عصر خودرو

سید مرتضی شهیدی اعلام کرد:

جریمه ۲۵ میلیونی تا ۲.۵ میلیارد ریالی متخلفین

عصر بازار-سرپرست مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که با هر گونه تخلفی در صورت گزارش و اعلام از طریق سامانه "سمتا" به نحو بازدارنده و فوری برخورد خواهد شد.

جریمه ۲۵ میلیونی تا ۲.۵ میلیارد ریالی متخلفین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید مرتضی شهیدی  گفت:  قانونگذار سال 1388 به این سازمان اختیار جریمه نقدی متخلفین از 10 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال داده که با تعدیل اخیر  در هیأت وزیران، این رقم از 25 میلیون ریال تا 2.5 میلیارد ریال افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: علاوه بر اینها، بنا بر متشکل بودن بازار بورس و اوراق بهادار، مجازات‌هایی از قبیل سلب صلاحیت حرفه ای از مدیران ناشران، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز لغو مجوز‌های مربوط به فعالیت نهادها و لغو گواهینامه‌های حرفه‌ای و.... در انتظار اشخاصی است که قوانین و مقررات بازار سرمایه را نقض کنند.

    خاطر نشان می شود:  از زمان تصدی مدیریت شهیدی از اول دی ماه سال 1394 تا 18 بهمن ماه 1394، بالغ بر 18 میلیارد ریال جریمه نقدی طی 22 رای بدوی توسط هیات رسیدگی به تخلفات صادر شده و آراء بدوی صادره توسط شرکت بورس و اوراق بهادار مورد تجدیدنظر اعم از تایید یا نقض قرار گرفته است.

    شهیدی گفت: متاسفانه بازار با یک نوع عادات رایج ناپسند، مانوس شده که ضروری است در اسرع وقت اقدام به تغییر ذائقه فعالان بازار به ویژه اشخاص ناقض مقررات شود که یکی از اقدامات در این زمینه، تغییر و تهیه پیش‌نویس دستورالعمل انضباطی در راستای حکومت مقررات واحد و منسجم با بازدارندگی کافی و رویکرد پیشگیرانه و منطبق بر اصول و قواعد حقوقی اسیت.

    علاوه بر این‌، قباحت نقض هر مقرره توسط هر شخصی آنقدر زیاد است که یک روز یا چند روز نباید تأثیری در برخورد با متخلف داشته باشد.

    سرپرست مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تمرکز اولیه این مدیریت بر پایه اقدامات پیشگیرانه از طریق ایجاد موانع سیستمی در وقوع تخلف بوده و در مرتبه بعدی پس از بازنگری اساسی در تخلف‌انگاری، برخورد فوری و اشد با متخلفین از قوانین و مقررات با جنبه بازدارندگی حداکثری خواهد بود.

    مطابق بندهای 8، 9 و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، از جمله وظایف و اختیارات سازمان  «اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار»، «اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار» و «اعلام آن ‌دسته از تخلفات در بازار اوراق بهادار که اعلام آن‌ها طبق این قانون بر عهده سازمان است به مراجع ذی‌صلاح و پی‌گیری آن‌ها» است.

    شهیدی ضمن ابراز نگرانی از امکان توسعه فعالیت های غیرمجاز به ویژه از طرف نهادها و دستگاه های هم عرض با بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد:  مطابق قانون بازار اوراق بهادار، متولی تشکیل بازار مبادلات مالی و ایجاد ابزارهای مالی جدید، سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و هر گونه اقدامی توسط هر شخصی خارج از این چارچوب غیرقانونی و قابل پیگرد قضایی است.

    وی افزود: در راستای تسریع در رسیدگی ها بدون اطاله، درخواست هایی جهت تشکیل ادارات زیرمجموعه این مدیریت ارائه شده که امید است در آینده نه چندان دور با تقسیم وظایف و امور، سرعت عمل در رسیدگی ها افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها