عصر خودرو

پرواز شاخص‌های بورسی در آمریکا

عصر بازار- شاخص های مهم بورسی آمریکا به شدت صعودی شدند.

پرواز شاخص‌های بورسی در آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. دموکرات ها طرفدار تزریق نقدینگی بسیار زیادی به اقتصاد هستند. طبق عقیده آن ها پرداخت های نقدی از 1200 دلار در ماه باید به 1800 دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته 450 دلار خواهد بود. جمهوری خواهان اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند. 

    در هفته های اخیر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید به یکی از اصلی ترین موارد اختلافی بین سران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تبدیل شده و هم کنگره و هم دولت با بسته های پیشنهادی طرف مقابل مخالفت کرده اند. استیون منوچین- وزیر خزانه داری دیدارهایی را با نانسی پلوسی- رییس کنگره بر سر رسیدن به یک راه حل بینابین داشت که در مواردی نیز پیشرفت هایی حاصل شد اما دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا از توقف این مذاکرات با کنگره خبر داده است. 

    این اختلاف نظر حساسیت ها را نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بیشتر کرده است چرا که دو طرف در صورت پیروزی رویکردهای متفاوتی از هم را پیش خواهند گرفت. 

    لورتا مستر- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کلیولند گفت: حتی بدون بسته های حمایتی بیشتر نیز روند احیای اقتصادی ادامه می یابد اما از سرعت آن به شدت کاسته خواهد شد. خیلی ناامیدکننده است که هنوز نتوانسته ایم بر سر اجرایی شدن یک بسته جدید به توافق برسیم. با این حال بانک مرکزی کارهای زیادی انجام داده است و نرخ بهره بسیار پایین یک فرصت طلایی را برای تامین نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها فراهم کرده است.

    بهبود رشد اقتصادی و بازگشت تدریجی فعالیت ها در کشورهای مختلف هنوز هم نتوانسته است تا شرایط را به وضعیت قبل از بحران کرونا بازگرداند و انتظار می رود دست کم تا پایان سال آینده شاهد باقی ماندن سطح فعالیت های اقتصادی و در میزانی کمتر از آغاز بحران کرونا باشیم و این وضعیت در صورت معرفی نشدن یک واکسن موثر در مقابله با کرونا می تواند از این هم طولانی تر شود.  

    رئیس بانک مرکزی آمریکا در پیامی که می تواند حاکی از نیاز بیشتر به رویکرد حمایتی از بازارها باشد از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است تا با بسته های محرک جدید موافقت کنند. این درخواست پس از آن بیان می شود که به دلیل اختلاف نظر بین مقامات دو حزب اصلی آمریکا، هنوز جایگزین مناسبی برای لایحه سه تریلیون دلاری قبلی که اعتبار اجرای آن نیز منقضی شده، پیدا نشده است. 

    پاول با اشاره به پیشرفت های اخیر در زمینه اشتغال زایی و تقویت میل به مخارج بیشتر در بین مصرف کنندگان و کسب و کارها گفته است: اکنون زمان مناسبی برای آن که پای خود را از روی پدال گاز برداریم نیست چرا که با این کار روند احیای اقتصادی تضعیف خواهد شد و سختی هایی برای کسب و کارها و مصرف کنندگان ایجاد می شود که اجتناب پذیر هستند. باید برای شما توضیح دهم که حتی اگر بیش از حد نیاز به فراهم کردن منابع مالی ادامه دهیم در اصل پولی هدر نرفته است چرا که در آن صورت روند احیای اقتصادی و نرخ رشد سریع تر خواهد بود. 

    با این حال شرایط به طور کلی هم منفی نیست و نشانه هایی برای امیدوار بودن به آینده وجود دارد: هر چند از سرعت اشتغال زایی در بزرگ ترین اقتصاد جهان کاسته شده اما اخبار مربوط به بازار کار آمریکا کماکان امیدوارکننده است: نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شده و رقم 7.9 درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که 0.5 درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

    با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی ها از آغاز موج جدید تلفات کرونایی بالا گرفته است. سازمان بهداشت جهانی با هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا به دو برابر گفته است تنها راه مقابله موثر با این بیماری، وحدت رویه کشورهای جهان خواهد بود. این سازمان همچنین با اشاره به شدت گرفتن مجدد شیوع کرونا در اروپا گفته است اوضاع در آمریکا و آمریکای لاتین نیز کماکان در شرایط بدی قرار دارد. 

    تاکنون بیش از 36 میلیون و 297 هزار و 732 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 58 هزار و 128 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 216 هزار و 387 نفر، برزیل با 147 هزار و 759 نفر، هند با 105 هزار و 552 نفر، مکزیک با 82 هزار و 348 نفر و انگلیس با 42 هزار و 515 نفر بوده است.

    بورس آمریکا 

    در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 2.11 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و  357.40 واحد بسته شد.

    شاخص «اس اند پی 500» با 1.87 درصد صعود تا سطح 3423.74 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 1.94 درصد افزایش در سطح 11 هزار و 371.09 واحدی بسته شد.

    تام لی- کارشناس امور مالی در موسسه فاندزرات گلوبال ادوایزرز گفت: به گمانم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله گران ادامه خواهد داشت چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی بایدن و ترامپ واکنش های مختلفی از خود نشان خواهند داد. 

    بورس‌های اروپایی

    در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 0.06 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 5946.25  واحد بسته شد.  شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود 0.17 درصدی و ایستادن در سطح  12 هزار و 928.57 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با افت 0.27 درصدی در سطح 4882 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 0.38 درصد پایین رفت و به 6910.10 واحد رسید.

    بورس‌های آسیایی

    در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با کاهش 0.05 درصدی تا سطح 23 هزار و 422.88 واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ 1.09 درصد بالا رفت و در سطح 24 هزار و 242.86 واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" کاهش 0.1 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4587.40 واحد بسته شد.

    در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 1.25 درصد صعود و ایستادن در سطح 6036.38  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

    نفت

    در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 0.52 درصد کاهش به 40.05  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش 0.47 درصدی به ازای 42.15 دلار در هر بشکه مبادله شد.

    طلا و نقره

    همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت 0.38 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1886.26 دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود 0.17 درصدی به ازای 23.91 دلار مبادله شد.

    برچسب ها