عصر خودرو

گزارش تلاش تولیدکنندگان نفت برای افزایش قیمت‌

ظهور روپک!

عصر بازار- روسیه با در اختیار داشتن ۷۳ درصد عرضه جهانی نفت این فرصت را دارد که به عنوان رهبر بالقوه کشورهای تولید‌کننده نفت جهان بدل شود و در واقع در حال حاضر اقدامات لازم برای این منظور را انجام می‌دهد.

ظهور روپک!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، راکش اوپادهیای - کارشناس نفتی در آمریکا - می‌گوید: روسیه در بحران کنونی نفت با تشکیل یک کارتل جدید نفتی، یک نقش حرفه‌ای را ایفا کرده است، اما این اقدام می‌تواند یک فاجعه ژئوپلتیک به همراه داشته باشد.

    وی افزود: نشست بین روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا در 16 فوریه 2016 اولین گام در این جهت است.

    اوپادهیای در مقاله‌ای که در پایگاه اویل پرایس منتشر شد، می‌نویسد: در جریان نشست آتی اوپک و غیراوپک در اواسط مارس که با گروه گسترده‌ای از شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد، اگر روسیه موفق به ایجاد یک توافق و سازش هرچند کوچک شود، جایگاه رهبری خود را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

    این کارشناس نفتی تشریح کرد که روسیه در حال ورود به مذاکره با کشورهای عضو اوپک است و با توجه به قدرت نظامی‌اش می‌تواند یک رهبری بالقوه در بین کشورهای تولید‌کننده نفت را به نام برقراری ثبات در قیمت‌ها برای خود ثبت کند.

    اوپادهیای افزود: روسیه فرصت توافق با عربستان را که رابطه‌اش با آمریکا اخیرا به دلیل اختلافات بر سر لغو تحریم‌های ایران بالا گرفته دارد.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به موافقت تمام کشورهای مهم حاشیه خلیج فارس با این برنامه، عراق که رهبری سیاسی قابل اتکایی ندارد، احتمالا در صورتیکه روسیه به آنها حمایت بیشتری را در برابر گروه تروریستی داعش تضمین دهد، از این طرح تبعیت خواهد کرد.

    این تحلیلگر نفتی گفت: اگر سناریوی بالا اجرایی شود روسیه به عنوان رهبر بالقوه کشورهای مهم تولید‌کننده نفت جهان، تقریبا 73 درصد از عرضه نفت جهان را در اختیار می‌گیرد.

    در کنار این موضوع روسیه در خط مقدم برنامه‌های کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی جهانی قرار دارد و مسکو قرار‌دادهایی را با کشورهای مختلف برای معامله نفت با ارزهای آن کشورها امضاء کرده است. با کارتل جدید ایجاد شده موسوم به روپک(روسیه و اوپک) دور شدن از دلار در معاملات نفتی به زودی محقق خواهد شد.

    اوپادهیای گفت: روسیه باهوش و ولادیمیر پوتین یک نابغه است. مسکو این فرصت را که در دوران کاهش قیمت نفت ملموس شده احساس می‌کند و به نظر می‌رسد آماده سرمایه‌گذاری روی آن به شکلی است که افق ژئوپلتیک را تغییر دهد.

    وی افزود: اگرچه راهکاری در سوریه مورد استقبال است، یک کارتل بزرگ متشکل از کشورهای بزرگ تولید‌کننده نفت جهان با حضور روسیه به عنوان رییس، یک ناامیدی عمده برای تعادل کنونی قدرت خواهد بود. با این فرضیه در ذهن نشست اواسط مارس باید برای صنعت نفت جهان بسیار جالب باشد و فراتر از گفتگوها درباره کاهش تولید و اشباع عرضه خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها