عصر خودرو

بهار پر رونق برق در بورس انرژی

عصر بازار: به گفته یک کارشناس بازار سرمایه،‌ افزایش حجم معاملات برق بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته در بورس انرژی با توجه به کاهش قیمت آن نسبت به سال پیش، نشان دهنده پتانسیل رشد این بازار در بین سایر بازارهای بورسی است.

بهار پر رونق برق در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، از ابتدای بهار 1394، تعداد 98 هزار و 22 حجم مگاوات بار پایه در بورس انرژی به ارزش 106 میلیارد و 830 میلیون و 101 هزار و 32 تومان مورد معامله قرار گرفت. همانطور که در جدول‌های زیر مشاهده می‌شود، رشد 4.42 برابری ارزش معاملات در بهار 94 نسبت به بهار 93 رخ داده‌است که این رشد در حالی رخ داده‌است که حجم معاملات در بهار 94 رشدی معادل 4.85 برابر نسبت به بهار 93 را به خود دیده‌است. رشد بیشتر حجم معاملات نسبت به ارزش معاملات حاکی از کاهش قیمت بار پایه در بهار94 نسبت به بهار 93 است که این کاهش در نمودار زیر قابل مشاهده‌است.

    در ادامه بررسی معاملات برق در بورس انرژی توسط امین شکرریز،‌ مدیر بورس کالای کارگزاری سهم آشنا آمده‌است.

    تلورانس 10 هزارتومانی در معاملات فروردین
    در فروردین سال جاری،‌ 24 نماد بار پایه مورد معامله قرار گرفته‌است. در جریان این معاملات،‌ در 9 مورد قیمت آغازین بالاتر از متوسط قیمت معامله شده آن نماد و در 10 مورد قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت متوسط معامله شده و در 5 مورد هر دو قیمت آغازین و قیمت آخرین معامله پایین‌تر از متوسط قیمت معامله شده در نماد است. بی‌نظمی مشاهده شده بین قیمت متوسط و قیمت آغازین و قیمت آخرین معامله نتیجه گیری را در مورد رابطه این قیمت‌ها سخت می‌کند.

    نکته قابل ذکر است این است که در فروردین 94 هیچگونه شارژ مالی برای شرکت‌های توزیع واریز نشده است و میزان نقدینگی استفاده شده در فروردین 94 شارژ مالی واریز شده در تاریخ 12 اسفند سال گذشته‌است.

    گفتنی‌است در جریان معاملات فروردین ماه که البته طبق ذات مشتقه معاملات برق،‌ معاملات برای روزهای آینده نیز انجام می‌گیرد،‌ بازه قیمتی به ازای هر مگاوات برق،‌ از 35 هزار و 900 تومان آغاز شده و میزان افزایش آن تا 45 هزار تومان نیز افزایش پیدا می‌کند.

    اردیبهشت، نوبت شارژ دوگانه شرکت‌های توزیع
    در ادامه به بررسی قیمت‌های نمادهای بار پایه اردیبهشت 94 پرداخته شده‌است. قبل از بررسی موضوع این نکته را باید در نظرداشت که شرکت‌های توزیع در ابتدای اردیبهش ماه سال جاری شارژ مالی شدند. گرچه این شارژ کامل نبوده و به عنوان شارژ مالی فروردین ماه شرکت‌های توزیع به حساب آنها واریز شد و در پانزدهم همان ماه،‌ شارژ مالی اردیبهشت 94 شرکت‌های توزیع به طور کامل به حساب آنها واریز شد.

    در 13 مورد قیمت اولین معامله بالاتر از قیمت متوسط است و در 3 مورد قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت متوسط است و در 13 مورد قیمت اولین معامله و آخرین معامله هردو بالاتر ازقیمت متوسط است و در 2 مورد هردو قیمت آغازین و آخرین معامله پایین تر از قیمت متوسط معاملات است.
    بی نظمی موجود در رابطه قیمت آغازین و آخرین و قیمت متوسط نتیجه گیری را دراین بخش سخت می‌کند.
    گفتنی است در جریان معاملات اردیبهش ماه، ‌سفارش های خرید از قیمت 37 هزار تومان تا 46 هزار و 500 تومان در نوسان بوده است.

    خرداد،‌ رکورد دار نوسان قیمتی بهاری برق در بورس انرژی
    در خرداد ماه شرکت‌های توزیع در تاریخ پنجم تیرماه سال جاری و بعد از اتمام معاملات بازار معاملات سلف موازی شارژ مالی شدند.

    در سه مورد از معاملات قیمت آغازین و آخرین بالاتر از قیمت متوسط است و در 20 مورد قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت متوسط نماد است. همچنین در 8 مورد قیمت آغازین و آخرین معامله هردو کمتر از قیمت متوسط معامله شده نماد است.

    گفتنی است در خرداد ماه،‌ نوسان قیمت ها از 43 هزار تومان تا 54 هزار و 500 تومان در نوسان بوده و بیشترین فاصله قیمتی را در جریان معاملات ماهیانه بهار امسال به خود اختصاص داده است.

    در پایان خاطر نشان می‌شود معاملات این بازار در مقایسه با سایر بازارهای بورسی، در سال جاری با رونق زیادی مواجه بوده و افزایش حجم و ارزش معاملات برق نسبت به سال گذشته،‌ نشان‌دهنده این است که این بازار نوپا پتانسیل بالایی برای رشد در آینده نزدیک دارد.

    برچسب ها