عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

اوراق بدهی مناسب با ذائقه سرمایه گذاران خارجی است

عصر بازار- دکتر محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۵، به بررسی چشم انداز بازار سهام در سال آینده پرداخت.

اوراق بدهی مناسب با ذائقه سرمایه گذاران خارجی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا،  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سخنانش با اشاره به شرایط اقتصاد کشور گفت: یکی از نکات بسیار با اهمیت در اقتصاد توجه به منابع کوچک و سپرده های مردم و حرکت آنها به سمت  سرمایه گذاری بیشتر است.

    وی در ادامه بیان کرد: هر اقتصادی در جذب منابع مقتدرتر باشد، طبیعتاً شرایط بهتری در دنیا داشته و توانایی بالاتری نیز در تجهیز و تخصیص منابع خواهد داشت. در این راستا بازار سرمایه می تواند کمک شایانی به رشد اقتصادی سال آینده کند.

    فطانت در ادامه افزود: اگر بخواهیم اقتصاد سال 95 را از دیدگاه شاخص های بورسی مورد بررسی قرار دهیم می توانیم بر اساس آمار دقیق اطلاعات خوبی را بیان کنیم. به طور سنتی در بهمن ماه بودجه شرکتها جمع آوری می شود و در آن چشم انداز سال آینده تا حد زیادی مشخص می شود. بر اساس این پیش بینی ها درآمد عملیاتی شرکتها 8 درصد است این درحالی است که  درآمد عملیاتی شرکت های پتروشیمی با وجود در اختیار داشتن 20 درصد ارزش کل بازار، منفی 8 درصد اعلام شده که البته قدری محافظه کارانه به نظر می رسد.

    وی همچنین در خصوص کاهش نرخ سود سپرده ها بیان کرد: انتظار می رود که سیستم بانکی در خصوص کاهش سود تسهیلات نیز اقدام کند. سیستم بانکی علاقه مند به استفاده از عقود است و به نظر می رسد سود تسهیلات در سال آینده کاهش بیشتری نداشته باشد. این مهم نیاز به فشار بیشتر بانک مرکزی دارد که با توجه به اینکه در سال جاری محقق نشده احتمال آن نیز برای سال آینده نیز کمرنگ به نظر می رسد.
    وی در خصوص بهره شرکت های بورسی از تجهیز منابع از طریق بورس گفت: در سال 93 مبلغ 47 هزار میلیارد تومان و در سال 94 این عدد به 52 هزار میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می شود که در سال آینده رقم تسهیلات از این سطح فراتر نرود.

    به گفته رییس سازمان بورس، یک روش دیگر در خصوص تأمین مالی شرکت ها، استفاده از ابزارهای جایگزین مانند راه اندازی بازار بدهی است، وی در این باره افزود: در سال 94 اوراق خزانه اسلامی بیش از 5 هزار میلیارد تومان منتشر شد و در روزهای آتی نیز مبلغ 5 هزار میلیارد تومان با توجه به بودجه 94 از طرف وزارت نفت ارائه می شود. این درحالی است که رقم هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی در بخش نفت و سایر محصولات بورس های کالایی منتشر شده است.

    فطانت همچنین افزود: مجموع تأمین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری، بازار بدهی و افزایش سرمایه 80 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم در سال آینده به رقم 100 هزار میلیارد تومان برسد.

    وی در ادامه به ورود سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: ما باید بتوانیم از طریق بازارها و ابزارهای متنوع سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم. در ماه های اخیر استقبال خوبی از سوی این سرمایه گذاران دیده شد. به طوریکه طی این مدت 600 میلیارد تومان اوراق بهادار و اوراق بدهی توسط سرمایه گذار خارجی جذب شد که این امر رشد خوب بازار را به دلیل رفع تحریم ها و عرضه اوراق بدهی نشان می دهد چراکه به ذائقه سرمایه گذارن خارجی سازگاری بیشتری دارد . در این بین اسناد خزانه اسلامی با توجه به گارانتی دولت و عدم ریسک، معاف از مالیات بودن و سود بین 23 تا 25 درصد، جذابیت مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی دارد.
    رییس سازمان بورس در خصوص پرداخت بدهی های دولت بیان کرد: یکی از بحران های جدی ما پرداخت بدهی های معوق دولت به بانک ها و بنگاه ها است. در بودجه سال 94 به خوبی دیده شد که دولت از طریق انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه مطابق اسناد خزانه در تلاش برای پرداخت بدهی های معوق خود بود.

    وی افزود: در سال 95 نیز انتظار می رود با ابزار اسناد خزانه یا ابزار دیگری تحت عنوان ابزار مصون از تورم ، امکانی فراهم شود که با پرداخت بدهی ها به بانک ها و شرکت ها تسهیل شود. بسیاری از شرکت های بزرگ به خصوص شرکت های پیمانکاری وزارت نیرو طلب های سنگینی از دولت دارند که امید است با پشتوانه شروع خوب سال 94 بتوانیم سال آینده نیز بخش زیادی از این بدهی ها را پرداخت کنیم.
    وی همچنین افزود: در زمینه سرمایه گذاری خارجی، تک نرخی شدن ارز، بیمه کردن نوسان نرخ ارزهای خارجی و ریال از طریق صدور اوراق مشتقه ارزی در برنامه سازمان بورس است که می تواند چشم انداز مناسبی برای کاهش نرخ بهره و کاهش نرخ ریسک ایجاد کند. این امر می تواند زمینه سرمایه گذاری خارجی را تسهیل کند و دغدغه ریسک و نوسان ارز را برای سرمایه گذار داخلی و خارجی از بین ببرد.

    سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه تحریم کمر بسیاری از شرکت های بورسی را شکسته است گفت: 5 درصد شرکت های بورسی مشمول قانون 141 قانون تجارت می شوند و هلدینگ های بسیار بزرگی هستند که اگر تجدید ساختار بدهند مشکلاتشان رفع و رونق سابق را به دست می آورند.

    عضو شورای عالی بورس افزود: توسعه و تجدید ساختار شرکتها یک نیاز جدی است چراکه می تواند منابع مالی و که نقدینگی را وارد شرکت ها کند. امروز در شرایطی قرار داریم که از طریق افزایش توسعه شرکت های بزرگ می توانیم بخش شفاف اقتصاد را توسعه دهیم.

    وی در پایان به امکان ورود 80 هزار شرکت های کوچک و متوسط به بورس از طریق عقد تفاهم نامه با وزارت صنعت معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از این پس شرکت های کوچک و شهرک های صنعتی زمینه فعالیت در بورس را پیدا می کنند و این امر می تواند نقش بسیاری در ارتقا شفافیت بازار داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها