عصر خودرو

معاون طرح و برنامه وزارت صمت تاکید کرد:

ضرورت ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید

عصر بازار- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تنظیم بازارهای موازی تولید بسیار مهم است و باید مسیرهای غیر مولد، غیرجذاب و سرمایه‌گذاری در تولید جذاب شود.

ضرورت ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شاتا، سعید زرندی در برنامه "یه روز خوش" شبکه پنج سیما گفت: عمده کشورهای که از قرن 20 به بعد مسیر پیشرفت و رشد را طی کرده اند، توسعه صنعت و رونق تولید یک رکن اساسی بوده است. وقتی مقام معظم رهبری امسال را به نام جهش تولید نامیدند یعنی همه دستگاه ها موضوع تولید را به عنوان اولویت نگاه کنند و باید این نگاه در کشور شکل بگیرد. وقتی تولید غیر جذاب شد و مسیرهای غیر تولیدی سود دهی بالایی پیدا کردند مشخص است هدایت سرمایه به سمت بخش تولید نخواهد رفت.
    وی گفت: در دنیا هم برای غیرمولد ها و یا کسب و کارهای بی زحمت، مالیات در نظر می گیرند و ما باید برای سودهای بی زحمت، رانتی و غیرمولد مالیات مشخص وضع کنیم. در اقتصادی که تولید محور باشد این رانتخوارگی ها و سودهای یک شبه حاصل نمی شود.
    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه از موضوعاتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن حمایت می کند.
    وی در خصوص صنعت خودرو نیز گفت: خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات متاثر از افزایش قیمت ارز و مواد اولیه بوده اما با تدبیری که اندیشیده شد روند کاهش تولید متوقف و در 6 ماهه امسال رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم.
    زرندی گفت: ضمن اینکه باید وضعیت تولید روند بهتری پیدا کند اما مشکل امروز خودرو در بخش تولید نیست بلکه در بخش بازار و تقاضا است. وقتی برای ثبت نام یک شرکت خودرو ساز، نزدیک به 2 میلیون و 900 هزار نفر ثبت نام می کنند مشخص است نقدینگی بالای در جامعه وجود دارد.
    وی برخی اشکالات در قیمت را هم از عوامل سودهای بی زحمت دانست که در بازار وجود دارد و مردم را به سوی این محصول سوق می دهد.
    زرندی در خصوص احتمال واردات خودرو گفت: واردات یک ابزار کنترلی برای زمانی است که میزان عرضه با تقاضا برابری نمی کند اما در شرایط فعلی ارز باید به سمت نیازهای اساسی کشور برود نه کالای مصرفی.
    معاون طرح و برنامه تاکید کرد: سیاست مهمی که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می کند ارزآوری کالاهای تولیدی از مسیر صادرات و کاهش ارزبری با ساخت داخل و کنترل واردات است.
    زرندی گفت: در سال جاری استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی را دنبال می کنیم. برای اولین بار لیست واحدهای تعطیل را اعلام کردیم (سامانه بهین یاب) و از سرمایه گذار جدید خواستیم اول به سراغ این پروژه ها برود تا از این ظرفیت استفاده کند. از ابتدای سال بیش از 760 واحد تعطیل و راکد احیا شده است.

    برچسب ها