عصر خودرو

امکان افزایش تولید لایه نفتی پارس جنوبی تا ۷۰ هزار بشکه

عصر بازار- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد افزایش تولید از لایه نفتی پارس جنوبی تا ۷۰ هزار بشکه در روز در فاز دوم توسعه امکانپذیر است.

امکان افزایش تولید لایه نفتی پارس جنوبی تا ۷۰ هزار بشکه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر ی«عصربازار» به نقل از ایسنا، عبدالمحمد دلپریش با بیان این مطلب افزود: توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، از طرحهای مهم توسعه ای شرکت ملی نفت ایران است که فاز نخست آن در مراحل پایانی قرار دارد.

    وی با اشاره به هدفگذاری تولید ٣٥ هزار بشکه نفت در فاز نخست توسعه این میدان، ادامه داد: برآوردهای اولیه نشان می دهد افزایش تولید از لایه نفتی پارس جنوبی تا 70 هزار بشکه در روز در فاز دوم توسعه امکانپذیر است.

    مشتاق علی گوهری، معاون بررسی، امکانسنجی اقتصادی و مالی طرحهای برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز در این زمینه، به بازدید مسئولان و کارشناسان این معاونت و مجریان طرح از سکوی سرچاهی واقع در مرز مشترک آبی ایران و قطر و برگزاری جلسه بررسی وضع مراحل اجرای طرح توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی در بهمن ماه امسال اشاره و اذعان کرد: تسریع در مراحل ساخت، نصب و راه اندازی شناور فرآورش و ذخیره‌سازی شناور (FPSO) و اتصال آن به سکوی سرچاهی لایه نفتی، مهمترین قسمت تکمیل این طرح توسعه ای است.

    وی با اشاره به پایان عملیات پیش راه‌اندازی سکو در دریا و استقرار دکل حفاری شرکت پتروایران در موقعیت سکو به منظور انجام عملیات راه‌اندازی چاه‌ها، گفت: سکو دارای ١2 موقعیت حفاری است که تاکنون هفت حلقه چاه تولیدی روی آن حفاری شده است و از مجموع هفت حلقه چاه، عملیات آزمایش چاه و اسیدکاری ٦ حلقه به پایان رسیده است.

    گوهری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود عملیات آزمایش و تکمیل چاه‌ها تا پایان امسال نهایی شود.

    به گفته وی، نتایج حاصل از آزمایش تولید نفت چاه‌ها نشان می‌دهد پس از نصب و راه‌اندازی شناور فرآورش و ذخیره‌سازی شناور (FPSO) و اتصال آن به سکوی سرچاهی لایه نفتی، امکان تولید اولیه سکو محقق می شود.

    این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت ذخیره‌سازی 700 هزار بشکه ای این شناور، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، مقرر است شناور فرآورش در آبان ماه سال 95 به موقعیت دریایی لایه نفتی ارسال شود و نصب و راه‌اندازی آن در بهمن ماه سال ٩٥ اجرایی شود.

    بر اساس اعلام وزارت نفت، تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در فاز نخست به میزان 35 هزار بشکه در روز مطابق مصوبه شورای اقتصاد برنامه ریزی شده است و مراحل اجرایی فاز دوم توسعه این میدان مشترک پس از تکمیل مطالعات مهندسی در دستور کار و اولویت شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت.

    لایه نفتی پارس جنوبی که در کشور قطر به میدان الشاهین معروف است، در 105 کیلومتری جنوب بندر عسلویه در مرز مشترک آبی خلیج فارس و میان ایران و قطر قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها