عصر خودرو

واکنش تولیدکنندگان به واگذاری تنظیم بازار نهاده‌ها به وزارت جهاد

عصر بازار- سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه در شرایط فعلی مشکل تامین نهاده است و تفاوتی نمی کند تنظیم بازار بر عهده کدام دستگاه باشد،گفت:دولت از تولیدکننده،یارانه مصرف کننده را دریافت می کند.

واکنش تولیدکنندگان به واگذاری تنظیم بازار نهاده‌ها به وزارت جهاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، ناصر نبی پور در واکنش به واگذاری تمام اختیارات مربوط به تنظیم بازار نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش از این هم توزیع نهاده‌ها در اختیار وزارت جهاد بود و الان قسمت‌های دیگری از فرایند تنظیم بازار نهاده‌های دامی به این وزارت خانه واگذار شده است ولی این مشکلی را از تولید و تولیدکننده رفع نمی‌کند.

    وی ادامه داد: هنوز نهاده مربوط به ماه مهر به تولیدکننده تحویل داده نشده یا اگر هم شده هنوز بارگیری نشده است، بنابراین در روند تحویل نهاده‌ها یک ماه عقب هستیم و تولیدکنندگان نمی‌دانند این خلأ یک ماهه را چگونه برطرف کنند و ناچارند که از بازار آزاد نهاده مورد نیازشان را تأمین کنند.

    نبی پور با بیان اینکه قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد از ١6 هزار تومان هم گذشته و قیمت ذرت بالای 44۰۰ تومان است، گفت: هزینه‌های واکسن و دارو نیز 5 تا 6 برابر شده است. به عنوان مثال حدود 5 ماه قبل، هزینه دو واکسن آنفلوانزا برای هر قطعه مرغ، ٧۰۰ تومان بوده الان به 4 هزار و 4۰۰ تومان رسیده است و تولیدکننده نمی‌تواند این هزینه را تأمین کند.

    وی تصریح کرد: با شرایط موجود، مهم نیست که تنظیم بازار در اختیار چه دستگاه و نهادی باشد مساله مهم بحث تأمین است. وقتی ارز و کالا فراوان باشد مشکلی هم وجود ندارد اما وقتی نیست چگونه می‌خواهند تنظیم بازار انجام دهند؟

    نبی پور ادامه داد: از سوی دیگر هم دولت حاضر به تغییر نرخ تخم مرغ نیست هم اکنون قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ١٥ هزار تومان است و به تولیدکننده می‌گویند باید آن را به قیمت ١٢ هزار تومان عرضه کنید که این درست نیست.

    وی تصریح کرد: در واقع دولت به جای اینکه به تولیدکننده یارانه بدهد یارانه مصرف کننده را هم از تولیدکنندگان می‌گیرد.

    برچسب ها