عصر خودرو

کاهش قیمت‌ها مشکل اصلی نیست

وضعیت پیچیده صنعت نفت روسیه

عصر بازار- در حالی که تمرکز جهان بر مذاکرات روسیه و اوپک در مورد ثابت نگهداشتن میزان تولید است، بحث‌هایی پشت درهای بسته در کرملین در حال انجام است که اثر به مراتب بیشتری روی صنعت انرژی روسیه خواهد داشت.

وضعیت پیچیده صنعت نفت روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دلارهای نفتی که بودجه‌ ملی روسیه را تامین می‌کند در حال کم شدن است. الکساندر نازارف،‌ تحلیلگر نفت و گاز بانک گازپروم اعلام کرد:‌ «زمانی که قیمت نفت بالا بود، درآمد رو به رشد به معنای تشویق شرکت‌هایی نظیر روسنفت و لوک‌اویل برای تولید بیشتر بود. در حال حاضر، کرملین و شرکت‌ها باید راه جدیدی را امتحان کنند؛ اقداماتی که حتی می‌تواند در بلندمدت روی تولید اثر منفی برجای بگذارد. بودجه روسیه در حال ته کشیدن است. دولت می‌داند که با افزایش مالیات، به چشم‌انداز آینده ضربه خواهد زد ولی انتخاب دیگری ندارد.»

    در حالی که رئیس‌جمهور پوتین به دنبال کنترل مجدد تولید نفت و گاز است، با مدیریت از طریق یک موازنه ظریف با حداکثر کردن درآمد مالیاتی در کنار حمایت از رشد بسیاری از صنایع همچنان مستقل باقی مانده‌اند. برای یک دهه این استراتژی موفقیت آمیز بوده است. به طوری که رشد تولید به سطوح شوروی سابق نیمی از بودجه کشور را تامین کرده است. فروپاشی قیمت نفت خام این تعادل را برهم زده و روسیه را با کسری بودجه و دومین سال رکود مواجه کرده است.

    در پاسخ به این سقوط قیمتی، تولیدکنندگان روسی سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دادند، عملی که با افزایش مالیات توسط کاخ کرملین، شاید شدت بیشتری به خود بگیرد. با وجود این، سود این شرکت‌ها یک منبع وسوسه‌انگیز از درآمد اضافی بوده است به ویژه به این دلیل که روبل ضعیف‌تر اثر کاهش قیمت نفت دلاری را جبران می‌کند.

    بر اساس بررسی بلومبرگ از 17 تحلیلگر، شرکت روسنفت، بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه، گزارش خواهد داد که در آمد خالص این شرکت در سال 2015 به 487 میلیارد روبل (6.6 میلیارد دلار) رسیده است که این میزان 40 درصد بیشتر از درآمد سال گذشته این شرکت خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود شرکت لوک‌اویل افتی 9.5 درصدی در درآمددلاری خود داشته باشد و میزان درآمد این شرکت در سال 2015 به 4.27 میلیارد دلار برسد. با احتساب ارز روسیه، سود تنظیم‌شده شرکت با رشدی 72 درصدی به 313 میلیارد روبل خواهد رسید.

    شرکت رویال‌داچ‌شل، بزرگترین شرکت نفت اروپا، گزارش داده است که در سال گذشته درآمد خالص نفتی دلاری این شرکت افتی 53 درصدی داشته است. به طور معمول، کرمین به طور دقیقی رژیم مالیاتی خود را برای تولیدکنندگان نفتی مدیریت می‌کند. میادین نفتی کم‌هزینه معمولا نرخ مالیاتی بالاتری نسبت به پروژه‌های نفتی پرهزینه نظیر استخراج نفت سنگین دارند. با این حال،‌ حتی برای تولیدکنندگان کم‌هزینه نیز دولت نرخ مالیات را در سال‌های اخیر کاهش داده است.

    مالیات بالاتر
    الکسی اولیوکایف، وزیر اقتصاد روسیه سال گذشته پیشنهاد داده بود که دولت با اعمال قوانین جدید در سال 2016 می‌تواند در حدود 200 میلیارد روبل بیش از پیش‌بینی قبلی خود از صنعت درآمد کسب کند. با این حال دولت روسیه تایید کرد که مالیات فروش روی سوخت‌هایی نظیر بنزین و گازوئیل دو مرتبه افزایش خواهد داشت.

    بر اساس گروه سرمایه‌گذاری VTB، پیشنهاد وزیر دارایی برای افزایش مالیات در سال 2017 ممکن است هزینه‌ای 11 میلیارد دلاری برای صنعت در بر داشته باشد. دیمیتری لوکاشوف تحلیلگر این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد که رسیدن دولت به شرایط مطلوب وابسته به شرایط عمومی اقتصاد خوهد بود. دولت هنوز تصمیم نهایی در مورد پیشنهاد وزیر اقتصاد روسیه نگرفته است.

    کاهش سرمایه‌گذاری‌ها
    بر اساس اظهارات الکساندر کورسیک، مدیر اجرایی شرکت باش‌نفت، تولیدکنندگان نفت در نشست 27 ژانویه با وزیر انرژی از او خواستند تا آنها را تنها بگذارد. دولت ممکن است پذیرای این استدلال باشد. دولت روسیه به وضوح اعلام کرده که افزایش مالیات یک انتخاب جذاب نخواهد بود و اگر دولت نتواند تعادل را در بودجه برقرار کند تنها راه ممکن خواهد بود. دولت هنوز قادر خواهد بود تا هزینه‌ها را کاهش داده، از خصوصی سازی پول بیشتری کسب کرده و سود سهام بالاتری از شرکت‌های دولتی درخواست کند.

    تولیدکنندگان نفتی در حال حاضر بر این عقیده‌اند که افت شدید قیمت نفت روی تولید آنها تاثیر خواهد گذاشت. وگیت آلکپروف،‌ مدیر اجرایی میلیاردر شرکت لوک‌اویل هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را در سال گذشته با افتی 1.5 میلیارد دلاری نسبت به سال 2014 به 9 میلیارد دلار کاهش داد و در نظر دارد تا سال 2017 هزینه‌ها را در همین سطح نگه دارد. هزینه‌های دلاری سرمایه‌گذاری روس‌نفت نیز در مقایسه با سال 2014 کاهش یافته است. روبل ضعیف‌تر به این معناست که شرکت در واقع هزینه‌های خود را در واحد پول داخلی در سال جاری و سال آینده در حدود 33 درصد نسبت به سال 2015 افزایش خواهد داد.

    وزیر انرژی روسیه انتظار دارد که توسعه هفت ساله صنعت در سال جاری خاتمه پیدا کند و میزان تولید در نزدیکی سطوح سال 2015 ثابت باقی بماند. بدترین سناریوی وزیر انرژی روسیه این است که قیمت‌ها تا سال 2020 در حدود 40 دلار باقی بماند و در 5 تا 10 سال آینده تولید نفت روسیه افتی 14 درصدی داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها