عصر خودرو

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

برنامه تصحیح نسبت وام به ارزش مسکن به بانک مرکزی ارائه می شود

عصر بازار- مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: نسبت وام به ارزش مسکن در سال‌های گذشته به تدریج به زیر ۱۰ درصد رسید، بنابراین برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی این است که بانک مرکزی به نظام بانکی اجازه دهد این نسبت را تصحیح کند.

برنامه تصحیح نسبت وام به ارزش مسکن به بانک مرکزی ارائه می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسین عبده تبریزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 95 گفت: در سال آینده نرخ تورم در بازه 10 تا 15 درصد، نرخ رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد، نرخ سود بانکی در دامنه 15 تا 18 درصد پیش‌بینی شده و نرخ دلار نیز از سطح کنونی بالاتر رفته و به سطوح جدیدی مهاجرت می‌کند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصاد کشور در سال‌های گذشته با بالا و پایین رفتن درآمد نفت روبه‌رو بوده، سال 90 را دوره ضیافت اقتصاد ایران عنوان کرد.

    وی تصریح کرد: در سال 83 درآمد نفتی حدود 50 میلیارد دلاری را داشتیم و این رقم در سال 90 به 155 میلیارد دلار افزایش یافت؛ اما هم‌اکنون این دوره ضیافت پایان یافته است.

    وی با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی سال 90 نیاز به رشد سالانه 7.8 درصدی دارد، اظهار کرد: وضعیت اقتصاد در سال 95 مشروط بر عملکرد دولت و رویکرد ساختاری ملت و همچنین به میزان زیادی به قیمت نفت در این سال است.

    عبده تبریزی به کاهش قیمت نفت و کالاهای اساسی در سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت نفت با کاهش پی در پی به 30 دلار رسیده و در بودجه سال 95 نیز این رقم 40 دلار پیش‌بینی شده است. قیمت کالاهای اساسی نیز با کاهش جدی رو‌به‌رو بوده است. با این حال به‌نظر می‌رسد قیمت کالاهای اساسی اکنون به کف خود رسیده باشد.

    وی ادامه داد:همچنین به‌نظر می‌رسد قیمت 40 دلاری نفت در بودجه سال 95 به‌طور معقول و درستی پیش‌بینی شده باشد. ضمن اینکه نرخ تورم در سال‌های گذشته، با کاهش رو‌به‌رو بوده؛ به‌طوری‌که نرخ تورم نقطه به نقطه از 35 درصد در سال 91 به زیر 10 درصد در حال حاضر رسیده است. دولت نیز به‌طور جدی قصد دارد این نرخ تورم را در سال 95 حفظ کند و نمی‌خواهد این دستاورد را از دست بدهد.

    عبده تبریزی در ارتباط با نرخ سود بانکی نیز تأکید کرد: این نرخ در سال 94 بالاترین نرخ را طی سال‌های گذشته داشته که این امر بازار سرمایه و کسب وکار را تضعیف کرده و سبب شد تا تعداد بسیاری از مردم با این نرخ سپرده بانکی به سرمایه‌گذاری بپردازند. نرخ بازده سپرده‌گذاران نیز طی این دوره مثبت بوده؛ اتفاقی که کمتر طی سال‌های اخیر رخ داده است. دولت سعی کند این رقم را کاهش دهد.

    وی در ارتباط با وضعیت بانک‌ها در سال 95 گفت: دارایی‌های سمی و کاهش ارزش دارایی‌های بانک‌ها از جمله مشکلاتی است که بانک‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و دولت قصد ندارد نرخ ارز را در سال آینده بالا ببرد.

    مدرس اقتصاد دانشگاه با تشریح بازار رهن کشور گفت: نسبت وام به ارزش مسکن (Loan to Value) در سال 84 برای یک واحد 75 متری 56 درصد بوده است، این رقم در سال 86 با تضعیف جدی رو‌به‌رو شد و به تدریج به زیر 10 درصد رسید.

    وی ادامه داد:برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی این است که بانک مرکزی به نظام بانکی اجازه دهد این نسبت را تصحیح کند. در سال آینده بهترین تسهیلاتی که ارائه می‌شود، وام مسکن است. زیرا برنامه دولت نیز افزایش اعتبارات بخش مصرفی است که تقاضا را تحریک کند.

    به گفته وی، دولت در بخش بازار بدهی محافظه‌کارانه پیش خواهد رفت؛ با این حال در سال آینده ممکن است دولت حدود 10 تا 15 هزار میلیارد تومان را به‌صورت اوراق بدهی ارائه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها