عصر خودرو

قانون مهمی که ۲۳ سال اجرایی نشد!

کالابرگ هوشمند نیاز به صدور کارت اعتباری جدید ندارد

عصر بازار- کارشناس حوزه تجارت الکترونیک گفت: به منظور صرفه جویی در هزینه‌های اجرای احتمالی طرح توزیع کالابرگ هوشمند، نباید هیچ کارت جدیدی صادر شود.

کالابرگ هوشمند نیاز به صدور کارت اعتباری جدید ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین میرزایی کارشناس حوزه تجارت الکترونیک  با اشاره به طرح مجدد توزیع کالابرگ هوشمند توسط نمایندگان پارلمان بیان کرد: سهمیه بندی کالاها و هدفمند کردن زنجیره تامین تولید و مصرف کالاهای مختلف، موضوعی کاملا اقتضایی است یعنی در شرایط خاصی، مسئولان کشورهای مختلف به چنین تصمیم هایی دست می زنند.

    او ادامه داد: در گذشته در کشور ما هم چنین اتفاقی رخ داد؛ درست زمانی که دولت وقت تصمیم به توزیع کوپن کرده بود بنابراین مجموعه حاکمیت و دولت باید همواره پایش زنجیره تامین تا مصرف را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند در شرایط خاص گروه های هدف خود را به درستی تشخیص داده و از آن ها حمایت به عمل آورد.

    میرزایی با بیان اینکه دولت همواره باید بر این زنجیره تسلط کامل داشته باشد، گفت: به عنوان مثال اگر برای ورود کالایی ارز تخصیص می دهد، باید تا انتهای مرحله یعنی رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی نظارت داشته باشد تا مشکلاتی از جمله دپوی کالاها و افزایش قیمت رخ ندهد.

    کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با اشاره به وجود دیدگاه های متفاوت برای توزیع کالابرگ هوشمند تصریح کرد: عده ای معتقدند باید براساس اعتباری که برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته می شود، به او حق انتخاب داده شود اما عده ای دیگر بر این باورند که باید از همان ابتدا سهمیه فرد در نظر گرفته شده باشد یعنی فرد در ماه براساس کالابرگی که در اختیار دارد باید میزان مشخصی از اقلام اساسی از جمله برنج را در فروشگاه های خاصی خریداری کند.

    احراز هویت؛ اولین گام برای توزیع کالابرگ هوشمند
    او با بیان اینکه احراز هویت یکی از مهم ترین گام ها برای تحقق این اقدام است، گفت: در اکثر کشورهای دنیا هنگام اعطای چنین تسهیلاتی به مشمولان، ابتدا موضوع احراز هویت را در دستور کار خود قرار می دهند یعنی از همان ابتدا می دانند این سهمیه قرار است به چه خانواده ای و در چه بازه زمانی تعلق گیرد.

    میرزایی تصریح کرد: در کشورهای مختلف برای اعطای اینگونه تسهیلات ابتدا باید احراز هویت را انجام دهند تا بدانند که یارانه در نظر گرفته شده به همان گروه هدف می رسد یعنی باید اطمینان حاصل کنند که گیرنده اصلی چه کسی است.

    حمایت از قشر ضعیف نباید هم پوشانی داشته باشد
    کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با اشاره به مزایای کالابرگ هوشمند بیان کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح مشمولان می توانند به صورت برخط از میزان اعتبار خود آگاهی پیدا کنند و تحت هیچ شرایطی امکان جعل آن مانند کوپن های قدیمی وجود ندارد.

    او ادامه داد: در سال های قبل برخی از گروه ها اقدام به جعل کوپن های کاغذی می کردند و برخی از باندها از قبل این امر دستگیر شدند چرا که امکان استعلام برخط اطلاعات وجود نداشت.

    میرزایی تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا، افزایش قیمت و در نتیجه آسیب پذیری قشرهای خاصی از جامعه انتظار می رود دولت با بررسی فاکتورهای لازم و سنجش شرایط موجود به اجرایی شدن این طرح نگاه ویژه تری داشته باشد.

    کارشناس حوزه تجارت الکترونیک اذعان داشت: اکنون زمان آن است انسجامی هدفمند در کشور برای پوشش و سرویس دهی به اقشار آسیب پذیر صورت پذیرد یعنی افراد را به گونه ای تحت پوشش حمایتی قرار داد که همزمان از چند نهاد حمایتی سرویس دهی نشوند و در طرف مقابل عده ای نیازمند، فاقد از هر گونه حمایت مالی شوند.

    راه های نرفته ای در حوزه دولت الکترونیک وجود دارد
    او با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد، گفت: اینکه امروز قصد اجرایی شدن این طرح را داشته باشیم و فردا عملیاتی شود، امری ناشدنی است چرا که ایجاد برخی زیرساخت‌های سیستمی باید 20 سال پیش انجام می‌شد به همین دلیل وجود برخی مشکلات مانع از تحقق کامل برخی طرح‌ها می‌شود.
    میرزایی با اشاره به اینکه راه های نرفته ای در حوزه دولت الکترونیک وجود دارد، ادامه داد: برخی از مجموعه ها هستند که در ظاهر صحبت از الکترونیکی شدن برخی فرآیندهای خود می گویند اما می‌بینیم در همان دستگاه برای گرفتن برخی مجوزها مراجعه کننده ها باید حضور فیزیکی داشته باشند و در صف ها قرار بگیرند.

    کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با بیان اینکه به لحاظ فنی مشکلاتی عدیده‌ای داریم، تصریح کرد: در همین چند ماه گذشته برای اعطای یک تسهیلات یک میلیون تومانی بسیار مشکل داشتیم چرا که 2.5 میلیون نفر از سرپرست‌های خانوار‌ها سیم کارت نداشتند و بالاخره بعد از گذشت 2 ماه، یک میلیون و 700 هزار نفر آن‌ها صاحب سیم کارت شدند.
    23 سال؛ مدت زمان اجرایی نشدن یک قانون مهم
    او با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه سیستمی شدن برخی فرآیند‌ها گفت: در حال حاضر برای دانستن کد پستی افراد از طریق دریافت حتی یک پیامک ساده مشکل داریم و اکنون نزدیک به 23 سالی می‌شود که قانون الزام اختصاص کد ملی و کد پستی روی زمین مانده است.
    میرزایی با بین اینکه دستیابی به این مهم نیازمند برنامه ریزی مدون است، ادامه داد: در کشورهای دیگر مانند هلند زیرساخت های خوبی در سطح ایجاد شده است یعنی به جای دریافت کد ملی و موارد دیگر ابتدا کد پستی فرد را می خواهند تا اطلاعات کاملی از وضعیت او و شرایط محل سکونتش کسب کنند.

    کارشناس حوزه تجارت الکترونیک افزود: تحقق اینگونه اهداف نیازمند همکاری سه قوه به علاوه همراهی بخش خصوصی است یعنی زمانی که خواستیم زنجیره تامین تا تولید را شفاف کنیم، صحبت از مداخله نکردن دولت و سپردن اقتصاد به بازار آزاد به میان نیاید.

    او با بیان اینکه نباید هیچ آستانه ای برای ورود حاکمیت بر نظارت بر بازار وجود داشته باشد، گفت: هر جا شاهد ورود گروه یا صنف خاصی شدیم، همان بازار به محل فساد و بروز فعالیت های سوداگرانه تبدیل شد.

    هیچ کارت جدیدی نباید صادر شود
    میرزایی با اشاره به صرفه جویی در هزینه های اجرایی شدن این طرح بیان کرد: توزیع کوپن کاغذی در زمان خود، طرح خوبی بوده است اما اکنون باید از صرف هزینه های اضافی خودداری کرد به گونه ای که هیچ کارت جدیدی نباید صادر شود و اگر قرار است سهمیه ای به افراد تعلق قرار گیرد، باید از طریق کارت بانکی افراد مورد استفاده واقع شود.

    کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با بیان اینکه اکنون فرصت مناسبی برای اجرای این طرح است، گفت: بنابر تجارت سایر کشورها و در شرایطی که گروه های قابل توجهی آسیب دیده اند، انتظار می رود دولت با در نظر گرفتن یارانه هایی شرایطی فراهم کنند تا قدرت خرید مردم به ویژه دهک های پایین درآمدی حفظ شود.

    او در پایان بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته سبدهایی حمایتی در قالب مواد غذایی و بهداشتی در اختیار خانوارها قرار گرفت بنابراین همواره این ابزار دائمی در اختیار سیاست گذار است که بعد از پایش آن بفهمیم آیا اثربخشی لازم را داشته است یا خیر؟

    برچسب ها