عصر خودرو

"شل" ۲ میلیارد دلار بدهی به ایران را با یورو پرداخت کرد

عصر بازار- شرکت نفتی رویال داچ شل یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار از بدهی خود به ایران را طی سه هفته اخیر به یورو پرداخت کرد.

"شل" ۲ میلیارد دلار بدهی به ایران را با یورو پرداخت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سخنگوی شرکت رویال داچ شل در بیانیه‌ای تایید کرد: پس از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، بدهی یک میلیارد و 940 میلیون دلاری ما به شرکت ملی نفت ایران تسویه شده است.

    این بدهی مربوط فروش نفت ایران به شرکت شل بوده که به دلیل تحریم‌های بانکی غرب، این شرکت نتوانسته بود پول آن را به ایران پرداخت کند. گفته می‌شود مذاکره برای پرداخت طلب ایران از شل پس از لغو تحریم‌ها آغاز شده و 2 میلیارد دلار بدهی این شرکت طی سه هفته اخیر به صورت یورو به حساب‌های ایران منتقل شده است.

    با توجه به این‌که انتقال پول به دلار به ایران هنوز مشمول تحریم‌های آمریکاست،  به همین دلیل ایران از خریداران نفت خود خواسته پول را به یورو بپردازند.

    در بیانیه شرکت انگلیسی- هلندی شل در این رابطه آمده است؛ با تسویه بدهی به ایران، راه برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران هموار می‌شود، می‌خواهیم ببینیم برای توسعه قابلیت‌های بخش انرژی ایران در چارچوب قوانین چه نقشی می‌توانیم ایفا کنیم.

    اواخر بهمن ماه امسال سخنگوی شرکت شل از آغاز فرآیند پرداخت بدهی 2 میلیارد یورویی به ایران خبر داده و گفته بود: می توانیم تایید کنیم که فرآیند پرداخت بدهی معوق شل به شرکت دولتی (ایران) آغاز شده است.

    این شرکت موافقت سهامداران خود برای ادغام با گروه بی جی را کسب کرده است.این در حالی است که افت قیمت نفت تردیدهایی را درباره امکان تداوم این قرارداد مطرح کرده است. پس از این کسب موافقت، شل سوددهی فراتر از حد انتظاری را برای سه ماهه پایانی سال 2015 اعلام کرده و با پشت سر گذاشتن شورون به دومین شرکت بزرگ نفتی جهان تبدیل شده است.

    علیرغم افت قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا، ارزش سهام شرکت شل از زمان موافقت سهامداران با ادغام در 27 ژانویه، بیش از 10 درصد رشد داشته است.

    شل اعلام کرده که قصد دارد بدهی 2 میلیارد دلاری خود به ایران را که تاکنون به دلیل تحریم ها امکان تسویه آن نبود، بازپرداخت نماید.

    این اقدام به شل اجازه خواهد داد تا به بازار نفت ایران دسترسی پیدا کند. شرکت ملی نفت ایران شرط شروع فروش نفت به شل را تسویه بدهی معوق این شرکت اعلام کرده بود. اما ایران برای دریافت این پول با مشکلاتی مواجه است و باید بانک هایی را برای انجام این انتقال پیدا کند. ایران در طول تحریم ها از دسترسی به شبکه نقل و انتقالات سوئیفت محروم بوده است.

    در اواخر سال 2014، بدهی شل به ایران تقریبا 2.16 میلیارد دلار بود و به گفته سخنگوی این شرکت این رقم همچنان کم و بیش در همان حد است.

    وی افزود: «بعد از لغو تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، ما می توانیم تایید کنیم که فرآیند پرداخت بدهی معوق شل به شرکت دولتی (ایران) آغاز شده است.»

    اخبار مثبت از ورود احتمالی شل به بازار ایران در کنار افزایش قیمت نفت در روز گذشته موجب شده تا ارزش سهام این شرکت با 1.56 درصد افزایش به 46 دلار و 11 سنت برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها