عصر خودرو

تحویل ۴ فروند ایرباس۳۳۰ در مرحله اول به ایران

عصر بازار- در حالی پیش‌قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس اخیراً نهایی شده که خبر می‌رسد سال آینده در مرحله اول ۴ فروند هواپیمای ایرباس۳۳۰ به ایران‌ایر تحویل می‌شود.

تحویل ۴ فروند ایرباس۳۳۰ در مرحله اول به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، 26 دی‌ماه امسال آخوندی وزیر راه و شهرسازی از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید 114 هواپیما برای هما خبر داده و  گفته بود: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست‌اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم؛ یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه در گام نخست برای 114 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

    در ادامه 9 بهمن با اضافه شدن 4 فروند ایرباس دیگر تفاهم‌نامه خرید 118 فروند با ایرباس امضا شد. بر اساس آخرین اظهارات قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی پیش‌پرداخت ایران برای 118 فروند ایرباس 50میلیون دلار خواهد بود.

    اصغر فخریه کاشان دراین‌باره گفته بود: مقرر شد 20 روز پس از امضای تفاهم‌نامه خرید 118 فروند ایرباس، مذاکرات برای عقد قرارداد نهایی آغاز شود که این گونه شده است. هم‌اکنون در حال مذاکرات قراردادی قرار داریم و باید پیش‌پرداخت‌های این ایرباس‌ها آماده شود. در این مرحله متن قرارداد نهایی شده و طرف مقابل باید ضمانت‌نامه‌ها را صادر کند.

    وی در خصوص رقم پیش‌پرداخت‌ها نیز افزود: در پیش‌پرداخت‌ها یک حق رزرو داریم که برای هر هواپیما فرق می‌کند، بعضی از هواپیماها 150 هزار دلار، برخی 200 هزار دلار و شماری از هواپیماها 400 هزار دلار است. بسته به جدول مربوط نزدیک به 50 میلیون دلار رقم پیش‌پرداخت به شرکت ایرباس است که این کار را در مقابل ضمانت‌نامه انجام می‌دهیم تا چنانچه آنها اکسپورت لایسنس نگیرند، این پول به ما برمی‌گردد.

    در حالی مذاکرات با ایرباس برای نهایی کردن قرارداد ادامه دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز مسئولان بوئینگ را به ایران دعوت کرده که خبر می‌رسد اولین هواپیماهایی که به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل می‌شود ایرباس‌های سری 330 است.

    یکی از مقام‌های مسئول وزارت راه و شهرسازی دراین‌باره گفت:‌ در مرحله نخست 4 فروند هواپیمای 330 وارد کشور می‌شود که این هواپیماها هیچ مشکلی برای ورود به فرودگاه‌های کشور ندارند.

    بر اساس اطلاعیه‌ای که شرکت هواپیمایی ایرباس منتشر کرده در پیش‌قرارداد امضا شده با ایران 45 فروند هواپیمای ایرباس A330 خریداری شده است.

    27 فروند از این ایرباس‌های 330 از نوع «سی‌ای‌او» و 18 فروند بقیه از سری نئو است.  ایرباس ای330 (A330) با بُرد پرواز حدود 11هزار کیلومتری ظرفیت 330 مسافر را دارد.

    مدل جدید ایرباس A330 نیز با بُرد 12هزار کیلومتری در دو کلاس پروازی ظرفیت 400 مسافر را دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها