عصر خودرو

برای تغییر بزرگ در بورس باید آماده شد

عصر بازار: گر چه معامله گران بورس تهران به دنبال دستیابی به ارزش افزوده حداکثری برای سرمایه و دارایی خود هستند، اما باید توجه داشت که هیچ سهامدار تحلیلگری تاکنون در بازار سهام با نوسان گیری به جایی نرسیده است.

برای تغییر بزرگ در بورس باید آماده شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، گرچه برخی تحلیل گران  تاثیر توافق هسته‌ای  بر بازار سهام را تقریباً هیچ اعلام می کردند، اما در واقعیت آنچه که در بازار رخ داده هنوز با بهت و تعجب معامله گران مواجه است. مذاکرات هسته ای به خودی خود در اقتصاد ایران تاثیر خاصی نخواهد گذاشت، چرا که در خوش بینانه ترین وضعیت پس از توافق در تاریخ 23 تیر بازار سهام دست کم تا شهریور و مهرماه سال جاری شاهد تحرک خاصی در بازار نخواهد بود.

    دلیل این موضوع هم نامشخص بودن عواملی همچون نگارش سند، تصویب در کنگره کشورها، تصویب در سازمان ملل، تصویب در اتحادیه اروپا ، شروع به کار راستی آزمایی ایران ، تایید اجرای تعهدات ایران توسط سایر کشور ها و اعلام به دادگاهها و مراجع جهت برداشتن تحریم ها پس از اعلام توافق هسته ای و نامعلوم بودن دورنمای بازار سهام است. برداشته شدن تحریم ها و در نهایت سرازیر شدن پول های بلوکه شده ایران که اکنون محل مناقشه مدیران و کارشناسان بر سر میزان دقیق این منابع است، نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. 

    با فرض اینکه این میزان نقدینگی به بازار راه یافته آیا برنامه مدونی برای مصارف آن وجود دارد؟ و با فرض اینکه برنامه ای برای این پول هم باشد، آیا به سرعت بر روی اقتصاد تاثیر گذار خواهد بود؟

    باید توجه داشت که معامله گران در بورس با یک بازار معمولی روبرو نیستند، بلکه در حقیقت بازار بورس به عنوان یک نماگر زنده از اقتصاد، میزان باروری و رونق اقتصادی یک کشور را نشان می‌دهد. بنابراین زمانی بورس با رونق روبرو خواهد شد که چرخ اقتصاد شروع به حرکت نماید. اما متاسفانه در ایران به دلیل سیاست های انقباضی که بر بازار پولی حاکم شده و همچنین تبعات منفی وضعیت نه چندان مطلوب تولید در کشور باعث شده تا بازار سهام نتواند بازتاب دهنده رونق اقتصاد کشور باشد.

    اگر چه همواره معامله گران بورس تهران به دنبال دستیابی به ارزش افزوده حداکثری برای سرمایه و دارایی خود هستند، اما باید توجه داشت که هیچ سهامدار تحلیلگری تاکنون در بازار سهام با نوسان گیری به جایی نرسیده است. این در حالی است که توجه به اندیکاتورهای اقتصادی و سرمایه گذاری با دید میان مدت سهامدار را به سمت افزایش ارزش دارایی‌ها نزدیک‌تر خواهد کرد. بازار سهام همان طور که پیش بینی می‌شد، روند هیجانی خود را بلافاصله پس از توافق آغاز کرد،‌ اما این روند هیجانی مثل همیشه یکی دو روز زودتر شروع و پیش خور شد، اما خیلی زود این ماه عسل پایان یافت و تمام امیدهایی که سرمایه گذاران به انها دل خوش کرده بودند، نقش بر آب شد.

    به دور از واقعیت نیست که با توافق هسته‌ای در حقیقت هنوز هیچ رخداد قابل لمسی رخ نداده است. این در حالی است که بهبود وضعیت اقتصادی در کشور به نظر می رسد، حداقل از اواخر آذر و با شروع رشد نه چندان چشمگیر بازار مسکن شروع شود.

    بازار سهام اما بطور معمول باید چند ماه پس از رونق مسکن حرکت خود را شروع کند، اما با توجه به نزدیک شدن به پایان سال در آن دوره و همچنین با توجه به اینکه بازار همیشه خبرها و اتفاقات را پیش خور می‌کند، می توان انتظار شروع رشد ریشه دار بازار سهام را از اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه امسال داشت که با برگشت روند منطقی شروع خواهد شد.

    سهامداران همچون گذشته باید ضمن حفظ  آرامش و خویشتن داری خود نسبت به کاهش ریسک های سیستمایک خود را از طریق خرید های رند بازار سهام اقدام کنند. بازار سهام با انجام اصلاح قیمتی که تاکنون انجام داده در انتظار تحقق وعده‌ها و رخدادهای عملیاتی در سطح کلان اقتصاد کشور است. متولیان بازار سهام در برابر این پرسش که چرا بازار سهام در وضعیت رکودی فرو رفته و چرا حمایت نمی شود، همواره تنها یک پاسخ می‌دهند و آن اینکه  نهاد های ناظر هیچ دخالت مستقیمی در بازار ندارند و بازار باید مسیر خود را پیدا کند. این یعنی از این به بعد شاهد یک بازار کاملا منطقی برپایه اقتصاد پویا خواهیم بود که به عنوان یک نماگر اقتصادی از این پس باید قید حمایت دستوری از این بازار توسط دولت را باید زد.

    نگارنده معتقد است باید برای تغییر بزرگ در بورس آماده شد . تغییری که منطقی شدن بازار را از وظیفه اصلی خودش می داند و خروج از آن هم مطمئناً نیاز به ساختن زیر ساخت ها و البته صبوری برای به بار نشستن آن خواهد داشت.

    برچسب ها