عصر خودرو

با برداشته شدن تحریم‌های ایران

سهم عرب‌ها در بازار نفت خام چین در خطر است

عصر بازار- اگرچه عربستان در بین صادر‌کنندگان خاورمیانه بیشترین سهم را از بازار نفت خام چین دارد، اما به نظر می‌رسد با برداشته شدن تحریم‌های ایران زنگ خطر برای این کشور و البته سایر صادر‌کنندگان به صدا درآمده و آنها باید به دنبال راه‌حلی برای حفظ جایگاه خود باشند.

سهم عرب‌ها در بازار نفت خام چین در خطر است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آمارها نشان می‌دهد سهم کشورهای صادر‌کننده نفت خاورمیانه در میزان واردات نفت خام چین در چهار سال گذشته بدون تغییر حفظ شده است.

    در این بین کشورهای خاورمیانه‌ای مانند عراق، عمان، عربستان و ایران در کنار روسیه و سایر صادرکنندگان غیراوپکی از جمله صادرکنندگان نفتی هستند که هر کدام سهمی را در بازار نفت چین دارند.

    جدیدترین گزارش موسسه مشاوره‌ای FGE نشان می‌دهد که از واردات روزانه 5.1 میلیون بشکه‌ای چین بیش از 50 درصد آن توسط صادرکنندان خاورمیانه‌ای تامین شده است.

    واردات نفت خام چین در سال گذشته میلادی با 32 درصد افزایش به 6.74 میلیون بشکه در روز رسید که باز هم خاورمیانه‌ای‌ها توانستند، سهم خود را از این بازار حفظ کرده و با صادرات 3.41 میلیون بشکه نفت خام بیش از 50 درصد سهم بازار نفت خام این کشور را در دست داشته باشند.

    در این بین عربستان اما با صادرات 1.015 میلیون بشکه نفت خام در روز به چین توانسته در بین کشورهای خاورمیانه‌ای بیشترین سهم صادرات به این کشور را ازآن خود کند.

    با این حال بازگشت ایران با افزایش تولید و صادرات نفت به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها زنگ خطر را برای سهم سعودی‌ها از بازار نفت چشم‌بادامی‌ها به صدا در می‌آورد. اگرچه ایران به واسطه تحریم در سال گذشته نسبت به سال 2011 با کاهش 20 هزار بشکه‌ای از صادرات خود به چین سهمی از این بازار را از دست داده و در سال گذشته تنها به‌طور متوسط 535 هزار بشکه نفت خام در روز به این کشور صادر کرده است، اما در آینده و در پساتحریم شرایط به این شکل نخواهد بود.

    عربستان که طی این سال‌ها به صادرات خود به چین پنج هزار بشکه افزوده است حالا باید منتظر ورود بیشتر نفت ایران به بازار چین باشد.

    البته در کنار عربستان کشورهای دیگری نیز مانند روسیه سهمی جدی از بازار نفت خام چین دارند. به این ترتیب که روسیه از سال 2011 تا سال گذشته میلادی به طور متوسط صادرات خود به چین را به دو برابر یعنی حدود 850 هزار بشکه در روز رسانده است.

    عراق نیز از متوسط 277 هزار بشکه در روز در سال 2011 صادرات خود را به این کشور به 650 هزار بشکه افزایش داده و کشور عمان در سال گذشته 645 هزار بشکه نفت خام در روز به چینی‌ها فروخته است که این رقم رشدی 76 درصدی را نسبت به 2011 نشان می‌دهد.

    اما این کشورها برای مقابله با خطر احتمالی ورود جدی‌تر ایران به بازار‌های نفتی چین چند گزینه پیش‌رو دارند. برخی از آنها همچون عربستان و کویت به دنبال آن هستند تا با سرمایه‌گذاری در بخش پایین‌دستی صنعت نفت به این کشور امنیت تقاضا برای نفت خود را در سال جاری میلادی و سال‌های آتی تضمین کند.

    با این حال زمان‌بر بودن این طرح باعث می‌شود که تا پیش از سال آینده میلادی نتایج و آثار آن برافزایش سهم این کشورها در بازار نفت خام چین قابل مشاهده نباشد، اما گزینه ساده و سریع‌تر دادن تخفیف‌ها است تا بدین وسیله تولید‌کنندگان نفتی حاشیه خلیج فارس بتوانند سهم خود را از واردات نفت چین حفظ کنند که البته استفاده از این گزینه با توجه به کاهش شدید بهای نفت از احتمال کمتری برخوردار است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها