عصر خودرو

سنگ‌آهن بر روی سکوی پرش قیمت

عصر بازار- سنگ‌آهن بالاترین میزان رشد روزانه قیمت را، دیروز تجربه کرد و این ماده معدنی تنها در یک روز افزایش ۱۹درصدی را به ثبت رساند.

سنگ‌آهن بر روی سکوی پرش قیمت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، در حالی که پیش‌تر تصور می‌شد با اقدامات چین برای کاهش ظرفیت تولید فولاد،‌ در ماه‌ها یا سال‌های آتی،‌ بازار مصرف شاهد رشد قیمت شود دیروز دوشنبه در بازارهای اصلی سنگ‌آهن شامل چین و استرالیا،‌ نرخ این ماده معدنی با عیار 62درصد، از 63دلار در هر تن نیز عبور کرد.

    این پدیده ناگهانی،‌ بزرگترین رقم رشد یک روزه قیمت سنگ‌آهن از سال 2009 است که پایش قیمت روزانه آن توسط متال بولتن، آغاز شده است،‌ محسوب می‌شود. از سوی دیگر روزنامه گاردین دلیل این امر را اقدام سیاستگذاران دولت چین برای مهار تولید فولاد عنوان کرده است.

    در همین حال قیمت سنگ‌آهن 58درصدی نیز روز گذشته با رشد 10.86 دلاری در هر تن به رقم 57.84 دلار افزایش پیدا کرد. با اینحال شبکه خبری اقتصادی بلومبرگ ضمن اعلام خبر رشد شدید قیمت سنگ‌آهن ، اعتقاد دارد که این قیمت پایدار نمی ماند و همزمان با افزایش عرضه، روند تعادل بازار و کاهش قیمت نیز شکل می گیرد. علاوه بر این گلدمن ساکس هم اعتقاد دارد قیمت سنگ‌آهن در سه ماه آخر 2016 بیشتر از 35 دلار در هر تن نخواهد بود.

    به رغم این اظهار نظرها، افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن،‌ در عین حال سبب رشد قیمت فولاد هم شده است به طوری که قیمت ورق گرم فولادی نیز با افزایش 15درصدی مواجه شد به طوری که چین روز دوشنبه 7مارس (17 اسفند) صادرات فولاد را متوقف کرد.

    همزمان شاخص بالتیک (اجاره روزانه کشتی Capsize در ماه آوریل نیز، دیروز با رشد 20درصد به رقم 2425 دلار در روز رسید. روزنامه گاردین معتقد است که قیمت نفت خام هم به دنبال رشد قیمت سنگ‌آهن،‌ افزایش به دنبال دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها