عصر خودرو

چگونه قیمت نفت افزایش یافت؟

عصر بازار- تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت بازار جهانی نفت در هفته منتهی به ۶ مارس نشان می‌دهد که بهای نفت‌خام پایه آمریکا در این هفته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن، ۹.۵۸ درصد افزایش یافت.

چگونه قیمت نفت افزایش یافت؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، نتایج گزارش‌های بانک مرکزی از وضعیت بازار نفت خام حاکی از آن است که در هفته منتهی به 6 مارس، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا در محدوده 35.92 - 33.75 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 34.66 دلار قرار گرفت.

    بهای نفت برنت در جمعه هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن، 10.41 درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت‌خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 38.72 - 35.97 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 37.10 دلار رسید.

    به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت‌خام اوپک در محدوده 31.61 - 30.13 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 31.25 دلار قرار گرفت که در مقایسه آخرین نرخ هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن، 2.83 درصد افزایش یافت.

    روند تغییرات قیمت نفت در هفته منتهی به 6 مارس نشان می‌دهد که روز دوشنبه، بهای جهانی نفت‌خام افزایش یافت. در چین بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی و کمک به رشد اقتصادی این کشور، نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها را با 0.5 درصد کاهش داده به 17 درصد رساند.

    آمارهای دولتی آمریکا از کاهش تولید نفت این کشور در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی به پایین‌ترین میزان از دسامبر 2014 خبر داد. همچنین در ماه دسامبر تقاضای نفت در این کشور برای اولین بار از اوت 2014 افزایش یافت.

    براساس گزارش اوپک، تولید اعضا در ماه فوریه از بالاترین سطح در ماه ژانویه کاهش یافته است. این کاهش به واسطه افت صادرات نفت از میادین شمال عراق و کاهش تولید برخی دیگر از تولیدکنندگان اوپک روی داده است.

    گفتنی است وزیر نفت ایران گزارش داده که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در هفته گذشته به 1.75 میلیون بشکه در روز رسیده که 400 هزار بشکه بیشتر از صادرات در فوریه ماه است.

    روز سه‌شنبه، بهای جهانی نفت‌خام باز هم افزایش یافت. ولادیمر پوتین از اقدامات رادیکال بیشتر برای به تعادل رساندن بهای نفت سخن گفت. وزیر انرژی روسیه نیز از حمایت شرکت‌های تولیدکننده نفت روسی در خصوص تثبیت تولید در سطوح ماه ژانویه خبر داد. افزایش بهای نفت در این روز در حالی روی داد که موسسه API پیش‌بینی افزایش 9.9 میلیون بشکه ذخایر نفت آمریکا را منتشر کرد.

    روز چهارشنبه بهای نفت افزایش یافت. وزیر نفت ونزوئلا از تشکیل جلسه اوپک در بیستم ماه مارس با هدف تثبیت تولید در سطوح ماه ژانویه خبر داد. در این روز فعالان بازار نفت به خبر افزایش 10.4 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا واکنش چندانی نشان ندادند.

    روز پنج‌شنبه بهای نفت برنت اندکی افزایش یافت و در مقابل بهای نفت آمریکا اندکی افت کرد. در آمریکا پیش‌بینی افزایش ذخایر در منطقه کوشینگ، عامل کاهش بهای نفت بود. در مورد نفت برنت افزایش تعداد موقعیت‌های فزونی در بازار آتی نفت، مهم‌ترین دلیل افزایش بها بود. به نظر می‌رسد تمام فعالان بازار برای افزایش موقعیت‌های کسری نفتی کاهش یافته است.

    روز جمعه، بهای نفت باز هم افزایش داشت. با توجه به خبر افزایش تقاضای نفت در آمریکا در روزهای آغازین هفته گذشته، در این روز خبر رشد بیش از انتظار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا، سبب افزایش بهای نفت‌خام شد. بهبود وضعیت اقتصادی امریکا می‌تواند تقاضای نفت را تحریک کند. همچنین خبر کاهش تعداد سکوهای نفتی در آمریکا سبب شد تا بهای نفت با سرعت بیشتری افزایش داشته باشد.

     

     

     

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها