عصر خودرو

تلاش ژاپن برای تمدید بیمه نفتکش های ایران با اختصاص ۸ میلیارد دلار

عصر بازار- با توجه به فرا رسیدن موعد تمدید بیمه نفتکش های ایرانی، دولت ژاپن درصدد است تا هر چه سریعتر مقدمات این کار را انجام دهد تا در صادرات نفت ایران به این کشور خللی ایجاد نشود. اختصاص ۸ میلیارد دلار آخرین تلاش این کشور در این خصوص است.

تلاش ژاپن برای تمدید بیمه نفتکش های ایران با اختصاص ۸ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این خبر روز دوشنبه از سوی باشگاه اقتصادی «پی ال کلاب» ژاپن منتشر شد و براساس اطلاعات منتشر شده، سررسید بیمه این نفتکش ها ماه جاری میلادی (مارس) است و به همین خاطر توکیو برای تمدید آن از هم اکنون دست به کار شده است.
    «پی ال کلاب» یا شرکت بیمه حمایت و جبران خسارت ژاپن که عضو کلوپ بین المللی بیمه حمایت و جبران خسارت است، امروز اعلام کرد که دولت ژاپن برای بیمه نفتکش هایی که نفت ایران را به این کشور منتقل می کنند و عمدتا برای نفتکش های ایرانی؛ نزدیک به 8 میلیارد دلار اختصاص داده است.
    ژاپن از اواسط سال 2012 که تحریم های نفتی، بانکی و بیمه ای ناعادلانه اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران اعمال شد، پوشش بیمه حمایت و جبران خسارت برای نفتکش های حامل نفت ایران را متوقف کرد.
    بیمه حمایت و جبران خسارت شامل پوشش بیمه ای حوادث جانی و مالی وهمچنین نشت نفت به دریاها است که بدون این بیمه هیچ کشوری به نفتکش ها اجازه تردد یا لنگر انداختن در آب های خود را نمی دهد.
    این مساله باعث شد نفت صادراتی ایران از نزدیک به سه میلیون بشکه به یک میلیون بشکه کاهش یابد.
    «اسامه سوکیموری» تحلیلگر مسائل انرژی در ژاپن می گوید که میزان واردات نفت ژاپن از ایران که قبلا 156 هزار بشکه بود در ماه فوریه (بهمن - اسفند) امسال به بیش از 202 هزار بشکه رسیده است.
    شرکت بیمه حمایت و جبران خسارت ژاپنی یادآور شد که از قول منابع دولتی موثق مطلع شده است که دولت در حال کسب رای پارلمان ژاپن برای تمدید بیمه نفتکش های ایرانی است.
    این باشگاه افزوده است که ممکن است در ماه جاری میلادی برای واردات نفت ایران و پهلو گرفتن نفتکش های ایرانی مشکلاتی به همین دلیل بوجود بیاید؛ به همین منظور دولت توکیو در تلاش است تا به سرعت مساله بیمه را حل کند.
    اگرچه بر اساس لغو تحریم ها مشکل بیمه نفتکش ها حل شده است اما ظاهرا وزارت خزانه داری آمریکا محدودیت مبلغ برای بیمه نفتکش ها را در نظر گرفته و دولت ژاپن قصد دارد پس از حل این مساله از طریق پارلمان لایحه تمدید نفتکش ها را تصویب کرده و نفتکش های ایرانی را بیمه نماید.
    برنامه بیمه نفتکش های حامل نفت ایران به ژاپن یک برنامه خاص دولت ژاپن است که برای تمدید آن دولت به رای پارلمان آن کشور نیاز خواهد داشت.
    ژاپن اواخر خرداد ماه سالجاری با نادیده گرفته تحریم های آمریکا و غرب اعلام کرده بود که برای حمل نفت ایران؛ نفتکش های حمل کننده نفت ایران را بیمه می کند.
    سازمان کشتیرانی ژاپن در آن زمان با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد که توکیو برای این منظور سرمایه ای به ارزش هفت میلیارد و 300 میلیون دلار در نظر گرفته است. اقدام دولت توکیو در آن مقطع زمانی با استقبال گسترده رسانه های گروهی ژاپن مواجه شد.
    قرار بود این مبلغ برای بیمه نفتکش هایی استفاده شود که در سال کاری 2015 و 2016 میلادی نفت ایران را به مقصد ژاپن حمل می کنند.
    واردات نفت ژاپن از ایران که دو سال قبل به دلیل تحریم ها کاهش چشمگیری داشت، در سال گذشته میلادی (2015) به حدود روزانه 210 هزار بشکه رسید و ایران در سه ماه نخست سال 2015 میلادی ششمین صادر کننده بزرگ نفت به این کشور بوده است.
    البته این صادرات همچنان روند افزایشی به خود گرفت و ایران همزمان با از سرگیری صادرات نفت به اروپا، توانست با افزایش 34 درصدی فروش به ژاپن در دسامبر 2015 ضمن پشت سر گذاشتن عربستان، کویت و امارات متحده عربی بالاترین رکورد رشد را بین شرکای نفتی ژاپن به نام خود ثبت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها