عصر خودرو

مدیرعامل بورس تهران عنوان کرد

توصیه به مردم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس

بررسی کارمزدهای معاملاتی به نهادهای ناظر

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بورس در نشست پایان سال خود با اشاره به موضوع بررسی کارمزد معاملات در بازار سهام عنوان کرد: با توجه به رفع تحریم‌ها و افزایش امیدواری از بابت سودآوری شرکت‌ها هنوز هم به سرمایه‌گذاران حضور بلندمدت در بورس توصیه می‌شود.

توصیه به مردم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، صبح امروز حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در آخرین نشست خبری خود در سال 94 با ارائه گزارشی از عملکرد این بازار در یک سال گذشته گفت: ارزش بورس تهران در ابتدای امسال در حالی به رقم 281 هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد، که این رقم تا پایان امسال با رشد 20 درصدی به عدد 337 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    وی افزود: ارزش اسمی بازار بورس تهران نیز در حالی ابتدای سال 94 از مبلغ 490 هزار میلیارد تومان حمایت داشت که این رقم تا این لحظه با رشد 20 درصدی به مبلغ 114 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: ارزش معاملات خرد و بلوک سهام در بورس تهران در سال 94 به رقم 38 هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسید عنوان کرد از کل ارزش اسمی بازار بورس تهران حدود 16هزار میلیارد تومان ناشی از افزایش سرمایه و مابقی بابت سرمایه جدید شرکت‌های جدید در این بازار بوده است.

    قالیباف اصل در برابر پرسشی مبنی بر اینکه کاهش کارمزد معاملات از طریق شرکت‌های کارگزاری با توجه به سهم کمتر از یک‌درصدی این کارمزدها در اغلب بورس‌های جهانی، شرکت بورس چه پیشنهادی برای کاهش این کارمزدها با توجه به علاقه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در بازار سهام اندیشیده، گفت: کارمزد معاملات در کلیه ارکان بازار سرمایه از جمله معاملات سهام، مدیریت فناوری، سپرده‌گذاری، نهادهای ناظر و شرکت‌های کارگزاری جدای از سهم نیم درصدی مالیات، 55 صدم درصد یا به عبارتی 55 در هزار معاملات روزانه بازار است. در بورس‌های جهانی، نهادهای ناظر در زمینه حق پذیرش، حق درج و بسیاری از موارد دیگر کارمزد دریافت می‌کنند. بورس تهران با توجه به اینکه موضوع کارمزدها بخش ساده‌ای نیست، اقدام به ارائه پیشنهاد بازنگری کارمزدها به سازمان بورس کرده است.

    قالیباف اصل عنوان کرد: من به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی عام بورس باید همواره منافع حقوق صاحبان سهام این شرکت‌ها را درنظر داشته باشم، اما به عنوان رکن ملی این موضوع، معتقدم هر چه هزینه‌های معاملات در بازار سرمایه کاهش یابد، سرمایه‌گذاری در این بازار جذاب‌تر خواهد بود. تمام هزینه‌ها از جمله هزینه حق پذیرش، درج نماد و سایر موارد مطرح در این زمینه می‌بایست برای سرمایه‌گذار همواره جذابیت داشته باشد.

    به گفته وی، حقیقت موضوع در بازار سرمایه، سهم کارمزدهای درنظر گرفته شده برای ارکان بازار آنچنان بالا نیست، در این حال در بخش ابزارهای بدهی از جمله صندوق‌های قابل معامله، کارمزدها به یک بیستم کارمزد سهام می‌رسد.

    در حال حاضر سازمان بورس مشغول بررسی کارشناسی بر روی بازنگری کارمزدها بوده و به لحاظ دید ملی نیز بورس تهران اعتقاد دارد باید جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس با کاهش کارمزدها افزایش یابد.

    این مقام مسئول در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تعریف نمانگرهای مختلف برای بازار سرمایه چه برنامه‌ای برای راه‌اندازی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری اندیشیده شده و در عین حال چرا در عرضه‌های اولیه همچنان به روش حراج مستقیم کشف قیمت صورت می‌گیرد، پاسخ داد: در بازار سرمایه ایران، هم‌اکنون در کنار نماگرهای منتخب بازار برای تمامی صنایع بورسی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد. هم‌اکنون در بورس تهران 37 صنعت وجود دارد که برای هریک از آنها به طور جداگانه شاخص‌های بازده و قیمت تعریف شده است. با این همه بورس تهران بنا دارد در کنار تعریف شاخص حاکمیت شرکتی، شاخص بازار بدهی را نیز طراحی و به بازار ارائه دهد.

    وی افزود: سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران هم‌اکنون علاقمند به ابزارهای بدهی و برخوردار از درآمد ثابت است به طوری که در حال حاضر بیش از 60 درصد سرمایه‌گذاران خارجی، ابزارهای با درآمد ثابت را در دنیا

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها