عصر خودرو

افت دسته جمعی شاخص ها در بازار آسیا

عصر بازار: حمایت های دولت چین از بازار سهام این کشور به صورت مستقیم وارد عمل می شود تا بتواند از ریزش های آتی این بازار در روزهای آینده جلوگیری کند.

افت دسته جمعی شاخص ها در بازار آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دولت چین قصد ورود مستقیم به بازار این کشور را دارد در حالی که دیروز بازار سهام این کشور بدترین روز معاملاتی را نسبت به سال 2007 میلادی به ثبت رساند.

    ژانگ ژیائوجون، سخنگوی نهاد قانون گذار بازار چین در این خصوص اظهار داشت: خریدهای اورژانسی سهام توسط دولت چین از امروز عملیاتی می شود تا بتواند ثبات را به بازار این کشور باز گرداند.

    وی در این خصوص ادامه داد: نهاد قانون گذار بازار چین با چشم باز به بازار نگاه می کند و هر گونه تشکیل صف های فروش چه به صورت بلوکی و چه به صورت خرد را مؤاخذه می کند.

    دیروز در آغاز ساعات معاملاتی در بازارهای آسیایی، افت دسته جمعی شاخص ها در بازار آسیا زمانی به ثبت رسید که بازار چین با بدترین میزان افت نسبت به 8 سال گذشته رو به رو شد .

    در این بین شاخص MCSI آسیا پاسفیک با افت 0.8 درصدی در ژاپن رو به رو شد، شاخص نیکی ژاپن افت 1 درصدی را متحمل شد و شاخص بورس استرالیا نیز 0.9 درصد سقوط کرد در حالی که در کره جنوبی، شاخص کاسپی نیز افت 1 درصدی را نظاره گر شد.

    علیرغم این که دولت چین در صدد است تا از بازار سهام این کشور حمایت کند، تحلیل گران معتقدند این حمایت مالی، می تواند در دراز مدت موجب بازگشت اعتماد به بازار شود .

    راجیو بیسواس، مدیر اقتصادی در بخش آسیایی در شرکت خدمات مالی Global Insight در این خصوص گفت: بازار چین نیاز داشت تا وارد فاز اصلاحی شود که این اتفاق افتاد و به نظر می رسد در آینده نیز این روند نزولی به صورت بسیار آهسته ادامه دار باشد هر چند که دولت نیز تصمیم به حمایت از بازار را دارد اما بازار باز هم مسیر خود را ادامه می دهد .

    وی ادامه داد: حتی اگر محرک های اقتصادی توسط دولت هم تعیین شود باز هم باید به بازار زمان داد تا با این تغییرات خود را وفق دهد .

    وی در ادامه بیان داشت: تغییرات عمده زیادی در بدنه کلی اقتصاد چین اتفاق افتاده است که به صراحت باید گفت این تغییرات موجب ایجاد تنش هایی در بازار سهام این کشور شده است. باید گفت، واقع بازار سهام این کشور واکنشی طبیعی به این تغییرات اقتصادی نشان داده است.

    این در حالی است که، شاخص شانگهای با افت 8.5 درصدی همراه شد و شاخص اصلی بورس شن ژن نیز کاهش 7.6 درصدی را از آن خود کرد.

    اما تحلیل گران معتقدند پس از تصمیم دولت مبنی بر توقف در روند عرضه های اولیه در این بازار برای حمایت بیشتر از سهامداران خرد، تغییرات جزئی و مثبتی در این بازار اتفاق افتاده است.

    به نظر می رسد مشکلات عدیده اقتصادی در کشور چین و همچنین افت میزان اعتماد مردم به بازار، ضربه محکمی به حزب کمونیست چین بود تا اقتصاد این کشور را از زیربنا ، بازسازی کنند.

    برچسب ها