عصر خودرو

عربستان پس از ۲۰۲۱ با کاهش بودجه مواجه خواهد شد

عصر بازار- موسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد با توجه به نیاز شرکت آرامکو به هزینه‌های سرمایه‌ای و تعهد آن برای خرید شرکت بیسیک اینداستریز (سابیک)، دولت عربستان احتمالا نمی تواند پس از سال ۲۰۲۱ همین روند فعلی را در اتکا به آرامکو ادامه دهد.

عربستان پس از ۲۰۲۱ با کاهش بودجه مواجه خواهد شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بخش خدمات سرمایه‌گذاران موسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد اگر قیمت نفت افزایش پیدا نکند، عربستان نمی‌تواند در سال آینده میلادی به 75 میلیارد دلار سود شرکت آرامکو تکیه کند.

    دولت عربستان که مالک 98 درصد از سهام شرکت آرامکو است، برای رفع کسری بودجه خود شدیداً وابسته به سود سهام این شرکت است.

    مودیز در گزارش خود نوشت:«با توجه به نیاز شرکت آرامکو به هزینه‌های سرمایه‌ای و تعهد آن برای خرید شرکت بیسیک اینداستریز (سابیک)، دولت عربستان احتمالا نمی تواند پس از سال 2021 همین روند فعلی را در اتکا به آرامکو ادامه دهد».

    آرامکو در اوایل سال جاری میلادی توافق کرد 70 درصد از شرکت تولید مواد شیمیایی سابیک را از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به ارزش 69 میلیارد دلار خریداری کند.

    آرامکو در زمان عرضه اولیه سهام خود در 2019 متعهد شد طی 5 سال اول، 75 میلیارد دلار به سهامداران خود سود بدهد. قیمت نفت خام در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا 35 درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته است. آرامکو هم طبق قرارداد کاهش تولید بین عرضه کنندگان جهانی نفت، تولید خود را پایین آورده است.

    بزرگترین شرکت نفت دنیا برای متعهد ماندن به قولش مبنی بر پرداخت سود، هزینه های خود را پایین آورده، صدها کارگر خود را اخراج کرده و برخی سرمایه های غیر اصلی خود را به فروش می‌رساند.

    عربستان هفته گذشته بررسی هزینه‌های خود برای سه سال آینده را منتشر کرد که شامل کاهش هزینه‌های سالانه جهت مهار کسری بودجه هم می‌شد. به گفته تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز، طرح‌های عربستان بر اساس قیمت نفت حدود 50 دلار در هر بشکه برنامه‌ریزی شده بود. قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه حدود 43 دلار در هر بشکه بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو