عصر خودرو

واردات ۲۰۰ هزار بشکه نفت در دستور کار

گام های بلند کره برای همکاری با ایران در حوزه انرژی

عصر بازار- کره جنوبی اعلام کرد که با توجه به فرصت بدست آمده از اجرای «برجام» و لغو تحریم ها بین المللی و همچنین بهبود روابط تجاری خود با ایران، افزایش واردات نفت از جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد.

گام های بلند کره برای همکاری با ایران در حوزه انرژی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، کره پنجمین وارد کننده بزرگ نفت دنیا است و بخصوص برای سوخت و پتروشیمی به نفت فوق سبک نیاز دارد و بر اساس اعلام سازمانهای مربوطه در این کشور، یکی از منابع اصلی تامین آن ایران است.
    بررسی ها حاکی است، که کره جنوبی تلاش دارد و توافق کرده است تا همزمان با افزایش همکاری ها در بخش انرژی؛ تهران ارسال نفت فوق سبک به این کشور را تسهیل کند.
    وزارت صنعت، تجارت و انرژی این کشور روز چهارشنبه در بیانیه ای در تارنمای خود اعلام کرده است که در سال 2016 میلادی و بر اساس برنامه ای که در دست تدوین است، واردات نفت سبک، نفت خام و گاز طبیعی از ایران افزایش می یابد و این کشور در نظر دارد واردات نفت خود از کشورمان را به 200 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
    برآوردها حاکی است که ایران کمی بیش از 100 هزار بشکه نفت به کره یکی از اصلی ترین مشتریان خود صادر می کند اما درصدد است این رقم را تا پایان سال 2016 میلادی به دو برابر در روز برساند.
    از هفدهم ژانویه که کار لغو تحریم ها رسمیت یافت کره ای ها خیلی سریع واردات نفت از ایران را افزایش دادند و به سه برابر در همان ماه رساندند.
    بر اساس گزارشی که اداره گمرک این کشور اخیرا منتشر کرده نشان می دهد، میزان خرید نفت ایران توسط کره جنوبی در ماه گذشته میلادی (ژانویه) با 224.2 درصد رشد به 208 هزار و 613 بشکه افزایش یافت و این در حالیست که این کشور در ژانویه (دی - بهمن) 2015، 64 هزار و 355 بشکه نفت از کشورمان خریداری کرده بود.
    این بیشترین حجم واردات نفت کره جنوبی از ایران از ژانویه 2012 (دی ماه 1391) است که در آن هنگام، حجم نفت وارداتی این کشور از ایران معادل 975 هزار و 967 تن بود.
    به دنبال لغو تحریم های بین المللی، ایران درصدد به دست آوردن مجدد سهم خود از بازار نفتی و افزایش تولید و صادرات نفت از یک میلیون بشکه در روز به 2.5 میلیون بشکه در روز است و کره ای ها با درک این موضوع، فعالیت های خود را برای آنکه بتوانند به عنوان یکی از مشتریان ثابت کشورمان درآیند، دوچندان کرده اند.
    شاید به همین علت باشد که «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد: سئول در همکاری با ایران نه تنها به کوتاه مدت نمی اندیشد بلکه به دنبال آن است همکاری هایی با چشم اندازهای بلندمدت با تهران داشته باشد تا منافع طرفین تامین شود.
    کره ای ها برای آنکه بتوانند به اهداف خود بیشتر نزدیک شوند، حتی پا را فراتر گذاشته و در اقدامی ارزنده نسبت به سایر رقبا، تصمیم گرفتند با ایجاد یک سامانه مخصوص پرداختی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت های «هیوندا اویل بانک» و «اس کی» از بزرگترین شرکت های انرژی خود مشکل پرداخت ها را حل کنند.
    شرکت «هیوندا اویل بانک» کره هم قصد دارد در سال جاری میلادی یک بخش دیگر تبدیل سوخت راه اندازی کند که با این حساب واردات نفت فوق سبک کره از ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت.
    شرکت کره ای «هانوها پتروکمیکال» هم اعلام کرده است که از ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت)، با توجه به نیازش به نفت سبک احتمالا واردات این فرآورده از ایران را آغاز می کند.
    این شرکت در تارنمای خود آورده است که باید با ایران گفت و گوهایی داشته باشیم تا مشخص شود سوخت ایران برای این شرکت مناسب است یا خیر، آن زمان قرارداد میان طرفین امضا خواهد شد.
    شرکت ملی نفت کره جنوبی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده است که قصد دارد با ایران در خصوص انباشت نفت نیز همکاری داشته و توافقنامه امضا کند.
    این کشور هم اکنون 9 مرکز و ذخیره بزرگ نفتی دارد که محل انباشت نزدیک به 146 میلیون بشکه نفت است.
    ایران پیشتر اعلام کرده بود برای حمل نفت به کره و بیمه نفتکش هایی که این کار را انجام می دهند یک میلیارد دلار اختصاص داده است.
    تولید نفت ایران در سال 2011 روزانه 2.5 میلیون بشکه بود که براثر تحریم های غربی به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت و حالا کره می خواهد سهم بیشتری از نفت ایران را به خود اختصاص دهد.
    علاقه سئول به توسعه همکاری با تهران به حدی بالا است که وزارت دارایی این کشور اوایل اردیبهشت ماه جاری در بیانیه ای اعلام کرد که به منظور گسترش همکاری های اقتصادی و حضور بیشتر شرکت های کره ای در بازار ایران، تمامی محدودیت های تجارت خدمات با تهران را لغو می کند.
    بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحبان شرکت های بزرگ کره جنوبی اعتقاد دارند، بهره گیری از فرصت های جدید ایجاد شده نه تنها زمینه های همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی را فراهم می سازد، بلکه افقی روشن را پیش روی همه کشورها در بازتعریف همکاریهای جدید با ایران می گشاید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها