عصر خودرو

شاخص ارزی زیر مرز ۳۴۵۰ تومان ماند

زور معامله‌گران به دلار نرسید

عصر بازار- دلار روز یکشنبه پس از ۳ افت متوالی با ۵ تومان افزایش قیمت به بهای ۳ هزار و ۴۴۵ تومان رسید و از فاز کاهشی خارج شد، اما روز دوشنبه بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت.

زور معامله‌گران به دلار نرسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 430 تومان رسید تا برای سومین روز پیاپی زیر مرز 3 هزار و 450 تومان نوسان کند. کاهش بهای شاخص ارزی در حالی رقم خورد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند، دلار در روز دوشنبه به بالای مرز 3 هزار و 450 تومان صعود کند. این انتظار بیشتر ناشی از تغییر جهت حرکتی دلار در روز یکشنبه بود. با این حال، روز دوشنبه تلاش‌های معامله‌گران افزایشی و خریدهای آنها به جایی نرسید؛ در واقع، بازار سومین روز هفته بیشتر همراه با کسانی بود که اعتقاد داشتند، دلار تحت فشار عوامل کاهشی قرار دارد.

    دوشنبه، همسو با افت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید.

    علل تقویت عرضه

    به گفته فعالان، در هفدمین روز اسفندماه، حجم ارز موجود در بازار چنان زیاد بود که فرصتی برای افزایش قیمت فراهم نشد. به اعتقاد آنها، فروش دلار از سوی معامله‌گران سکه بخشی از علت تقویت عرضه بود. به نظر می‌رسد، افزایش ارزش اونس در ساعات ابتدایی روز موجب شد که برخی معامله‌گران سکه اقدام به فروش دلار کنند. از سوی دیگر دوشنبه شایعه‌ای در بازار وجود داشت که پایین بودن ارزش دلار درهرات افغانستان منجر به خروج ارز از این منطقه و ورود آن به بازار داخلی شده بود. گر چه شاهدی در تایید این مدعا وجود نداشت، اما نفس آن بازار ارز را تا حدی تحت تاثیر قرار داد. در کنار این دو اهرم فشار، یک عامل دیگر نیز به افزایش عرضه ارز کمک کرد؛ این عامل مربوط به انتظارات بخشی از معامله‌گران بود. به گفته حاضران در بازار، ناتوانی شاخص ارزی برای عبور از محدوده 3 هزار و 440 تومان موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار بیش از پیش افزایش یابد. به اعتقاد آنها، معامله‌گران بعدازظهر روز یکشنبه تلاش زیادی کردند که دلار را به بالای مرز 3 هزار و 450 تومان برسانند، با این حال، این ارز کشش رشد بیشتر را از خود نشان نداد تا بخشی از افزایشی‌های بازار نیز موقعیت فروش به خود بگیرند. به این ترتیب می‌توان گفت زمانی که زور معامله‌گران به دلار نرسید، فروش ارز در بازار پررنگ تر شد.

    روند کاهشی دلار از همان ابتدای روز دوشنبه مشهود بود، جایی که شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 435 تومان آغاز کرد، رقمی که 10 تومان کمتر ازقیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روز، دلارکاهش بیشتری را تجربه کرد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 430 تومان به کار خود پایان داد. البته دلار پس از ساعت 3بعدازظهر در بازار غیررسمی، با ارقام پایین‌تری نیز معامله شد. دوشنبه، همسو با افت دلار، سکه تمام نیز کاهش قیمت را تجربه کرد. در سومین روز هفته، سکه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در حالی صورت گرفت که اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه تا آستانه محدوده هزار و 270 دلار بالا رفته بود. با وجود این، بیشتر معامله‌گران احتیاط کردند و اقدام به خرید سکه نکردند. گویا این دسته، با توجه به وضعیت دلار و مبهم بودن روند اونس طلا تلاش می‌کردند، خرید و فروش‌های خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها