عصر خودرو

ایران قیمت نفت خود برای اروپا و آسیا را افزایش داد

عصر بازار- منابع آگاه می‌گویند، ایران قیمت رسمی فروش بیشتر درجات نفت خود به مشتریان اروپایی و آسیایی به جز منطقه مدیترانه افزایش داده است.

ایران قیمت نفت خود برای اروپا و آسیا را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک با پیش بینی تقاضای بالاتر برای نفت خود پس از لغو تحریم‌ها، انتظار می‌رود قیمت فروش نفت خود به خریداران آسیایی را در ماه آوریل به بیشترین اختلاف با نفت مشابه عربستان از سال 2011 تاکنون برساند.

    ایران از ماه فوریه همچنین فروش نفت به اروپا را شروع کرده ولی تاکنون روند افزایش آن بدلیل موانع حقوقی موجود کند بوده است.

    محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران چند روز پیش به رویترز گفت که انتظار دارد فروش نفت به اروپا از مارس به بعد افزایش پیدا کند در حالیکه افزود مشکلات بانکی و کشتیرانی تاکنون مانع صادرات به این قاره شده اند.

    انتظارات مبنی بر تخفیف سنگین ایران برای بشکه های نفتش تاکنون محقق نشده اند و پالایشگاههای اروپایی می‌گویند ترجیح می‌دهند نفت ارزانتر عراق، کردستان و کویت را بخرند.

    قمصری گفت: ایران تخفیف‌های بیشتری به خریداران ارائه نخواهد کرد، بلکه ممکن است افزایش قیمت برای فروش نفت خود به اروپا را به وسیله فروش یکسری محموله‌ لحظه ای به قیمت نفت برنت بررسی کند، اگرچه به متوسط وزنی برنت(BWAVE) برای قرار‌دادهای دوره‌ای پایبند است.

    وی افزود: شاید برای برخی محموله‌های کوچک بتوانیم قیمت آنها را براساس نفت برنت تعیین کنیم، اما قرار‌داد دوره‌ای براساس BWAVE خواهد بود. به جز اروپا اهداف اصلی شرکت ملی نفت ایران برای افزایش فروش نفت در آسیا، کشورهای چین، هند و کره جنوبی هستند.

    تهران اعلام کرده که صادرات نفت خود را بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها به میزان 500 هزار بشکه در روز و ظرف یک سال بعد روزانه 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد داد و در نهایت به سطوح تولید قبل از تحریم‌ها که حدود روزانه چهار میلیون بشکه در سال 2010 – 2011 بود خواهد رسید.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: برای ماه مارس صادرات ما مشخصا بالاتر از ماه فوریه خواهد بود، اما این امر به وضعیت لجستیکی و کانال‌های بانکی بستگی دارد. هنوز برخی شرکت‌های کشتیرانی و همچنین بانک‌ها نسبت به آمدن به ایران بی‌میل هستند.

    وی افزود: اگر همه چیز خوب پیش رود مشخصا میزان صادرات ماه مارس بالاتر از ماه فوریه خواهد بود. تفاوت مارس و فوریه کاملا ملموس خواهد بود. بخش عمده یا بزرگ‌ترین بخش این محموله‌های صادراتی اضافه شده به اروپا خواهند رفت.

    عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه در اولین توافق نفتی جهانی طی 15 سال گذشته توافق کردند که سطح تولید خود را در سطوح ماه ژانویه متوقف کنند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته پیشنهاد توقف سطح تولید نفت را مضحک و خنده‌دار خواند.

    منابع آگاه ایرانی می‌گویند: ایران تنها زمانی آماده مذاکره در خصوص یک توافق در زمینه سطح تولید است که تولید‌ش به سطوح قبل از تحریم‌ها برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها