عصر خودرو

رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد

اتهام ارزان فروشی بر پیشانی خصوصی سازی

حرکت لاک پشتی خصوصی سازی

عصر بازار- رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: خصوصی سازی فرآیند پر چالش و مظلومی در کشور است و اگر به آن توجه ویژه نشود و عزم لازم برای این کار نباشد حرکت به سمت خصوصی سازی، لاک پشتی ادامه خواهد یافت.

اتهام ارزان فروشی بر پیشانی خصوصی سازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پوری حسینی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به این که اصولا نیروی انسانی که در شرکت های دولتی به کار گرفته می شود چند برابر شرکت های مشابه خصوصی است گفت: این موضوع سودآوری و بهره وری آن شرکت را کاهش می دهد که این مسیر باید اصلاح شود.

    رئیس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه "در وزارتخانه متبوعش هم مقاومت هایی در برابر خصوصی سازی وجود دارد" اذعان داشت: وزارت امور اقتصادی و دارایی 20 درصد سهام بانک ها، بیمه ها و شرکت چاپخانه دولتی ایران را در اختیار دارد. بعلاوه این که در این وزارتخانه شرکت چاپخانه دولتی تاکنون واگذار نشده است.
    وی افزود: نخستین واگذاری که در سال 94 با مقاومت روبرو شد واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس بود که 135 نفر از نمایندگان مجلس در مزایده چهارم در جهت واگذار نشدن آن امضاء جمع کردند در حالی که در بودجه مجلس بر واگذاری آن تصریح شده بود.
    پوری حسینی اضافه کرد: در مورد شرکت احداث صنعت هم 50 نماینده مجلس خواستار توقف واگذاری آن شدند و در خصوص شرکت ماشین سازی تبریز نیز 19 نماینده خواستار توقف 5 ساله واگذاری آن و در شرکت سنگ آهن مرکزی هم نماینده بافق خواستار واگذار نشدن آن بود که این موارد نشان می دهد مقامات محلی هم از جمله کسانی هستند که در مقابل خصوصی سازی مقاومت می کنند.
    پوری حسینی با بیان این که شرکت فولاد آذربایجان را واگذار کرده بودیم اما به اصرار نماینده مجلس آن را اقاله کردیم افزود: در سال 94 نخستین مقاومت سنگین در مقابل خصوصی سازی را از جانب وزارت ورزش در حوزه باشگاههای استقلال و پرسپولیس داشتیم و سپس از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ایمیدرو و ایدرو داشتیم.
    وی ادامه داد: شرکت آلومینیوم المهدی را هم که اسفندماه پارسال فروخته بودیم بر اساس گزارش های غیردقیق و غیرصحیح و تحریک کننده مدیران دولتی وقت شرکت واگذار شده که تاکنون یعنی پس از گذشت بیش از یکسال، هنوز پاسخگوی نهادهای نظارتی هستم.
    پوری حسینی در خصوص این واگذاری توضیح داد: قیمت پایه مزایده شرکت آلومینیوم المهدی قانونی بود اما چون برخی از امکانات این شرکت که بنابر گزارش غلط هیئت مدیره در لیست نیامده بود، بعدا کشف شد با رضایت خریدار به آن مبلغ اضافه شد.

    اتهام ارزان فروشی بر پیشانی خصوصی سازی
    وی با اشاره به این که ارزان فروشی هم از مهمترین اتهام هایی است که به سازمان خصوصی سازی وارد می کنند گفت: مزایده معدن سنگ آهن مرکزی را سال گذشته برگزار کردیم و در فرابورس 20 درصد بالاتر از قیمت پایه فروختیم، اما به خاطر تحریک کارگران معدن از سوی مقامات محلی، مانع واگذاری آن شدند و الان 21 ماه از آن تاریخ می گذرد و پول خریدار که شرکت فولاد خوزستان است را گرفتیم اما نتوانستیم سهام را به نام او کنیم.

    همراهی وزارت صنایع با مقاومتها
    رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان این که ماشین سازی تبریز جزو گروه یک واگذاری و زیانده بود افزود: مدیران این شرکت در سال 93 به سازمان خصوصی سازی گفتند نفروشید و سال آینده این شرکت را سودده می کنیم اما امسال ضررده تر شد و وقتی خواستیم بفروشیم نمایندگان مجلس نامه دادند که 5 سال این شرکت را واگذار نکنید و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با آن ها همراهی کرد.

    حرکت لاک پشتی خصوصی سازی
    پوری حسینی افزود: خصوصی سازی فرآیند پر چالش و مظلومی در کشور است و اگر به آن توجه ویژه نشود و عزم لازم برای این کار نباشد حرکت به سمت خصوصی سازی، لاک پشتی ادامه خواهد یافت.

    فولادگر: انحراف از اصل 44 را تذکر دادیم
    رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس هم در این گفتگو با اشاره به این که نخستین بار در آبان 88 از عملکرد خصوصی سازی دولت گزارش دادیم و این روند ادامه دارد گفت: انحراف از سیاست ها را در این گزارش ها تذکر دادیم و نتیجه این گزارش های نظارتی این بود که هم روش ها اصلاح شد و هم مجلس در قانون، اصلاحاتی انجام داد.

    رددیون مشکل ساز شد
    فولادگر اضافه کرد: دولت قبل در آغاز کارش شروع خوبی در اجرای اصل 44 قانون اساسی داشت اما رعایت نکردن اولویت ها و رفتن سراغ بنگاه های بزرگتر و اولویت دادن به رفع موانع سرمایه گذاری ها و به سمت رد دیون رفتن، مشکلاتی را ایجاد کرد.

    انتشار عملکرد دولت جدید در زمینه خصوصی سازی
    وی با اشاره به این که روش ها اصلاح شده است اما همچنان در مقابل واگذاری ها مقاومت وجود دارد افزود: گزارشی را در این زمینه به مجلس ارائه کردیم که یا هفته آینده یا پس از تعطیلات نوروز در صحن علنی مجلس خوانده می شود که این گزارش بیشتر شامل عملکرد دولت جدید در زمینه خصوصی سازی است.

    مقاومت نمایندگان مجلس بخاطر فشارهای حوزه انتخابیه است
    فولادگر گفت: نمایندگان مجلس در این زمینه منافع شخصی ندارند بلکه فشارهای حوزه انتخابیه شاید موجب این موضع آنان شود و همچنین نامه های آنان مانع قانونی برای خصوصی سازی نیست و تنها با قانون می توان جلوی خصوصی سازی را گرفت.
    وی افزود: در وزارت خانه های نفت ، صنایع، نیرو و بخشی از وزارت ارتباطات مقاومت هایی در مقابل واگذاری ها داریم و استدلال آن ها به علت بد واگذار شدن شرکت های قبلی است .
    فولادگر با بیان این که اقتدارگرایی دولتی، ریشه مقاومت مدیران رده بالای وزارتخانه ها در برابر خصوصی سازی است ادامه داد: این یک بیماری ساختاری در نظام مدیریت است که هنوز درمان نشده است.

    قیمت اولیه آلومینیوم المهدی پائین بود
    فولادگر در ادامه درباره قیمت گذاری شرکت آلومینیوم المهدی گفت: قیمت اولیه پائین بود اما پس از گزارش دیوان محاسبات و اصلاح قیمت، واقعی تر شد.

    دولت مانع اصلی واگذاری سرخابی ها
    وی همچنین با اشاره به این که دولت خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را متوقف کرد افزود: شرکت های خودروسازی به ظاهر اکثر سهامشان غیردولتی است اما تصمیم گیری های آن دولتی و یکی از مشکلات این است که بسیاری از شرکت ها واگذار شده اما تصمیم گیری های آن به علت وابستگی به موسسات عمومی غیردولتی، هنوز دولتی است و عملا دولت سیاست های آن ها را مشخص می کند و مدیریت آن ها خصوصی نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها