عصر خودرو

با امضای یک تفاهم‌نامه صورت گرفت؛

جهش فرابورس برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط

عصر بازار- سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و فرابورس ایران به منظور افزایش همکاری‌ها برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط و بهره‌مند کردن آنها از مزایای ورود به فرابورس ایران، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

جهش فرابورس برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»،امضای این تفاهم‌نامه در حضور اعضای شورای عالی بورس و محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، علی یزدانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و امیرهامونی مدیرعامل فرابورس ایران صورت گرفت، دستیابی به اهدافی نظیر استفاده از بازار «شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)» فرابورس ایران به منظور پذیرش واحدهای صنعتی تحت پوشش سازمان و تامین مالی صنایع کوچک از طریق پذیرش در این بازار را در دستور کار داشت.
    از سوی دیگر مواردی همچون آموزش و مشاوره شرایط پذیرش در فرابورس ایران به واحدهای صنعتی کوچک و مشاوران عضو فرابورس، آموزش و مشاوره شرایط انجام معامله و تامین مالی در بازار دارایی فکری به اشخاص معرفی شده از طرف سازمان و زمینه سازی و کمک به تجاری سازی فناوری‌ها در شرکت‌های تحت پوشش سازمان از طریق بازار دارایی فکری نیز از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شد.
    بازار SME؛ نقطه عطف بازار سرمایه
    در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط بخش اعظمی از بار توسعه اقتصادی کشور را به دوش می‌کشند و نقش انکار ناپذیری در رشد اقتصادی دارند، بیان کرد: حضور چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه و پذیرش آنها در بازاری تحت عنوان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط؛ نقطه عطفی در بازار به شمار می‌رود و نقش پررنگی در تامین مالی آنها ایفا می‌کند.
    محمد فطانت عنوان کرد: امیدواریم ظرف مدت کوتاه یک بازار اختصاصی با یک تابلوی معاملات مجزا در فرابورس برای چنین شرکت‌هایی راه‌اندازی کنیم تا علاوه بر کمک به تامین نقدینگی آنها، مسیر را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور به کمک بازار سرمایه هموار کنیم.

    تامین نقدینگی؛ چالش اصلی صنایع کوچک و متوسط
    در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان فرابورس ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدیرعامل این سازمان عنوان کرد: یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و الزاماتی که رهبری در این زمینه ترسیم کرده‌اند، بحث حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.
    یزدانی ادامه داد: بر این اساس یکی از مهمترین راهکارهایی که برای حمایت از چنین صنایعی می‌توان متصور

    بود بحث حمایت مالی از شرکت‌های کوچک و متوسط است که علاوه بر کمک بازار پول و اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها، به دلیل ظرفیت‌های بی‌شمار بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌ها و صنایع گوناگون تلاش کردیم به کمک تفاهمی با فرابورس ایران زمینه را برای تسهیل ورود چنین شرکت‌هایی به بازار سرمایه فراهم کنیم.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط مشکل تامین نقدینگی دارند و برای این منظور نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه هستند، از این رو ورود این شرکت‌ها به فرابورس ایران بستری برای تامین مالی آنها فراهم می‌کند و ضمن بهره‌مندی آنها از مزایای ورود به یک بازار شفاف و کارا، به رونق این صنایع و به تبع آن اقتصاد کشور کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.
    رسالت فرابورس، کمک به تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط

    مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های فرابورس کمک به تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط است، گفت: حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به شرکت‌های بازار سرمایه است و 70 درصد از GDP کشور در خارج از بازار سرمایه وجود دارد.
    امیر هامونی ادامه داد: شرکت‌هایی که عموما کوچک و متوسط هستند و بعضا به صورت فامیلی مدیریت می‌شوند، در تولید ناخالص داخلی کشور نقش پررنگی داشته و سهم 45 درصدی از اشتغال کشور را برعهده دارند، این شرکت‌ها البته در بازار سرمایه نیز حضور ندارند.
    به گفته وی براساس مطالعاتی که صورت گرفته، در بورس‌های پیشرفته دنیا مانند انگلستان، آمریکا و حتی در بورس کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند، چین و بعضا آسیای جنوب شرقی، بازارهایی به منظور پذیرش و معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط راه‌اندازی شده و در چنین کشورهایی به خوبی از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی آنها استفاده شده است.
    مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته و به کمک سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط انجام شده افزود: همچنین طبق تعریف شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان، این بازار فقط مختص سرمایه گذاران نهادی و سهامداران حقوقی است.
    هامونی در ادامه عنوان کرد: طراحی این بازار متناسب با شرایط بازار سرمایه کشور ما که مخاطبان آن برخلاف بورس‌های دنیا تا حدود 70 درصد سهامداران حقیقی هستند صورت گرفته است و با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان صنایع کوچک و متوسط امضا کرده‌ایم، شرکت‌های تحت پوشش این سازمان را به تشخیص کمیته مشترک به پذیرش بازار SME درخواهیم آورد. ضمن اینکه شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها نیز امکان پذیرش در این بازار را دارند.
    به گفته وی امضای این تفاهم‌نامه مقدمه آغاز به کار بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس ایران خواهد بود.
    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که حقوق صاحبان سهام آنها 50 میلیون تا 50 میلیارد تومان است قابلیت درج در این بازار را دارند، گفت: ورود چنین شرکت‌هایی به بازار SME و شفافیت بیشتر معاملات آنها از این طریق کمک می‌کند تا این شرکت‌ها با دستیابی به استانداردهای لازم ،امکان حضور در بازارهای عمومی یعنی بازارهای اول و دوم را نیز پیدا کنند و به این بازارها ارتقا یابند.
    مدیرعامل فرابورس، چالش‌های شرکت‌های کوچک و متوسط را مواردی همچون نبود ساختار مالی مناسب برای تامین مالی، ضعف ساختارهای حاکمیت شرکتی و فقدان سازوکارهای نظارتی بر این شرکت‌ها عنوان و اظهار کرد: از این رو به کمک راه‌اندازی این بازار تلاش می‌کنیم، شرکت‌های کوچک و متوسط و صنایع دانش بنیان را در فرابورس ایران پذیرش کنیم و نقش پررنگی در تامین مالی این شرکت ها ایفا کنیم.
    در ادامه حسین عبده تبریزی، عضو شواری عالی بورس نیز ابراز امیدواری کرد، به کمک تدوین قوانینی کارا به راهکارهایی دست یابیم تا بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به عینیت درآمده و واقعیت بیرونی پیدا کند تا علاوه بر صنایع کوچک و متوسط، اقتصاد کشور نیز از مزایای حضور چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه و تامین مالی آنها از این طریق، بهره‌مند شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.