عصر خودرو

شکل‌گیری بزرگترین بلوک تجاری جهان بدون آمریکا

عصر بازار- پانزده اقتصاد آسیا-اقیانوسیه امروز یکشنبه بزرگترین بلوک تجارت آزاد جهان را تشکیل دادند. این توافقی تحت حمایت چین است که شامل آمریکا نمی‌شود.

شکل‌گیری بزرگترین بلوک تجاری جهان بدون آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ایالات متحده در این توافق جدید جایی ندارد چون در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از یک گروه آسیا-اقیانوسیه‌ای مشابه خارج شد.

    امضای «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» موسوم به آرسی‌ایی‌پی (RCEP) در یک نشست منطقه‌ای در هانوی، ضربه دیگری به گروهی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آن را تشویق کرد و ترامپ در 2017 از آن خارج شد.

    در بحبوحه تردیدها بر سر مشارکت آتی واشنگتن در آسیا، آرسی‌ایی‌پی ممکن است موضع چین را به عنوان یک شریک اقتصادی در جنوب‌شرق آسیا، ژاپن و کره تحکیم کند و دومین اقتصاد برتر جهان را در موقعیت بهتری برای شکل‌دهی به قوانین تجاری این منطقه قرار دهد.

    ایالات متحده هم در آرسی‌ایی‌پی غایب است و هم در شراکت دو سوی اقیانوسیه موسوم به تی‌پی‌پی (TPP) و از بزرگترین اقتصاد جهان متشکل از این دو گروه تجاری که بزرگترین رشد منطقه‌ای در جهان را دارد، خارج شد.

    در مقابل، آرسی‌ایی‌پی می‌تواند به پکن در قطع وابستگی به بازارهای خارجی و فناوری کمک کند؛ این تغییر با تعمیق اختلاف با واشنگتن سرعت گرفت. گروه آرسی‌ایی‌پی شامل 10 عضو مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن)، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است. هدف آن، کاهش تعرفه‌ها ظرف سال‌های آتی در بسیاری از مناطق است.

    این توافق در حاشیه نشست آنلاین آسه‌آن به امضا رسید که رهبران آسیایی به تنش‌ها در دریای چین جنوبی و طرح‌هایی برای مقابله با پیامدهای پسا پاندمی در این منطقه‌ پرداختند.

    براساس اعلام نخست‌وزیر ویتنام، آرسی‌ایی‌پی 30 درصد از اقتصاد جهانی و 30 درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود و به 2.2 میلیارد مشتری دسترسی می‌یابد. وزیر دارایی چین هم گفت، وعده‌های این بلوک جدید شامل حذف برخی تعرفه‌ها در داخل این گروه می‌شود که برخی فورا و برخی ظرف 10 سال عملیاتی می‌شوند. هنوز جزئیاتی از اینکه چه محصولاتی شامل آن می‌شوند و اینکه کدام کشورها با کاهش فوری تعرفه‌ها روبرو می‌شوند، وجود ندارد.

    برچسب ها