عصر خودرو

جزئیات افزایش درآمد گاز ایران؛

سایه سقوط نفت بر پارس جنوبی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات افزایش درآمدهای گازی ایران، گفت: با وجود سقوط قیمت نفت، اما توسعه فازهای جدید پارس جنوبی متوقف نخواهد شد.

سایه سقوط نفت بر پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی اکبر شعبانپور درباره آخرین وضعیت توسعه فازهای جدید پارس جنوبی با وجود سقوط آزاد قیمت نفت ایران به بشکه‌ای کمتر از 30 دلار، گفت: با وجود با وجود سقوط قیمت نفت اما توسعه فازهای جدید پارس جنوبی متوقف نخواهد شد.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه هم اکنون اجرای فازهای باقی‌مانده این میدان مشترک گازی مطابق با یک اولویت بندی جدید انجام می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس پس از تکمیل و بهره‌برداری کامل از فاز 17 و 18 پارس جنوبی، راه‌اندازی فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی در اولویت بعدی توسعه قرار می‌گیرد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجرای فازهای 22، 23، 24، 13 و 14 پارس جنوبی در اولویت سوم توسعه پارس جنوبی قرار دارد، اظهار داشت: در مجموع بهره‌برداری کامل از تمامی این فازها در اولویت توسعه پارس جنوبی گنجانده شده و نوسان‌های قیمت نفت تاثیری بر توسعه این میدان مشترک گازی ندارد.

    شعبانپور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود سقوط قیمت نفت و گاز در بازار توسعه فازهای پارس جنوبی کماکان اقتصادی خواهد بود؟ بیان کرد: پارس جنوبی در کنار مشترک بودن آن، اما محصولات تولیدی در هر فاز با وجود سقوط قیمت‌ها، توسعه آن را کماکان اقتصادی نگاه داشته است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه هم اکنون با احتساب میعانات گازی بشکه‌ای حدود 30 دلار و قیمت های فعلی گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و گوگرد درآمد هر فاز استاندارد پارس جنوبی سالانه حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود، خاطرنشان کرد: از این رو سرمایه گذاری حدود 6 میلیارد دلاری در هر فاز در مدت زمان 2.5 تا 3 سال قابل بازگشت خواهد بود.

    حسن بویری مجری طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی هم اخیرا درباره اقتصادی بودن ساخت و توسعه فازهای میدان پارس جنوبی همزمان با سقوط آزاد قیمت نفت، گفته است: کل هزینه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی فاز 17 و 18 پارس جنوبی حدود 6 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که با وجود کاهش قیمت نفت، این سرمایه گذاری گازی از نظر اقتصادی دارای توجیه بوده و حتی سودآور هم است.

    این مقام مسئول همچنین با تاکید بر این که بر اساس سیاست‌های کلان وزارت نفت، گاز تولیدی در فاز 17 و 18 پارس جنوبی قرار است جایگزین فرآورده‌های نفتی مصرفی در صنایع و نیروگاه‌های برق کشور شود، بیان کرده است: از این رو معادل 50 میلیون متر مکعب به طور متوسط روزانه در مصرف انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل صرفه‌جویی حاصل خواهد شد و حتی امکان صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها