عصر خودرو

تجهزات گازی ۲ فاز پارس جنوبی رفع توقیف شد

عصر بازار- یک مقام مسئول در شرکت نفت از آزادسازی و ورود کمپرسورهای توقیف شده واحد تولید اتان فاز ١٥ و١٦ پارس جنوبی خبر داد.

تجهزات گازی ۲ فاز پارس جنوبی رفع توقیف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، رضا فروزش درباره آخرین وضعیت آزادسازی تجهیزات توقیف شده گازی فاز 15 و 16 پارس جنوبی، گفت: آخرین محموله تجهیزات توقیفی و کمپرسورهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی رفع توقیف و وارد سایت این پالایشگاه گاز شد.

    مجری فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی با اعلام اینکه این تجهیزات توقیفی مربوط به واحد اتان زدایی فاز 15 و 16 پارس جنوبی بوده است، تصریح کرد: با ورود این تجهیزات شرایط برای افزایش تولید خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به میزان یک میلیون تن درسال فراهم شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر یک ردیف واحد اتان با ظرفیت تولید روزانه٤۰ تن اتان در مدار بهره برداری قرار دارد، اظهار داشت: با ورود آخرین بخش از اقلام تحریمی مربوطه در هفته گذشته، شرایط برای افزایش ظرفیت تولید این محصول جانبی به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی فراهم شده است.

    وی افزود: به دلیل نیاز به افزایش ظرفیت تولید گاز در زمستان سال گذشته، حفاری ٤ حلقه چاه باقی‌مانده این فازها متوقف شده بود که از فروردین سال جاری با استقرار دکل حفاری در موقعیت دریایی این فاز، سه حلقه چاه به بهره برداری رسیده و یک حلقه چاه باقی‌مانده هم تا چند روز آینده ظرفیت برداشت گاز از سکوهای این فاز را افزایش خواهد داد.

    فروزش با اشاره با اینکه روزانه ٥۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٨۰ هزار بشکه میعانات گازی در سال، یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن انان در این طرح تولید خواهد شد، بیان کرد: از نظر اقتصاد مهندسی فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی تنها پروژه ای است که از بالاترین میزان بازگشت سرمایه در یک سال را برخوردار است.

    مجری فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی تاکید کرد: با محاسبه صادرات نفت با پایه ٥۰ دلار، روزانه ١٩، ٥ تا ٢۰ میلیون دلار و با توجه به حجم سرمایه گذاری ٦ میلیاردی، سالانه ٦ میلیارد دلار ارزآوری عاید اقتصاد کشور خواهد شد.

    این مقام مسئول با اشاره به افزایش تدریجی توان تولید این پروژه در طول یکسال گذشته تاکنون، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید فعلی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی 45 میلون مترمکعب در روز بوده و تاکنون ١٧ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی شیرین و ١٧ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها