانی در دست گرفت. موسسان صندوق توسعه سرمایه گذاری بازار سرمایه درابتدای کارشرکت های سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، گروه سرمایه گذاری تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، سرمایه گذاری فرهنگیان، بانک کشاورزی، شرکت تامین سرمایه امین، صندوق ذخیره روستایی و عشایری کشور، گروه سرمایه گذاری سایپا و بانک سامان بودند.

    در حالی که درابتدای کار، افزایش اعتماد سرمایه گذاران در بورس و فرابورس، افزایش نقدشوندگی و تامین منافع میان و بلندمدت سرمایه گذاران سه هدف اصلی راه اندازی صندوق توسعه سرمایه گذاری بازار سرمایه عنوان می شد، اما شائبه دخالت سازمان بورس در هدایت و مدیریت صندوق توسعه بازار سهام و نحوه عملکرد مدیر صندوق در بازارسهام برای جمع آوری صف فروش برخی سهم های شاخص ساز و در عین حال نا مشخص بودن وزن سهم های خریداری شده در سید داراییهای آن در کنار تبدیل شدن پرتفوی این صندوق به عنوان شاخص رفتاری معامله گران حقیقی و حقوقی و سایر انتقادها باعث شد تا در ادامه کار ،تامین سرمایه  امین خواستار واگذاری مدیریت صندوق به مرکز مالی ایران باشد. مرکز مالی ایران از جمله شرکت های تابعه بورس اوراق بهادار تهران است که خدمات های آموزشی و پژوهشی تحلیلی را ارایه می دهد.

    از نیمه آبانماه 93 پس از سپرده شدن مدیریت صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه به مرکز مالی ایران از سوی مجمع عادی سالیانه این صندوق انتقاد ها به نحوه عملکرد مدیران آن همزمان با شائبه دخالت متولی بازار سرمایه در راهبری آن بالا گرفت. اغلب کارشناسان با انتقاد به اینکه صندوق توسعه بازار نباید از سوی شرکت بورس مدیریت شود عنوان می کردند، وقتی نهاد به اخبار و اطلاعات نهانی دسترسی دارد، نمی توان به عدم وجود رانت و تضاد منافع در چنین صندوقی اطمینان داشت.

    عمده ترین وزن پرتفوی صندوق توسعه بازار سرمایه به ترتیب به صنایع پتروشیمیایی، بانک و موسسات اعتباری،خودرو و قطعه سازی،فلزات اساسی و در نهایت فرآورده های نفتی تخصیص یافته است.

    در آخرین روز معاملاتی ثبت شده برای صندوق توسعه بازار ارزش کل خالص دارایی های آن اندکی بیش از 638 میلیارد تومان و قیمت آماری هر واحد سرمایه گذاری (NAV ) مبلغ 93 هزار و 463 تومان عنوان شده است.

    برچسب ها