عصر خودرو

مدیر عامل تامین سرمایه نوین خبر داد:

فرصت های تازه برای بازار سرمایه در بودجه ۹۵

افزایش سود شرکت ها نسبت به پیش بینی اولیه

عصر بازار- کاهش قابل ملاحظه تورم و به تبع آن کاهش سود سپرده های بانکی در کنار زمزمه های ورود سرمایه گذاران خارجی، جو خوشبینی را حاکم کرد و بازار سهام توانست در یکی دو ماه اخیر فراتر از توقع مشارکت کنندگان حرکت کند؛ از طرفی بودجه سال ۱۳۹۵ نیز فرصت های تازه ای را تقدیم بازار سرمایه خواهد کرد.

فرصت های تازه برای بازار سرمایه در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه کشور در طول سال 1394 - به استثنای چند هفته اخیر - عمدتا تحت شرایط عدم اطمینان قرار داشت که البته این موضوع متأثر از فضای کلی کشور و اقتصاد بود و طبیعی است که تحت شرایط عدم اطمینان و ابهام، سرمایه گذاران قادر نیستند ارزیابی معقول از ریسک تصمیمات اقتصادی خود داشته باشند لذا تصمیمات آنها به طور سیستماتیک از عقلانیت اقتصادی فاصله می گرفت .

    ولی نادی قمی افزود:  در طول سال جاری،  وضعیت نماگرهای بازار نظیر کاهش شدید ارزش معاملات روزانه بازار سهام، فاصله قیمت پیشنهادی خرید و فروش و ... نشان از شرایط حاد داشت؛ تا اینکه روز اجرایی شدن برجام فرا رسید. متعاقبا بازارها نسبت به بهبود شرایط اقتصاد کشور خوشبین شدند و البته نیروهای بازار سهام به طبیعت اصلی خود که پیشخور کردن اخبار است، برگشتند.

    وی با بیان اینکه طی یکی دو ماه اخیر بازار سهام توانست فراتر از توقع مشارکت کنندگان حرکت کند، افزود: حتی عرضه قابل ملاحظه اوراق بدهی دولتی و کاهش قیمت های جهانی مواد خام، مانع ورود نقدینگی جدید به بازار نشد.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین به عوامل تاثیرگذار بر بازار در سالی که گذشت اشاره کرد و ادامه داد: کاهش قابل ملاحظه تورم و به تبع آن کاهش سود سپرده های بانکی در کنار زمزمه های ورود سرمایه گذاران خارجی، جو خوشبینی را در بازار حاکم کرد؛ به نوعی که P/E بازار سهام نزدیک به 30 درصد از میانگین تاریخی اش فراتر رفت. البته شاید بتوان این فاصله با اهمیت از P/E تاریخی را بر مبنای افزایش احتمالی سود شرکت ها در سال 1395 و کاهش نرخ بازده بدون ریسک انتظاری توجیه کرد.

    نادی قمی با این حال درخصوص پیش بینی ها برای سال 95  اظهار داشت: به نظر می رسد شرکت های بورسی و فرابورسی در اولین پیش بینی خود از سود سال آینده محافظه کارانه عمل کرده و تقریباً سودی معادل سال 1394 (حدود 47 هزار میلیارد تومان) برآورد کردند.

    وی سپس با اشاره به مهمترین تحولات اثرگذار در صنایع مختلف اظهار داشت:  با توجه به احتمال کاهش هزینه های مالی (تحت تاثیر کاهش هزینه تجهیز منابع توسط بانک ها)، پیش بینی افزایش قیمت نفت حداقل تا 60 دلار و فرصت تجدید ساختار شرکت ها، برآوردها حکایت از افزایش سود شرکت ها نسبت به پیش بینی اولیه شان دارد.

    به گفته نادی قمی، نرخ تورم نیز برای سال آینده بین 9 تا 12 درصد برآورد می شود؛ لذا نرخ بازده بدون ریسک انتظاری، کاهش قابل ملاحظه ای حداقل در سطح سرمایه گذاری های کوتاه مدت پیدا خواهد کرد.

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص سهم بازار سرمایه از بودجه در سال آینده گفت: بودجه سال 1395 فرصت هایی را برای بازار سرمایه به همراه دارد. چرا که اعداد و ارقام بودجه ای و برنامه های زیربنای آن حکایت از اصلاح نظام بانکی کشور دارد و این موضوع فرصت های خوبی را برای این گروه از شرکتهای بورسی و فرابورسی به همراه خواهد داشت.

    مدیر عامل تامین سرمایه نوین افزود: سایر موسسات مالی نظیر بیمه ها و لیزینگ ها تحت تاثیر اصلاحات در نظام بانکی کشور (به عنوان ستون فقرات اقتصاد) فرصت های رشد خواهند داشت؛ علی الخصوص در نتیجه تعامل با بازارهای بین المللی، افزایش میزان بودجه های عمرانی و تامین آن از محل انتشار اوراق بدهی و برآورد رشد اقتصادی 6 درصدی برای سال آینده، فرصت هایی برای شرکت های صنعتی و تولیدی به وجود خواهد آورد.

    نادی قمی تصریح کرد: با این وجود، در صورت طولانی شدن ظهور اثرات اقتصادی برجام و تداوم عدم تمایل بانک ها و موسسات بین المللی به شروع روابط با اقتصاد ایران خوش بینی ها جای خود را با بدبینی عوض خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو