عصر خودرو

ساخت پالایشگاه‌های جدید غیرضروری در چین

عصر بازار- چین در حال ایجاد ۱.۴ میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید پالایش نفت است که ساخت آن تا پنج سال دیگر همزمان با پیک تقاضا برای سوخت در این کشور تکمیل خواهد شد.

ساخت پالایشگاه‌های جدید غیرضروری در چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، ظرفیت 1.4 میلیون بشکه در روز بین چهار پروژه پالایشگاهی تقسیم شده و بیش از یک میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید پالایش اضافه خواهد شد. پروژه مذکور به منزله صرف میلیاردها دلار هزینه روی ظرفیت پالایشی است که ممکن است هرگز مورد استفاده قرار نگیرد زیرا چین در حال تغییر الگوی مصرف به سمت سبد انرژیهای تجدیدپذیر و فراگیری استفاده از خودروهای برقی است.

    چین که سریعتر از سایر اقتصادهای جهان روند احیا از تبعات شیوع ویروس کرونا را آغاز کرد، از ابتدای امسال تاکنون به نقطه امید صنعت سوختها تبدیل شده است به خصوص که به نظر می رسد روند احیای تقاضا برای نفت به سطح پیش از شیوع پاندمی، به سرعت اتفاق نخواهد افتاد. اما بخش اعظمی از تقاضای بهبود یافته برای نفت تحت تاثیر قیمت ارزان آن بوده و چین هنگامی که قیمتها به شدت نزول کرده بود، میلیونها بشکه نفت خام را خریداری و انبار کرد.

    فعالیت پالایشگاهی همگام با روند احیای اقتصادی شتاب گرفته است. نرخ پالایش چین پس از این که در فوریه تحت تاثیر شیوع پاندمی، به پایینترین رکورد شش ساله سقوط کرده بود، در ژوئن به رکورد 14.08 میلیون بشکه در روز رسید. اما شکافهایی ممکن است بزودی پدیدار شود چرا که صادرات سوخت از چین ضعیف مانده و در نتیجه فعالیت پالایشگاهی دوباره کاهش پیدا می‌کند.

    رویترز در اواخر سپتامبر گزارش کرده بود پالایشگاههای دولتی چین در حال کاهش نرخ پالایش هستند و شرکت پتروچاینا به تنهایی نرخ پالایش نفت را در طی ماه میلادی گذشته، پنج تا 10 درصد کاهش داده است. پالایشگاههای خصوصی هم وضعیت بهتری ندارند و ماههاست با حاشیه سود ضعیف پالایش دست و پنجه نرم می‌کنند.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، یک تحلیلگر گروه استرالیایی ویوا انرژی ماه گذشته به رویترز گفته بود پیامدهای پاندمی کووید 19 فشار مضاعفی را به کسب و کار پالایش نفت تحمیل کرده که پیش از این تجربه نشده بود و در بلندمدت قابل تحمل نیست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو